Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
1. CIRI-CIRI TINGKAHLAKU KANAK-KANAK
i.
Kanak-kanak jenis visual
Antara ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak jenis ini;
Mereka suka menggambarkan sesuatu
yang mereka fahami. Kanak-kanak ini akan menggambarkan sesuatu imej jika dia
ingat pada sesuatu perkara. Sukakan gambar yang besar dan cepat merasa bosan
jika tiada perancangan. Sebaliknya kanak-kanak visual cepat belajar sesuatu
yang baru kerana mereka cepat fokus dan memahami gambaran yang diberikan serta
mempunyai banyak idea. Kelemahan kanak-kanak jenis visual ialah mereka cepat
rimas dengan perubahan masa, kurang minat membaca sesuatu perincian dan kurang
minat mendengar taklimat atau arahan secara terperinci.
Cara
mengendalikannya :
v Elakkan dari memberi banyak
maklumat serentak.
v Beritahu dia tempoh masa untuk
menyiapkan sesuatu.
v Ajak berbincang.
v Menggunakan banyak warna dan
bahan bergambar dalam mengendalikan aktiviti bersamanya.
v Beri barangan atau permainan yang
berwarna-warni
v Berikan banyak buku bergambar
ii.
Kanak-kanak jenis Auditori
Antara ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak jenis ini;
Kanak-kanak ini akan cepat ingat apa yang didengari satu persatu. Mereka banyak belajar melalui mendengar. Kanak-kanak ini suka bercerita dan bercakap sendiri. Mereka juga mempunyai banyak idea, boleh diajak berbincang dan suka menulis@menconteng serta menghasilkan tulisan kreatif. Kelemahan kanak-kanak jenis Auditori ini ialah mereka suka mengulangi ayat yang sama dan suka mendengar suaranya sendiri serta mudah marah jika ideanya tidak didengari. Mereka juga suka melompat dari satu idea kepada idea yang lain.
Cara
mengendalikannya :
v Berikannya langkah demi langkah
dalam menyiapkan sesuatu aktiviti.
v Tanya samada dia dengar atau
tidak apa yang diperkatakan kepadanya.
v Tanya pendapat dia tentang
bagaimana dia harus membuat aktivitinya.
v Jangan beri arahan yang panajng
lebar kerana boleh membuatkannya hilang fokus.
v Banyakkan pujian dan dorongan.
v Banyakkan aktiviti berasaskan
bunyian @ muzik
iii.
Kanak-kanak jenis Kinestetik
Antara ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak jenis ini;
Kanak-kanak jenis ini biasanya suka
bercakap dengan perlahan dan memerlukan banyak masa untuk menyesuaikan diri
dengan keadaan yang baru. Kanak-kanak ini juga sukakan aktiviti luar yang
mencabar dalam keadaan yang selesa.
Mereka banyak belajar melalui pengalaman. Mereka mempunyai kelebihan sukakan
kerja berpasukan, pandai menjaga hati dan perasaan orang lain serta pandai
menghiburkan dan menyenangkan orang di persekitarannya. Kelemahan kanak-kanank
jenis Kinestatik ini pula ialah mereka sangat mudah terasa jika dipinggirkan
dan suka mengelak. Mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk menjaga hati orang
lain dan gemar menarik perhatian orang. Kanak-kanak ini juga sukakan keadaan yang
berselerak.
Cara
Menggendalikannya :
v Elakkan daripada memberi terlalu
banyak pilihan kepadanya.
v Berikan sesuatu aktiviti dengan
cara tersendiri dan menyeronokkan.Tanyakan samada dia selesa dengan cadangan
aktiviti yang dinyatakan.
v Tanyakan jika dia perlukan
bantuan atau pertolongan.
v Banyakkan pelukan dan sentuhan
dan berikan dia kejutan
v Banyakkan aktiviti fizikal
v Buat aktiviti dalam kumpulan
iv.
Kanak-kanak jenis Digital
Antara ciri-ciri tingkahlaku kanak-kanak jenis ini;
Kanak-kanak jenis ini sukakan
butiran secara terperinci tentang sesuatu dan mereka suka berfikir secara
mendalam serta menghafal. Kanak-kanak ini suka merasa bermakna bagi orang
disekelilinginya. Mereka juga perlukan lebih masa untuk memahami sesuatu
maklumat baru. Kelemahannya pula ialah sukar memberi kepercayaan kepada orang
yang baru dikenali dan juga perlukan lebih masa untuk membuat keputusan. Mereka
perlu diberi ulasan logik supaya mereka lebih faham.
Cara
Mengendalikannya:
v Tanya apa yang dia akan buat,
bukannya memberi arahan.
v Bila memintanya melakukan
sesuatu, terangkan kenapa.
v Tunjukkan yang pengasuh
mempercayainya
v Bagi dia masa yang secukupnya
ketika membuat sesuatu aktiviti bersama.
v Tanyakan samada dia faham apa
yang diperkatakan oleh pengasuh.
v Berikan penghargaan selalu
No comments:
Post a Comment