Thursday, 3 December 2015

Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) Perkembangan Sahsiah, Sosioemosi dan Kerohanian

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



TASKA ELIT
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

NAMA :
TARIKH                                 
MASA                                     
UMUR  :  3 TAHUN

BIL KANAK-KANAK :  6  orang

TAJUK                :          MARI BUAT PERGERAKAN BERSAMA

BIDANG PEMBELAJARAN FOKUS :      
PERKEMBANGAN SAHSIAH, SOSIOEMOSI & KEROHANIAAN

PENGETAHUAN SEDIA ADA   :  Kanak-kanak sudah boleh bersungguh-sungguh melakukan aktiviti yang diminta.

OBJEKTIF   :
 1. Kanak-kanak boleh merasa seronok dan menunjukkan ekspresi wajah yang gembira ketika aktiviti bersama. (PSSEKR)
 2. Kanak-kanak boleh melakukan pergerakan  seperti yang ditunjukkan oleh pengasuh. (PF)
 3.  Kanak-kanak boleh menyanyikan lirik lagu  ‘Kalau rasa gembira’ (PBKLA)                                                            
SENARAI BAHAN/PERALATAN :   Iringan Muzik

RUANG AKTIVITI     :      Ruang  Aktiviti Kanak-Kanak

LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN
1.      Pengasuh bermesra dan berbual dengan kanak-kanak terlebih dahulu
2.      Pengasuh meminta kanak-kanak untuk melakukan sedikit senaman ringan bersama-sama.
3.      Pengasuh mula memasang video lagu ‘Kalau rasa gembira’ dan meminta kanak-kanak cuba mengikut bersama pergerakan yang dibuat oleh pengasuh.
4.      Pengasuh juga meminta kanak-kanak mengikut menyanyi bersama lagu ‘kalau rasa gembira’
5.      Pengasuh menarik perhatian kanak-kanak dengan membuat aksi pergerakan mudah dan sekali lagi menggalakkan kanak-kanak mengikut dengan bersungguh-sungguh.
6.      Pengasuh meminta kanak-kanak terus mengikut pergerakan yang dilakukan bersama-sama.
7.      Pengasuh memberi galakan berterusan sekiranya ada kanak-kanak yang kelihatan malu.
8.      Pengasuh memberi pujian kepada kanak-kanak.
9.      Pengasuh memastikan kanak-kanak merasa seronok dan menzahirkan rasa gembira mereka melalui ekspresi wajah yang ceria.
10.  Pengasuh meminta kanak-kanak cuba ulang pergerakan yang diajar.
11.  Ucapan terima kasih kepada kanak-kanak

Refleksi : Kanak-kanak tekun, bersungguh dan gembira dengan aktiviti ini.  Mereka menunjukkan ekspresi wajah yang ceria, senyum dan gembira.  Kanak-kanak aktif membuat pergerakan bersama.





TASKA ELIT
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)


TARIKH                                    
MASA                                      
UMUR :             3 TAHUN

BIL KANAK-KANAK  :  5 orang

TAJUK                                      :          MARI SUSUN BLOK TINGGI BERSAMA

BIDANG PEMBELAJARAN FOKUS :      
PERKEMBANGAN SAHSIAH, SOSIOEMOSI & KEROHANIAAN

PENGETAHUAN SEDIA ADA     :          Kanak-kanak sudah boleh main susun blok sendirian.

OBJEKTIF   :       
1. Kanak-kanak boleh  susun blok bersama-sama kawan-kawannya.(PSSEKR)
2. Kanak-kanak boleh mengenal konsep tinggi dan  rendah. (PAMPLA)
3. Kanak-kanak boleh menyusun blok hingga tinggi. (PF)  
                                                           
SENARAI BAHAN/PERALATAN :           Blok pelbagai saiz yang diperbuat daripada
           kotak-kotak terpakai.
           Blok yang dibeli.

RUANG AKTIVITI                      :           Bilik Aktiviti Kanak-Kanak

LANGKAH-LANGKAH PELAKSANAAN
1.      Pengasuh bermesra dan berbual dengan kanak-kanak terlebih dahulu
2.      Pengasuh meminta kanak-kanak duduk di atas tikar.
3.      Pengasuh mengeluarkan satu kotak yang mengandungi blok permainan. Pengasuh minta kanak-kanak ambil blok tersebut dan mula buat blok masing-masing.
4.      Pengasuh beri masa kepada anak-anak main blok sendiri.
5.      Pengasuh kemudian menarik perhatian kanak-kanak dengan mengeluarkan kotak yang mengandungi pelbagai saiz blok yang diperbuat sendiri daripada kotak-kotak terpakai.
6.      Pengasuh membahagikan kanak-kanak kepada dua kumpulan dan minta mereka menyusun blok dari rendah ke tinggi dalam kumpulan.
7.      Pengasuh memberi galakan kepada kumpulan kanak-kanak untuk susun blok setinggi yang boleh.
8.      Pengasuh memberi pujian kepada kanak-kanak dalam kumpulan setelah berjaya menyusun blok bersama-sama.
9.      Pengasuh mengukur blok mana yang lebih tinggi sambil mengenalkan kepada kanak-kanak konsep tinggi dan rendah.
10.  Pengasuh meminta kanak-kanak terus menyusun blok dalam kumpulan dan lihat blok mana yang lebih tinggi.
11.  Pengasuh ucapkan terimakasih kepada kanak-kanak

Refleksi : Kanak-kanak tekun, bersungguh dan boleh bekerjasaam menyusun blok tersebut hingga menjadi tinggi. Kanak-kanak juga boleh tahu mana blok yang lebih tinggi.



Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian  TASKA







Nak jemput saya memberi  ceramah/bengkel  keibubapaan @sebarang  Training/bengkel  untuk guru@pengasuh TASKA TADIKA, hubungi saya;

TEL : 016 7235080
EMEL : pnnorazuraismail@gmail.com



1 comment:

  1. Berapa harga buku rpa taska dan 50 koleksi idea kreatif?

    ReplyDelete