Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Sumber : Buku Modul Asuhan PERMATA
Setiap pendidik dan pengasuh mestilah memahami dan mengetahui tahap demi tahap perkembangan bahasa kanak-kanak mengikut umur merka supaya dapat menjangka dan membantu perkembangan bahasa mereka.
Setelah mengetahui tahap perkembangan tersebut, tugas pendidik@pengasuh seterusnya ialah untuk menyemak sejauh mana pencapaian tahap perkembangan bahasa setiap kanak-kanak. Bagaimana nak semak?
Saya kongsikan di sini senarai semak perkembangan bahasa kanak-kanak 0 - 4 tahun yang boleh digunapakai di TASKA maupun di rumah. Perhatikan kanak-kanak ketika mereka sedang membuat sesuatu aktiviti dan gunakan senarai semak ini bagi mengenalpasti tahap perkembangan bahasa mereka.
Kenalpasti samada anak-anak telah mencapai tahap tersebut pada umur tertentu. Jika belum capai, beri mereka galakan, dorongan dan cadangkan aktiviti yang sesuai untuk menggalakkan perkembangan bahasa anak-anak.
CONTOH PERKARA DALAM
SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN BAHASA KANAK-KANAK
Umur
|
Perkara
|
Ya (Bila/Tarikh)
|
Catatan
|
0 -
3 bln
|
v Suka
pada suara
v Boleh
didiamkan apabila mendengar suara
v Menangis
apabila tidak selesa
v Menghasil
tangisan yang berbeza apabila lapar atau sakit
v Menghasilkan
bunyi di tekak
v Menghasilkan
bunyi (ah, uh)
v Meneran
(grunt) dan mengeluh (sigh)
v Menyembur
v Berkukur
(cooing- bunyi vocal)
|
|
|
3 – 6 bln
|
v Menoleh
kepala dan mata ke arah objek atau suara yang biasa didengar
v Bertindak
ballas ke atas suara
v Bertiindakbalas
apabila mendengar pelbagai bunyi
v Boleh
mengesan ke arah bunyi
v Mendengar
kea rah bunyi
v Babbles
– tahap yang lebih tinggi
v Babbling
meningkat – menggunakan pelbagai bunyi secara berulang-ulang dan sebagainya.
|
01 sept 2015
|
Bila pengasuh membunyikan kelentong dekat dengan anak, dia akan toleh ke arah bunyi kelentong tersebut.
|
6 – 9 bulan
|
v Bertindakbalas
kepada perkataan ‘jangan’ dengan menghentikan aktiviti
v Bertindakbalas
apabila dipanggil namanya
v Meniru
bunyi
v Membuat
bunyi ma-ma atau da-da
v Mengulang
perkataan
|
|
|
9-12 bln
|
v Menunjuk
ke arah barang yang diinginkan
v Suara
tinggi dan rendah seperti bercakap
v Bersuara
balik kepada orang yang bercakap dengannya
v Menggunakan
intonasi suara yang berbeza seperti marah, meminta dan sebagainya.
v Menunjukkan
reaksi apabila nama mereka dipanggil
v Bertindak
balas dengan perkataan ‘jangan’
v Menyebut
4 – 5 perkataan
v Menconteng
di atas kertas selepas ditunjukkan
|
|
|
12 – 18 bln
( 1- 1 ½ tahun)
|
v menunjuk
kearah barang yang diinginkan
v suara
tinggi dan rendah seperti bercakap
v bersuara
balik kepada yang bercakap dengannya
v menggunakan
intonasi suara yang berbeza seperti marah, meminta dan sebagainya.
v Menunjuk
reaksi apabila nama mereka dipanggil
v Bertindak
balas dengan perkataan’ ‘ jangan’
v Menyebut
4 – 5 perkataan
v Menconteng
di atas kertas selepas ditunjukkan
|
|
|
1 ½ -2 thn
|
v Suka
mendengar apabila dibacakan
v Boleh
menyelak muka surat buku
v Menggunakan
namanya untuk rujukdiri
v Boleh
menyebut lima hingga sepuluh perkataan
v Membuat
ayat mengandungi dua perkataan
v Minta
benda dengan menyebut nama objek
v Menyatakan
nama objek apabila ditanya ‘ ini apa’?
v Mengikut
arahan apabila diminta mengambil atau membuat sesuatu yang mereka biasa.
v Menconteng
atau membuat tanda di atas kertas atau meja.
v Respon
apabila ditunjukkan objek seperti mainan, buku, ahli keluarga dan sebagainya.
|
|
|
2-3 thn
|
v Menyelak
muka surat buku satu persatu
v Menunjuk
dan manamakan objek dalam buku
v Menggunakan
2 -3 perkataan dalam ayat.
v Menamakan
sebahagian anggota badan
v Minta
benda/objek dengan menyebut nama objek tersebut.
v Menyebut
sekurang-kurangnya 50 perkataan
v Mengambil
objek yang betul apabila diminta
v Memberitahu
sesuatu dalam frasa yang membawa makna
v Boleh
menconteng
v Meniru
bulatan
v Meniru
garisan melintang
v Meniru
garisan menegak
|
|
|
3-4 thn
|
v Tahu
bahagian tubuh badan
v Faham
dan boleh ikut ayat yang mengandungi dua arahan
v Menamakan
haiwan
v Menyanyikan
rhymes dan melodi
v Guna
ayat tiga perkataan. Tanya soalan
v Bercerita
tentang hasil lukisan.
|
|
|
4-5 thn
|
v Boleh
tiru bulatan dan pangkah
v Ulang
ayat mengandungi lima hingga enam perkataan
v Boleh
menjawab soalan
v Bercerita
tentang peristiwa yang berlaku kepadanya
v Melukis
dan malabel lukisan
|
|
|
Norazura Childcare Practitioner
#Jurulatih/Fasilitator Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian TASKA
Nak jemput saya memberi ceramah/bengkel keibubapaan @sebarang Training/bengkel untuk guru@pengasuh TASKA TADIKA, hubungi saya;
TEL : 016 7235080
EMEL : pnnorazuraismail@gmail.com
No comments:
Post a Comment