Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
1. Perkembangan Fizikal merupakan satu aspek yang menekankan asas
pertumbuhan, pembesaran dan kemahiran motor fizikal kanak-kanak.
2. Ia .terbahagi kepada pertumbuhan dan
perkembangan kanak-kanak.
3. Kemahiran moto fizikal terbahagi kepada
pantulan semulajadi, moto kasar, moto halus dan koordinasi mata tangan.
4.
Para pengasuh perlu memahami dan mengetahui
setiap tahap perkembangan fizikal kanak-kanak di setiap perngkat umurnya bagi
tujuan merancang aktiviti sesuai yang dapat meningkatkan kemahiran fizikal kanak-kanak.
5.
Para pengasuh perlu menyediakan persekitaran
yang kondusif yang boleh merangsang perkembangan fizikal kanak-kanak.
6.
Para pengasuh perlu merangcang aktiviti dan
menyediakan bahan aktiviti yang boleh merangsang kemahiran fizikal kanak-kanak.
7.
Pengasuh juga harus peka dan sentiasa
berinteraksi dengan kanak-kanak dan membantu kanak-kanak mencapai tahap
perkembangan fizikalnya ketika mereka bermain.
8.
Kanak-kanak dapat belajar mengembangkan
kemahiran fizikalnya melalui pelbagai aktiviti berkaitan pergerakan kreatif.
9.
Terdapat beberapa pendekatan pembelajran yang
boleh digunakan dalam menjalankan aktivit perkembangan fizikal untuk kanak-kanak.
10. Ruang
pembelajaran fizikal memenuhi 40 peratus ruang aktiviti yang perlu disediakan
di TASKA
11. Penyediaan
sudut @ ruang yang sesuai dan berkaitan dengan perkembangan fizikal kanak-kanak
perlu diwujudkan di TASKA.
12. Rancangan
mengajar perkembangan fizikal perlu disediakan sebelum menjalankan aktiviti
fizikal kanak-kanak.
13. Dokumen
Rancangan Pelaksanaan Aktiviti Perkembangan Fizikal (RPA) adalah format rancangan mengajar yang
disediakan sebelum pelaksanaan aktiviti fizikal.
14. Pengasuh
akan merujuk kepada RPA perkembangan fizikal dalam menjalankan aktiviti fizikal bersama kanak-kanak.
15. Pemerhatian
dan penaksiran perkembnagan fizikal dibuat untuk mengenalpasti tahap perkembangan
fizikal kanak-kanak.
16. Terdapat
beberapa rekod yang digunakan dalam membuat pemerhatian terhadap perkembangan
fizikal kanak-kanak.
17. Hasil
daripada pemerhatian dan penaksiran terhadap perkembangan fizikal perlu disediakan dalam bentuk pelaporan untuk
disimpan sebagai rekod TASKA dan juga diserahkan kepada ibubapa.
Siapa saya?
Norazura Childcare Practitioner
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di TASKA
JOM HADIR KE, BENGKEL PENDIDIK KREATIF
TARIKH : 26 MAC 2017
TEMPAT : MELAWATI, KUALA LUMPUR
MASA : 2.00 PM - 6.00 PM
YURAN : RM70
Adakah anda merupakah seorang pendidik di TASKA atau TADIKA?
Mari tingkatkan idea kreativiti anda dengan menghadiri bengkel ini.
TEMPAT SANGAT TERHAD.
TEL : 016 7235080
No comments:
Post a Comment