Pages

Monday, 5 October 2015

SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK 0 - 4 TAHUN


Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Sumber : Buku Modul Asuhan PERMATA

Setiap pendidik dan pengasuh mestilah memahami  dan mengetahui tahap demi tahap perkembangan bahasa kanak-kanak mengikut umur merka supaya dapat menjangka dan membantu perkembangan bahasa mereka.

Setelah mengetahui tahap perkembangan tersebut, tugas pendidik@pengasuh seterusnya ialah untuk menyemak sejauh mana pencapaian tahap perkembangan bahasa setiap kanak-kanak. Bagaimana nak semak? 
Saya kongsikan di sini senarai semak perkembangan bahasa kanak-kanak 0 - 4 tahun yang boleh digunapakai di TASKA maupun di rumah. Perhatikan kanak-kanak ketika mereka sedang membuat sesuatu aktiviti   dan gunakan senarai semak ini bagi mengenalpasti tahap perkembangan bahasa mereka.

Kenalpasti samada anak-anak telah mencapai tahap tersebut pada umur tertentu. Jika belum capai, beri mereka galakan, dorongan dan cadangkan aktiviti yang sesuai untuk menggalakkan perkembangan bahasa anak-anak.


CONTOH PERKARA DALAM SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK
Umur
Perkara
Ya (Bila/Tarikh)
Catatan
0     - 3 bln
v  Suka pada suara
v  Boleh didiamkan apabila mendengar suara
v  Menangis apabila tidak selesa
v  Menghasil tangisan yang berbeza apabila lapar atau sakit
v  Menghasilkan bunyi di tekak
v  Menghasilkan bunyi (ah, uh)
v  Meneran (grunt) dan mengeluh (sigh)
v  Menyembur
v  Berkukur (cooing- bunyi vocal)


3 – 6 bln
v  Menoleh kepala dan mata ke arah objek atau suara yang biasa didengar
v  Bertindak ballas ke atas suara
v  Bertiindakbalas apabila mendengar pelbagai bunyi
v  Boleh mengesan ke arah bunyi
v  Mendengar kea rah bunyi
v  Babbles – tahap yang lebih tinggi
v  Babbling meningkat – menggunakan pelbagai bunyi secara berulang-ulang dan sebagainya.
  01 sept 2015
 Bila pengasuh membunyikan kelentong dekat dengan anak, dia akan toleh ke arah bunyi kelentong tersebut.

6 – 9 bulan
v  Bertindakbalas kepada perkataan ‘jangan’ dengan menghentikan aktiviti
v  Bertindakbalas apabila dipanggil namanya
v  Meniru bunyi
v  Membuat bunyi ma-ma atau da-da
v  Mengulang perkataan


9-12 bln
v  Menunjuk ke arah barang yang diinginkan
v  Suara tinggi dan rendah seperti bercakap
v  Bersuara balik kepada orang yang bercakap dengannya
v  Menggunakan intonasi suara yang berbeza seperti marah, meminta dan sebagainya.
v  Menunjukkan reaksi apabila nama mereka dipanggil
v  Bertindak balas dengan perkataan ‘jangan’
v  Menyebut 4 – 5 perkataan
v  Menconteng di atas kertas selepas ditunjukkan


12 – 18 bln
( 1- 1 ½ tahun)
v  menunjuk kearah barang yang diinginkan
v  suara tinggi dan rendah seperti bercakap
v  bersuara balik kepada yang bercakap dengannya
v  menggunakan intonasi suara yang berbeza seperti marah, meminta dan sebagainya.
v  Menunjuk reaksi apabila nama mereka dipanggil
v  Bertindak balas dengan perkataan’ ‘ jangan’
v  Menyebut 4 – 5 perkataan
v  Menconteng di atas kertas selepas ditunjukkan


1 ½   -2 thn
v  Suka mendengar apabila dibacakan
v  Boleh menyelak muka surat buku
v  Menggunakan namanya untuk rujukdiri
v  Boleh menyebut lima hingga sepuluh perkataan
v  Membuat ayat mengandungi dua perkataan
v  Minta benda dengan menyebut nama objek
v  Menyatakan nama objek apabila ditanya ‘ ini apa’?
v  Mengikut arahan apabila diminta mengambil atau membuat sesuatu yang mereka biasa.
v  Menconteng atau membuat tanda di atas kertas atau meja.
v  Respon apabila ditunjukkan objek seperti mainan, buku, ahli keluarga dan sebagainya.


2-3 thn
v  Menyelak muka surat buku satu persatu
v  Menunjuk dan manamakan objek dalam buku
v  Menggunakan 2 -3 perkataan dalam ayat.
v  Menamakan sebahagian anggota badan
v  Minta benda/objek dengan menyebut nama objek tersebut.
v  Menyebut sekurang-kurangnya 50 perkataan
v  Mengambil objek yang betul apabila diminta
v  Memberitahu sesuatu dalam frasa yang membawa makna
v  Boleh menconteng
v  Meniru bulatan
v  Meniru garisan melintang
v  Meniru garisan menegak


3-4 thn
v  Tahu bahagian tubuh badan
v  Faham dan boleh ikut ayat yang mengandungi dua arahan
v  Menamakan haiwan
v  Menyanyikan rhymes dan melodi
v  Guna ayat tiga perkataan. Tanya soalan
v  Bercerita tentang hasil  lukisan.


4-5 thn
v  Boleh tiru bulatan dan pangkah
v  Ulang ayat mengandungi lima hingga enam perkataan
v  Boleh menjawab soalan
v  Bercerita tentang peristiwa yang berlaku kepadanya
v  Melukis dan malabel lukisan



 Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian  TASKA

Nak jemput saya memberi  ceramah/bengkel  keibubapaan @sebarang  Training/bengkel  untuk guru@pengasuh TASKA TADIKA, hubungi saya;

TEL : 016 7235080
EMEL : pnnorazuraismail@gmail.com



No comments:

Post a Comment