Oleh : Nor Azura Ismail
Rujukan : Modul Asuhan PERMATA
Senarai Semak Perkembangan Sosioemosi Kanak-Kanak dari 0 hingga 4 tahun merupakan antara instrumen yang boleh digunakan oleh para pengasuh di TASKA bagi menilai tahap perkembangan sosioemosi kanak-kanak pada umur yang berkaitan.
Setiap kanak-kanak dari umur 0- 4 tahun mempunyai pencapaian perkembnagan yang berbeza antara satu kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain. Maksudnya, walaupun mereka dalam kumpulan umur yang sama tapi mereka tidak sama dari segi tahai pencapaian perkembangan sosioemosinya. malah ada juga kanak-kanak yang lebih cepat dari petunjuk dalam instrumen senarai semak ini.
Cara menggunakan instrumen senarai semak ini.
Anda perlu lihat setiap perkara dalam senarai semak. Duduk bersama kanak-kanak dan perhati mereka semasa aktiviti rutin ataupun aktiviti perkembangan di TASKA. Perhatikan samaada mereka mencapai setiap petunjuk@perkara dalam senarai semak ini. Jika mereka dapat melakukan perkara tersebut, tuliskan bila dan catatkan bagaimana mereka melaksanakan petunjuk tersebut.
Lihat contoh di bawah.
CONTOH PERKARA DALAM
SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI KANAK-KANAK
Umur
|
Perkara
|
Ya (Bila/Tarikh)
|
Catatan
|
0 -
3 bln
|
v :suka
didukung atau dihayun
v Cuba
mengelak jika terdapat benda yang tidak disukai
v Terdapat
jalinan hubungan dengan pendidik
v Merasa
selesa dengan wajah manusia
v Meniru
dan bertindakbalas ke atas senyuman
v Mengecam
pengasuh/ibubapa
v Ketawa
|
Ya. ( 05/01)
|
ain ketawa bila didukung
|
3 – 6 bln
|
v Mengangkat
tangan ke atas untuk diangkat
v Menepuk
dan tersenyum melihat muka di cermin
v Suka
main ‘pee-a-boo’
v Ketawa
kuat
|
Ya ( 10/01)
|
bila pengasuh mengacah tangan untuk mendukung adam, adam turut mengangkat tangannya ju
|
6 – 9 bulan
|
v Malu
jika berjumpa dengan orang yang tidak dikenali
v Suka
duduk berdekatan dengan ibubapa
|
||
9-12 bln
|
v Makan
sendiri dengan menggunakan tangan
v Menunjukkan
kasih saying
v Suka
apabila diperhatikan
|
||
12 – 18 bln
|
v Senang
apabila ditukar pakaian
v Makan
sendiri dan boleh menggunyah makanan
v Member
tindakbalas berbeza dengan orang asing
v Melihat
kea rah orang yang bercakap dengannya.
|
||
1-2 thn
|
v Makan
sendiri
v Suka
membantu ibubapa
v Mengecam
diri dalam cermin@gambar
v Meniru
tingkahlaku orang dewasa ketika bermain
v Membantu
mengalih barang@objek
|
||
2-3 thn
|
v Meniru
kerja-kerja rumah
v Memerhati
kanak-kanak lain , bermain berdekatan mereka dan kadangkala bermain bersama.
v Mempertahankan
pendiriannya.makan sendiri
|
||
3-4 thn
|
v Memakai
pakaian sendiri melainkan membutang
v Mempertahankan
pendiriannya
v Memeritahu
keperluan untuk ke tandas
v Tahu
jantina masing-masing
v Bermain
sendiri atau bersebelahan dengan kanak-kanak lain
|
||
4-5 thn
|
v Mula
mengambil giliran dan berkongsi mainan
v Bermain
olok-olok
v Bermain
dalam kumpulam di mana kanak-kanak bermain dengan benda yang sama.
|
Jika anda minat mengusahan TASKA, dapatkan panduan segera melalui EBOOK Panduan Perniagaan TASKA ini. Harga cuma rm 30. Nak cepat, anda boleh terus whatapp saya 0167235080.
No comments:
Post a Comment