Pages

Friday, 29 May 2015

Perkembanagan Emosi Kanak-Kanak

Nama dan Teks : Nor Azura Ismail
Foto : Koleksi peribadi
Sumber & Rujukan  : Modul PERMATA  
#40

Catatan saya hari ini ialah mengenai perkembangan emosi kanak-kanak. Perkembangan Emosi kanak-kanak sudah boleh terbentuk sejak dari awal usia lagi.

Jom kita lihat makna EMOSI
Emosi ialah apa yang terlahir dari dalam iaitu perasaan yang ada yang dizahirkan serta dapat dikesan pada mimik muka, gerak badan, suara atau tingkahlaku.

Inilah contoh-contoh emosi :
·        Gembira/suka (joy,happiness)
·        Sedih/pilu (sadness)
·        Marah (anger)
·        Takut (fear)
·        Benci (disgust)
·        Bimbang (worry)
·        Cemburu (jeolousy)
·        Terkejut (surprise)

Contoh emosi sosial  :
·         Rasa malu (shame)
·         Rasa bersalah (guilt)
·         Rasa bangga (pride)
·         Rasa mesra dan sayang (warmth ang love)
·         Rasa simpati (sympathy)
·         Rasa empati (empathy)
 
Perkembangan emosi yang sihat perlu dipupuk sejak dari bayi lagi kerana emosi yang sihat dapat membentuk imej dan personaliti diri yang positif juga. Sekiranya anak-anak membesar dengan emosi yang negatif dikhuatiri anak-anak akan menjadi individu yang tiada keyakinan diri , kurang bersosial dan mempunyai kendiri negatif  dan seif-esteem yang rendah.
Bayi dan kanak-kanak juga mempunyai emosi sama seperti orang dewasa misalnya mereka boleh;
·            Senyum,ketawa dan menunjukkan gerakan badan (body gesture)
bila gembira
·            Mengerut muka apabila tidak selesa
·            Menangis apabila takut atau rasa tidak selamat dan sebagainya
    
Emosi yang kurang sihat boleh mempengaruhi tabiat dan rutin seseorang kanak-kanak itu. Biasanya kanak-kanak yang mempunyai   sosioemosi yang kurang sihat  akan menunjukkan ciri-ciri;
·   Masih kencing di tempat tiidur selepas 4 tahun
·   Menarik diri dari mengambil dalam apa jua bahagian
·   Tidak menunjukkan apa-apa perasaan apabila diketepikan
·   Tidak ada kawan
·   Perkembangan kurang maju
·   Mengalami mimpi buruk
·   Selalu kecewa
·   Menunjukkan perasaan tidak munasabah /Agresif
·   Merengek/ Menggigit/ Menghisap jari/ Merampas
·   Tiada selera makan/kurang makan

Apakah antara penyebab kepada masalah sosioemosi yang kurang sihat.
·      Masalah di rumah –selalu dimarahi, tiada aktiviti bermain di rumah, ibubapa sibuk
·           Masalah keluarga – ibubapa yang suka bertengkar @ ibubapa berpisah,
·           Masalah kesempitan hidup @ masalah kewangan ibubapa
·           Kurang kasih sayang
·           Kurang diberi perhatian
·           Masalah di TASKA – pengasuh garang, tiada aktiviti sesuai
·           Persekitaran TASKA tidak sesuai
·           Kurang keyakinan diri
·           Aktiviti TASKA tidak  menarik dan kurang  sesuai


Bagaimana ibubapa,pengasuh@pendidik boleh membantu menggalakkan sosioemosi yang sihat  : 
·     Beri kasih sayang
·     Menerima perasaan yang ditunjukkan oleh anak-anak secara positif
·     Memastikan keselamatan dari segi persekitaran dan emosi
·     Selalu dipuji dan beri galakan serta bimbingan kepada kanak-kanak
·   Menggalakkan tingkah laku positif @ menunjukkan sikapdan contoh teladan yang baik. Jadikan diri anda sebagai role model.

· Bentuk displin pada kanak-kanak dalam rutin hariannya seperti waktu tidur, makan dan sebagainya.
·     Berkongsi pengalaman bersama kanak-kanak- buat aktiviti bersama-sama
·     Perhatikan kanak-kanak

Saya kongsikan untuk anda TAHAP  PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI, atau dengan kata lain ialah apa yang kanak-kanak sudah boleh buat @tunjukkan  pada umur 0 -4 tahun dari segi emosinya
   (KANAK-KANAK 0-4 TAHUN)

Dengan mengetahui dan memahami tahap-tahap perkembangan emosi anak-anak ini, ibubapa boleh memahami tingkahlaku anak dan setetusnya merancang aktivit yang sesuia untuk menggalakkkan emosi yang sihat dan positif di kalangan anak-anak.
  
Tahap perkembangan sosioemosi bayi

0-3 BULAN
3-6 BULAN
6-12 BULAN
·  Boleh senyum
·  Boleh mengamati wajah apabila berada dalam jarak dekat
·  Boleh buat eye-contact jika didekatkan muka
· Boleh berhenti menangis apabila melihat mendengar suara atau merasai kehadiran orang yang rapat dengannya
· Suka dipegang/sentuh oleh orang yangrapat
· Boleh mengenali ibubapanya
· Ketawa apabila diagah
· Boleh mengzahirkan mood melalui ekspresi muka
· Boleh membuat bunyi apabila ketawa
· Boleh menunjukkan gembira melalui pergerakan kaki/tangan ekspresi muka
· Beri tindak balas positif terhadap kata lembut
· Boleh bezakan antara pendidik/ibu/pengasuh/dengan orang lain
· Boleh beri reaksi kepada bunyi
· Ketawa apabila ada sesuatu yang mencuit hati
· Boleh melihat diri dalam cermin,tahu nama sendiri dan respon apabila dipanggil
· Boleh meniru perlakuan orang lain
· Boleh mengikut arahan mudah


Tahap Perkembangan Sosioemosi Kanak-Kanak mengikut
1-2 TAHUN
2-3 TAHUN
3-4 TAHUN
·  Boleh memeluk dan memberi ciuman
·  Boleh menunjukkan tantrum apabila ada sesuatu yang tidak menyenangkan
·  Boleh menunjukkan rasa cemburu apabila lebih perhatian diberi kepada orang lain
·  Boleh membantu mengutip mainan dan meletak mainan mengikut arahan
·  Boleh membezakan keadaan yang berbahaya
·  Suka melihat diri dalam cermin
·  Suka menunjukkan sikap membantah seperti tidak mahu pakai baju
·  Mula menunjukkan sikap berdikari.Contoh: hendak berjalan sendiri,tidak mahu didukung atau mahu makan sendiri
·  Mula menyedari perasaan orang lain
·  Boleh meneruskan semula aktiviti yang tertinggal sementara
· Boleh menyedari ketakutan dan kebimbangan orang lain terhadap dirinya
· Boleh menunjukkan kelangsangan fizikal bila kemahuannya tidak dipenuhi/kecewa atau marah
· Bersifat mengarah dan meminta sesuatu dengan segera
· Boleh mengenali diri dalam gambar/video
· Memperhatikan dan meniru cara kanak-kanak lain bermain,turut serta tetapi lebih selesa bermain sendirian
· Boleh membina persahabatan dengan rakan sebaya
· Boleh mengikut kata,mendengar arahan dan mematuhi peratura yang ditetapkan oleh orang dewasa
· Suka bertanya dan sangat berminat untuk mendapat pengalaman baru.Misalnya sangat teruja jika melawat ke zoo
· Boleh menjangka kesan perbuatan sendiri
· Tunjukkan rasa kasih sayang dengan kata-kata
· Mula menunjukkan perasaan malu
· Mula mempelajari cara mengawal diri(displin) dengan bimbingan orang dewasa
· Mula memahami kuasa yang lebih Besar dan Agung (tuhan)
· Mula menunjukkan sikap bertanggungjawab terhadap diri sendiri dan tugas yang diberikan
· Boleh mempamerkan sikap bersunguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara
· Boleh menyesuaikan diri dalam situasi baru
· Mula mempercayai orang dewasa
· Boleh mengenali perasaan sendiri dan dapat mengawal emosi
· Sudah mempunyai sifat berani dan yakin diri
· Boleh menghormati harta benda/barang permainan
· Boleh berfikir cara menyelesaikan konflik dengan rakan sebaya
· Mula menunjukkan nilai diri dan keperibadian yang ditiru dari orang dewasa




No comments:

Post a Comment