Sunday 4 June 2017

Kolaj Pasir Laut

Oleh: Nor Azura Ismail
Image : Koleksi peribadi.


Salam.sejahtera.

Kali ini saya ingin berkongsi idea membuat aktiviti kreatif yang boleh  dijadikan aktiviti bersama kanak- kanak iaitu kolaj pasir laut. Idea aktiviti ini boleh dijalankan di TASKA atau TADIKA.

Kebetulan, baru- baru ini saya ada kendalikan satu program luar bersama.pelajar saya di tepi laut. Jadi, saya ambil kesempatan minta pelajar-pelajar saya bawa balik pasir laut tersebut. Saya beritahu pelajar yang saya akan ajar mereka buat aktiviti dengan menggunakan pasir laut ini.
Belum.buat lagi, tapi mereka sudah rasa teruja.


Bahan- bahan.
1. Pasir Laut
2. Gam.putih
3. Warna air
4. Sudu atau batang pengacau.
5. Mangkuk kecil
6. Kertas lukisan.


Cara buat:
1. Bahagikan pasir dalam beberapa bekas@mangkuk kecil.
2. Letak sedikit warna berlainan dalam.setiap bekas berisi pasir tadi.
3. Kacaukan campuran pasir dan warna tadi hingga sebati.
4. Hasil pasir yang telah diwarnakan ini memamg cantik.
5. Ambil kertas lukisan, lukiskan satu objek.
6. Tenyehkan gam putih pada gambar dan mula.ratakan pasir berwarna pada objek tersebut.
7. Biarkan kering










 untuk tempahan, 0167235080
Harga RM 40


No comments:

Post a Comment