Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
016 7235080
Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) Musim Covid
Sekarang tengah musim Pandemik Covid 19 kan...
Apa kata kita buat satu aktiviti mudah dan menarik supaya anak-anak kita juga faham akan bahaya Covid 19 itu. Jadi, bolehlah sama-sama kita ingatkan kepada anak-anak mengenai SOP yang perlu diikuti bagi mengelak daripada terkena jangkitan Covid 19 ini.
Hah....
Kalau di TASKA , semua aktiviti mesti ada lesson Plan atau Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA), jadi saya kongsikan contoh aktiviti berkaitan dalam format RPA.
Ini Rancangan pelaksanaan Aktiviti (RPA) untuk TASKA ya, kalau untuk TADIKA , buatlah lesson plan ikut format TADIKA pula.
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) = PKPP
5
UMUR KANAK-KANAK |
3 – 4 tahun |
BIL. KANAK-KANAK |
5 orang |
TAJUK AKTIVITI |
Apa itu Covid 19? |
BIDANG PERKEMBANGAN |
PERKEMBANGAN BAHASA, KOMUNIKASI
& LITERASI AWAL (PBKLA) |
KEBOLEHAN KANAK-KANAK |
Kanak-kanak sudah boleh memahami penceritaan
mudah. |
OBJEKTIF |
1. Kanak-kanak boleh faham cerita dan makluman yang perlu
diketahui tentang Covid-19 (PBKLA) 2. Kanak-kanak boleh
menyerlahkan emosi, keterujaan dan keinginan untuk mengetahui lebih banyak
tentang covid-19 (PSSEKR) 3. Kanak-kanak boleh
lebih kenal kesan Covid-19 terhadap persekitaran dan kesihatan (PDPDP) |
BAHAN |
1. Poster dan
template atau Zine mudah tentang Covid 19 yang sesuai untuk kanak-kanak
faham. |
TEMPAT |
Ruang aktiviti pengasingan kanak-kanak |
PELAKSANAAN AKTIVITI 1. Pastikan
kanak-kanak telah bersedia di ruang aktiviti penjarakan sosial. 2. Sambil
bertanyakan khabar kanak-kanak, ajak kanak-kanak nyanyi bersama-sama terlebih
dahulu sebagai langkah awal sebelum memulakan aktiviti. 3. Beritahu kepada
kanak-kanak apakah aktiviti yang akan dijalankan iaitu sesi bercerita dan
berbual mengenai Covid-19. Apakah itu Covid-19? Apakah kesan Covid-19
terhadap manusia? Bagaimana ia boleh merebak
dan menjangkiti orang lain? Apakah langkah-langkah yang
perlu diikuti bagi mengelakkan jangkitan Covid-19? 4. Beri penerangan
kepada kanak-kanak dalam penceritaan yang mudah. Sambil bercerita, sambil pegang dan tunjukkan poster atau apa sahaja
bahan yang boleh membantu kanak-kanak cepat faham. 5. Tanyakan dan uji
samada kanak-kanak sudah faham atau belum. Jika kanak-kanak menunjukkan kefahaman,
beri pujian kepada mereka. 6. Sebaliknya jika
ada kanak-kanak masih kurang faham, teruskan beritahu dan bercerita kepada
kanak-kanak secara lebih mudah. 7. Teruskan juga sesi perbualan dan penceritaan bersama dengan kanak-kanak. 8. Keluarkan poster, template atau Zine yang sesuai dan
beri ketiap anak-kanak pegang dan lihat secara dekat. 9. Beri kanak-kanak
peluang untuk bertanya apa sahaja yang berkaitan dan pendik perlu segera
memberi respon kepada kanak-kanak. 10. Tamatkan aktiviti
dan ucapkan terima kasih. |
|
Perhatian : 1. Pastikan
kanak-kanak sihat dan berada dalam keadaan fizikal dan emosi yang selesa. 2. Pastikan bahan
yang digunakan adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat kepada
kanak-kanak. 3. Pastikan persekitaran
adalah kondusif. 4. Pastikan
kanak-kanak mencuci tangan sebelum dan selepas aktiviti. 5. Pastikan ada
penjarakan sosial dan patuhi SOP. |
|
Refleksi : |
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) = PKP
12
UMUR KANAK-KANAK |
3 – 4 tahun |
BIL. KANAK-KANAK |
5 orang |
TAJUK AKTIVITI |
Elakkan Covid 19 |
BIDANG PERKEMBANGAN |
PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN |
KEBOLEHAN KANAK-KANAK |
Kanak-kanak sudah boleh faham tentang persekitarannya jika diberitahu dengan
jelas. |
OBJEKTIF |
1. Kanak-kanak boleh
berfikir dan memahami risiko dan akibat dari keadaan persekitarannya. (PDPDP) 2. Kanak-kanak boleh
bersoal jawab dengan pendidik. (PBKLA) 3. Kanak-kanak boleh
menghias poster atau bahan mengenai covid 19 mengikut idea kreativitinya
sendiri (PKE) |
BAHAN |
1. Poster Gambar si
Covid-19 saiz A4 ( tidak berwarna)
untuk setiap kanak-kanak 2. 1 Buku besar
tentang Covid-19 (DIY) 3. Crayon untuk
setiap kanak-kanak 4. Kertas warna dan
gam (jika perlu) |
TEMPAT |
Ruang aktiviti pengasingan kanak-kanak |
PELAKSANAAN AKTIVITI
1. Kanak-kanak
diminta duduk dalam ruangan aktiviti dalam penjarakkan yang diitetapkan. 2. Pendidik
memastikan kesediaan kanak-kanak dengan bertanyakan khabar kanak-kanak terlebih
dahulu. Pendidik minta kanak-kanak cerita sedikit tentang keadaan mereka pagi
ini ketika aktiviti saringan masuk TASKA. 3. Pendidik beritahu
bahawa aktiviti pada hari ini adalah berkaitan dengan rutin saringan ketika
tiba di TASKA. Mengapa mesti buat saringa kersihatan? 4. Pendidik
keluarkan buku besar yang mengandungi bahan mengenai Covid 19 Dalam buku tersebut terdapat
tentang: i.
Gambar imej Covid 19 ii.
Apakah langkah yang perlu diikuti bagi menggelakkan
Covid 19 iii.
Ap aitu ‘hand sanitizer’ iv.
Bagaimana cara mencuci tangan dengan betul guna
‘hand sanitizer’? v.
Apa perlu dilakukan apabila tidak sihat? 5. Pendidik mula
bercerita mengenai Covid 19 dan perkara yang perlu diketahui dalam menjaga
kebersihan. Pendidik perlu gunakan pendekatan yang mudah difahami oleh kanak-kanak. Sambil
bercerita, pendidik tunjukkan gamnar-gambar di dalan buku besar tersebut. 6. Pendidik
memastikan kanak-kanak boleh faham tentang perkara yang telah diterangkan. 7. Jika kanak-kanak
menunjukkan yang mereka faham, berikan pujian kepada mereka. Sebaliknya
pendidik perlu terus bimbing dan berikan kefahaman yang mudah jika
sebaliknya. Teruskan beri galakan dan tunjukajar. 8. Pendidik galakkan
kanak-kanak bersoal jawab dan berbual terus mengenai Covid 19 sambil pendidik
berikan jawapan yang jelas dan mudah difahami oleh kanak-kanak 9. Pendidik
keluarkan satu poster Covid 19 tanpa warna dan berikan kepada setiap
seorang kanak-kanak. Pendidik minta
kanak-kanak hiaskan poster tersebut samada ingin warna atau buat tampalan.
Pendidik tunjukkkan contoh. 10. Berikan masa
kanak-kanak melakukan aktiviti ini
sehingga kanak-kanak merasa puas. 11. Pendidik akhiri
aktiviti ini. Ucapkan terima kasih dan ajka kanak-kanak berkemas bersama. |
|
Perhatian :
1. Pastikan
kanak-kanak sihat dan berada dalam keadaan fizikal dan emosi yang selesa. 2. Pastikan bahan
yang digunakan adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat kepada
kanak-kanak. 3. Pastikan
persekitaran adalah kondusif. 4. Pastikan
kanak-kanak mencuci tangan sebelum dan selepas aktiviti. 5. Pastikan ada
penjarakkan sosial dan patuhi SOP. |
|
Refleksi :
|
Kalau anda nak dapatkan banyak lagi koleksi RPA , jangan lupa hubungi saya di 0167235080.
Saya sediakan banyak koleksi RPA dalam bentuk EBOOK untuk memudahkan perancangan aktiviti anda di TASKA atau kepada anak-anak di rumah.
Nor Azura Ismail
Jurulatih dan Fasilitator
Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak
No comments:
Post a Comment