Saturday 21 May 2016

Matlamat Pandai baca Pada Awal Usia Rampas Dunia Kanak-Kanak


OLeh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Baru-baru ini saya telah ditemuramah secara eksklusif oleh wartawan BERNAMA Pn. Jenny Imanina Abdullah. Pada 15 Mei 2016 lalu, baru publish di BERNAMA Plus.
Tajuk artikel yang telah ditulis oleholeh Jenny ialah 'Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia Rampas Dunia Kanak-Kanak.

Mula-mula baca tajuk itu, memang teruja dengan tajuk ini. Apa sebenarnya yang ditulis oleh Jenny dalam tajuk ini hasil dari temuramah bersama saya?


Kebetulan pada masa yang sama saya telah terbaca satu post viral  di Facebook, ditulis oleh seorang ibu  yang komen  risau tentang anaknya yang berusia 4 tahun dimana anaknya masih  belum boleh membaca dan menyebut abc.

Ingin rasanya menjembut ibu berkenaan membaca perkongsian saya melalui artikel tulisan Jenny ini.

Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia 'Rampas'  Dunia Kanak-Kanak. 


Sesi temuramah eksklusif bersama wartawan BERNAMA

Kesian pada anak yang menjadi mangsa emosi kecewa dan risau si  ibu yang rasa terkilan  bila anak belum boleh membaca walaupun hanya berumur 4 tahun.

Aduhai ibu yang berkenaan, tentu masih tak tahu bahawa dunia anak-anak adalah bermain dan patut risau bila anak-anak diam sahaja dan tak reti bermain. Tentu tak normal kan.
Bagi saya , bukan setakat 4 tahun, hatta 5 dan 6 tahun pun jika belum boleh membaca ia adalah sesuatu yang normal dan biasa pada seorang yang bergelar kanak-kanak.
Agaknya si ibu malu bila 'compare' anak sendiri  dengan anak orang lain di sekelilingnya yang mungkin sudah boleh baca seawal 3 @4 awal.

Itulah kesilapan besar ibu bapa pada hari ini. Mereka sibuk mengejar masa pergi kerja siang hari dan balik pada waktu malam dengan penuh kepenatan , Mereka kurang perhatikan apakah potensi yang ada pada anak-anak sendiri pada usia tertentu.

Sangat terkilan rasanya bila  yang ibu bapa tahu , mereka perlu pastikan anak-anak cepat cerdik. Lalu, mereka bahkan sanggup keluarkan belanja yang mahal supaya anak dihantar ke TADIKA terbaik agar anak boleh membaca dengan cepat, Sekali lagi, apa yang mereka mahu ialah mereka perlu pastikan anak mereka pandai dengan cepat,  walhal mereka tidak pernah ambil tahu perkembangan dan potensi diri anak-anak. Dan paling sedih, ibu bapa ini sangat tidak memahami tingkahlaku semulajadi serta emosi anak-anak.

Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia 'Rampas'  Dunia Kanak-Kanak. 

Dalam artikel tulisan Jenny idi atas,  saya berkongsi rasa tentang kesalahan ibu bapa yang mangharapkan anak-anak  pandai di awal usia. Saya juga berkongsi rasa tentang keterujaan pengusaha TADIKA mempromosi TADIKA sebagai tempat terbaik bagi anak-anak cepat pandai dalam aspek akademik semata. Sebab itulah, memang biasa TADIKA menggunakan sistem penilaian bernombor dalam kelas TADIKA bagi melabel tahap kecerdikan seseorang kanak-kanak. Adakah itu adil pada seorang anak yang baru berumur 4, 5 atau 6 tahun.

Hakikatnya;
Semua orang lupa, menilai kepandaian akademik  anak-anak usahlah terlalu awal.
Semua orang lupa, dunia anak-anak adalah bermain.
Semua lupa, anak-anak juga punya emosi dan perasaan .
Semua orang lupa, siapa itu KANAK-KANAK


Jemput baca artikel penuh tulisan Jenny. KLIK di sini

Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia 'Rampas'  Dunia Kanak-Kanak. 


Sekiranya anda mempunyai anak-anak awal usia, cari potensi diri anak-anak ini. Biarkan mereka dengan dunia anak-anak yang penuh keseronokan dan bermain kerana masa anak-anak hanya sekali dalam kehidupan, yang pasti ia tidak akan berulang lagi.

InsyAllah, kalau anak anda memang cerdik akademik, dia akan buktikan juga nanti bila tiba masanya. Perjalanan menempoh aliran pembelajaran masih panjang lagi untuk anak-anak ini. Manakala jika anak-anak kurang cerdik akademik. pastinya dia mempunyai kebolehan dan kepintaran yang yang perlu digilap dan diperhatikan.

Berikan anak-anak peluang sepuasnya menikmati dunia kanak-kanak persis seperti zaman kita dulu.


Petikan dari artikel Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia 'Rampas'  Dunia Kanak-Kanak. 


Thursday, 19 May 2016



Matlamat Pandai Baca Pada Awal Usia 'Rampas' Dunia Kanak-Kanak

ANTARA BERMAIN DAN BELAJAR

Namun menurut Nor Azura, di sebalik semua itu, pernahkah kita sebagai orang dewasa cuba mendalami perasaan anak-anak ini?

Melalui pengalamannya ketika berhadapan dengan kanak-kanak, beliau berkata walaupun ketika mereka sedang membaca bersama kanak-kanak tersebut tidak dapat memberikan fokus sepenuhnya dan beliau yakin jika diberi pilihan antara bermain dan belajar pastinya kanak-kanak akan memilih untuk bermain.

Fitrah kanak-kanak memang suka meneroka, mencuba, bereksperimen, dan mencipta, maka cara terbaik mengasuh dan mendidik mereka ialah melalui bermain, dalam suasana dan persekitaran yang ceria, selesa dan menggembirakan, mengupayakan, selamat dan penuh kasih sayang, tambah Nor Azura.

Namun dek kerana matlamat pandai membaca pada awal usia dijadikan kewajiban dalam kalangan ibu bapa, anak-anak ini dipaksa mengehadkan masa bermain mereka bagi memberikan lebih tumpuan kepada proses pembelajaran.

Menurut beliau daripada segi pemasaran, tadika yang berupaya melahirkan anak-anak yang cepat membaca akan menjadi rebutan dan ini sekaligus memberi tekanan yang hebat kepada para pengusaha tadika yang lain.




KELEBIHAN ANAK YANG BERMAIN

Akhirnya Nor Azura menyedari anak-anak yang tidak melalui proses paksaan tetap boleh membaca seperti anak-anak yang lain. Kelebihan mereka adalah mereka masih dapat menikmati dunia kanak-kanak yang seronok dengan bermain.

Mengambil contoh, katanya pada masa dahulu kanak-kanak mula belajar membaca pada usia tujuh tahun dan mereka masih boleh berjaya.



Petikan dari BERNAMA.





Sumber : Facebook 



Siapa saya?


Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di  TASKA
#Bengkel@ Kursus pendidikan awal kanak-kanak

RM 20                                          RM25




HUBUNGI SAYA, 016 7235080 / 019 2115642




No comments:

Post a Comment