Assalam dan salam sejahtera.
Saya kongsikan di sini contoh Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) yang boleh digunakan oleh para pendidik@pengasuh di TASKA bagi merancang aktiviti yang menarik untuk kanak-kanak.
SELAMAT MELAKSANAKAN AKTIVITI!!
BIDANG PEMBELAJARAN : PERKEMBANGAN DERIA DAN
PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN
RPA 1: URUTLAH SAYA
Nama
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
7 – 8 bulan
|
Bil Kanak-Kanak
|
1
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Urutlah saya
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Bayi sudah boleh melihat mengikut objek dari jarak yang dekat.
|
Objektif
|
1. Bayi
boleh menajamkan deria melihat dengan
objek bergerak ke kiri dan ke kanan. (Perk. D&PDP)
2. Bayi
boleh mencuba untuk mangapai objek (Perk. Fizikal)
3. Bayi
boleh membina emosi gembira dari suara pengasuh.
(Perk. SSE&K)
|
Senarai bahan/alat
|
1. Soft
toys
2. Mobile
berwarna warni buat sendiri yang boleh dipegang dan diayunkan
3. Sehelai
kain
|
Ruang aktiviti
|
Bilik bayi
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa bayi ke ruang aktiviti .
2. Pengasuh
mendudukkan bayi dalam posisi yang sesuai.
3. Pengasuh
memulakan aktiviti dengan memanggil nama bayi berulang kali. Lihat reaksi
bayi.
4. Pengasuh
menarik perhatian bayi dengan mengacah bayi sambil menyembunyikan muka di
sebalik sehelai kain.
5. Pengasuh
tu tunjukkan satu objek kepada bayi (soft toys) dan lihat reaksi bayi sekali
lagi.
6. Pengasuh
kemudian gerakkan objek (soft toys ) dengan tangan ke kiri dank e kanan dan seterusnya berulang
kali.
7. Lihat
pergerakan mata bayi. Lakukan selama 2 minit, berhenti dan sambung lagi 1
atau 2 minit.
8. Pengasuh
akan cuba tarik lagi perhatian bayi (dengan memanggil nama atau mengacah bayi ) jika bayi tidak
mahu melihat.
9. Sekarang
pengasuh baringkan pula bayi.
10. Gantung
mobile berwarna warni di hadapan bayi.
11. Pusingkan
mobile, ayun dan juga gerakkan mobile tersebut dan lihat tindakbalas bayi
sekali lagi.
12. Sambi
itu, beri bayi peluang untuk cuba mengapai mobile.
13. Jika
bayi tidak melihat, cuba rangsang bayi dengan membuat bunyi-bunyi tertentu.
14. Puji bayi dengan kata-kata mesra.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktivit bayi bersih dan selamat.
2. Pastikan
bayi sihat sebelum menjalankan aktiviti
3. Pastikan
peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk bayi.
|
RPA 2 : BAKUL HARTA KARUN
Nama
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
12 bulan
|
Bil Kanak-Kanak
|
1
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Bakul harta karun
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Bayi sudah boleh mendengar pelbagai bunyi.
|
Objektif
|
1. Bayi
boleh meningkatkan kebolehan deria
dengar dan dapat mengesan pelbagai bunyi. (Perk. D&PDP)
2. Bayi
boleh mengenggam pelbagai objek. (Perk. Fizikal)
3. Bayi
boleh membezakan pelbagai bentuk objek. (Perk. AM&PL)
|
Senarai bahan/alat
|
1. Bakul
2. Mainan
lembut pelbagai bentuk
3. Mainan
berbunyi
4. Bola
kecil
|
Ruang aktiviti
|
Bilik bayi
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa bayi ke ruang aktiviti .
2. Pengasuh
mendudukkan bayi dalam posisi yang sesuai.
3. Pengasuh
memulakan aktiviti dengan memanggil nama bayi berulang kali. Lihat reaksi
bayi.
4. Pengasuh
menyediakan bakul yang diisi dengan pelbagai objek seperti mainan lembut,
bola, mainan berbunyi@mainan yang boleh dipicit dan sebagainya.
5. Pengasuh
meletakkan bayi dihadapan baku tersebut.
6. Pengasuh
meneroka bakul bersama-sama dengan bayi .
7. Pengasuh
menggoyang-goyangkan bakul supaya mainan yang berbunyi dapat meransang deria
mendengar bayi.
8. Pengasuh
beri galakan serta tunjukkan ekspresi wajah yang ceria ketika bermain.
9. Jika
bayi tidak fokus, Pengasuh menarik perhatian bayi dengan memanggil nama bayi
berulang kali supaya bayi meneroka bakul tersebut.
10. Pengasuh
galakkan bayi untuk mengambil dan menggenggam objek dalam bakul.
11. Biarkan
bayi cuba mengambil dan merasa bentuk objek dalam bakul.
12. Pengasuh
menepuk tangan dan member pujian
apabila bayi Berjaya mengambil baarang-barang dari bakul tersebut.
13. Puji bayi dengan kata-kata mesra.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti bayi serta bahan yang digunakan bersih dan selamat.
2. Pastikan
bayi sihat sebelum menjalankan aktiviti
3. Pastikan
peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk bayi.
|
RPA 3 : JOM SENTUH DAN RASA
Nama
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
2 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Jom sentuh dan rasa
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh menyentuh dan merasa tekstur tepung jagung.
|
Objektif
|
1. Kanak2
boleh melihat perubahan tekstur tepung
jagung kepada doh (Perk. D&PDP)
4. Kanak2
boleh mengenggam dan menguli doh. (Perk. Fizikal)
5. Kanak-kanakboleh
membancuh dan menguli doh bersama-sama.
(Perk. SSE&K)
|
Senarai bahan/alat
|
1. Tepung
jagung
2. Air
3. Sudu
4. Besen
5. Apron
6. Tuala
bersih
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti kanak-kanak
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2@ ke ruang aktiviti .
2. Pengasuh
menarik perhatian kanak-kanak dengan menyanyikan satu lagu sambil bertepuk
tangan dengan kanak2.
3. Pengasuh
beritahu pada kanak-kanak apa aktiviti yang akan dijalankan.
4. Pengasuh
masukkan tepung jagung ke dalam besen dan minta kanak-kanak meramas dan rasa tekstur tepung jagung
tersebut.
5. Pengasuh
campurkan air ke dalam tepung jagung dan gaulkan menggunakan sudu atau jari.
Pastikan campuran tidak terlalu keras atau terlalu lembik bila dipegang.
6. Tanya
pada kanak-kanak
“ Siapa yang nak main tepung
hari ini”
“Siapa yang nak rasa sentuh
tepung yang kadang-kadang ia keras dan
kadang-kadang ia lembki”
7. Pengasuh
beri peluang kepada kanak-kanak meneroka doh itu . Lihat samada kanak-kanak
menunjukkan rasa geli untuk memegang doh lembik itu atau tidak.
8. Beri
galakan kepada kanak-kanak untuk pegang dan genggam doh.
9. Sekiranya
kanak-kanak tidak mahu memegangnya, pengasuh boleh ambil sedikit bancuhan
tepung dan letakkan di tapak tangan.
10. Biarkan
bancuhan tepung mencair di tapak tangan pengasuh.
11. Tunjukkan
pada kanak-kanak dan terangkan padanya apa yang berlaku.
‘Tengok ni, cikgu pegang benda
ini di tangan, ia rasa keras”.
12. Berikan
pujian terhadap respon positif kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1.Pastikan ruang aktiviti serta bahan yang digunakan sesuai dan
selamat.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
kanak-kanak dipakaikan apron.
|
RPA 4 : CUBA RASA APA DALAM BEG KERTAS
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
2 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Cuba rasa apa dalam beg kertas
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh merasa menggunakan jarinya.
|
Objektif
|
1. Kanak2
boleh menggunakan deria sentuh, lihat
dan dengar (Perk. D&PDP)
2. Kanak2
boleh menamakan objek di dalam beg.
(Perk. BLA&K))
3. Kanak-kanakboleh
mengasingkan objek yang sama . (Perk. AM&PL))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Beg
kertas
2. 3
bekas@kotak kecil
3. Enam
objek yang biasa dengan kanak-kanak tatih ( setiap dua objek adalah sama)
-
2 bola kecil
-
2 kereta mainan
-
2 sudu plastic
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti kanak-kanak
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2@ ke ruang aktiviti .
2. Pengasuh
bermesra dan berbual dengan kanak-kanak.
3. Pengasuh
tunjukkan beg kertas yang berisi enam objek kepada kanak-kanak.
4. Pengasuh
Tanya pada kanak-kanak
“ Siapa tahu, apa ada dalam
beg ini”
5. Pengasuh
menggoncangkan beg kertas tersebut dan minta kanak-kanak dengar.
6. Pengasuh
Tanya lagi soalan “ Siapa tahu, ada apa dalam beg ini?”
7. Pengasuh
minta kanak-kanak masukkan tangan dalam beg dan rasa objek dalam beg.
8. Beri
peluang kepada kanak-kanak meneroka objek yang dirasa dalam beg kertas
tersebut.
9. Pengasuh
minta kanak-kanak teka objek yang dirasa.
10. Pengasuh
minta kanak-kanak keluarkan objek dari beg satu persatu.
11. Pengasuh
minta kanak-kanak lihat dan amati objek yang ada di tangannya dan Tanya “ Apa
ini”
12. Pengasuh
galakkan kanak-kanak sebut objek dan namakan yang dikeluarkan
13. Pengasuh
minta kanak-kanak letak dan asingkan objek yang sama dalam bekas@kotak kecil
yang berlainan.
14. Pengasuh
beri pujian kepada kanak-kanak apabila aktiviti ini selesai.
|
Perhatian
|
1.Pastikan ruang aktiviti
serta bahan yang digunakan sesuai dan selamat.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
ruang dan peralatan dikemaskan selepas aktiviti.
|
RPA 5 : AIR SEJUK DAN AIR PANAS
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
Air
|
Tajuk
|
Air Sejuk dan air panas
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh faham konsep sejuk dan panas.
|
Objektif
|
1. Kanak2
boleh membezakan air sejuk dan air
panas (Perk. D&PDP)
4. Kanak2
boleh sebut perkataan sejuk dan panas.
(Perk. BLA&K))
5. Kanak-kanak
boleh tahu warna air yangsejuk dan air
yang panas . (Perk. AM&PL))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Ais
2. Air
suam
3. Air
panas
4. Besen
5. 2
Pewarna makanan
6. Apron
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti kanak-kanak
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2@ ke ruang aktiviti .
2. Pegasuh
memakaikan kanak-kanak dengan apron
3. Pengasuh
bermesra dan berbual dengan kanak-kanak mengenai air minuman yang sejuk dan
panas.
4. Pengasuh
sediakan air di dalam sebuah bekas bagi membolehkan kanak-kanak merasai
perbezaan panas dan sejuk dalam pelbagai keadaan seperti :
-
Ais
-
Air dari peti sejuk
-
Air di suhu bilik biasa
-
Air yang dipanaskan
-
Air sejuk yang ditambah air panas
5. Galakkan
kanak-kanak menyentuh air dengan jarinya dengan berkata:
Cuba sentuh, sejuk ke panas
6. Pengasuh
minta kanak-kanak sebut dan ulang perkataan sejuk dan panas.
7. Pengasuh
masukkan sedikit warna dalam air yang berlainan suhu tadi.
8. Pengasuh
boleh beri kanak-kanak peluang untuk titikkan warna dalam air.
9. Pengasuh
beritahu warna pada air dan minta kanak-kanak sebut warna-warna tersebut.
10. Pengasuh
beri galakan dan pujian kepada kanak-kanak
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti serta bahan yang
digunakan sesuai dan selamat.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
air tidak terlalu panas.
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 6 : KERETA SAYA
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
3 orang
|
Tema
|
Kenderaan
|
Tajuk
|
Kereta saya
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh tahu
mengenai kereta ayahnya.
|
Objektif
|
1. Kanak2
boleh faham mengenai kereta yang boleh bergerak (Perk. D&PDP)
2. Kanak2
boleh menamakan bahagian-bahagian
kereta (Perk. BLA&K))
3. Kanak-kanak
boleh mengikut arahan (Perk.
SSE&K))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Kereta
mainan buat sendiri dari kotak
2. Kad
Parkir
3. Lampu
isyarat
|
Ruang aktiviti
|
Kawasan laman TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 laman TASKA .
2. Pengasuh
bermesra dengan kanak-kanak sambil membuat senaman ringan.
3. Pengasuh
minta kanak-kanak nyanyi lagu “ bapaku pulang dari Kota’ sambil membuat aksi
sedang memandu kereta.
4. Pengasuh
bercerita mengenai bahagian-bahagian kereta iaitu roda, pintu, stereng dan
tempat duduk.
5. Pengasuh
mengarahkan kanak-kanak membawa kereta olok-oloknya mengelilingi halaman
TASKA.
6. Pengasuh
mengarahkan kanak-kanak mematuhi lampu isyarat yang ada di laman TASKA.
7. Pengasuh
meminta kanak-kanak parker keretanya di kad parker setelah puas memandu.
8. Pengasuh
minta kanak-kanak duduk di atas tikar.
9. Pengasuh
beritahu kanak-kanak bahawa roda di kereta boleh bergerak.
10. Pengasuh
minta kanak-kanak naynyi sekali lagi.
11. Pengasuh
beri pujian dan ucap terima kasih pada kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang halaman TASKA sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
|
NAK DAPATKAN IDEA AKTIVITI KANAK-KANAK MELALUI BAHAN PERMAINAN KANAK-KANAK ?
DAPATKAN PELBAGAI IDEA MELALUI
ebook 50 KOLEKSI IDEA KREATIF PERMAINAN KANAK-KANAK
KLIK DI SINI untuk tempahan
Dapatkan EBOOK RPA yang lengkap sekarang.
bagaimana nk order ye
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Berapa hrga
DeleteNk buku ni.. Mcmne nk oder yea..
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
nak oder buku. bole msg di no 0176826412 tak
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
bpe rm ni?
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Berapa ea hrgaaa
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Berapa harga
DeleteBagaimana nak dptkan buku2 ni..harga berape yea.. Boleh pm saya..
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli. Harga untuk kedua-duanya sekali RM 50.
Terima kasih
Ada tak cth.. Perkembangan fizikal
ReplyDeleteAsslam.. Pm buku rpa sis, tq..
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli. Harga untuk kedua-duanya sekali RM 50.
Terima kasih
Assalam.
ReplyDeleteSy belum jadi RPA
Macam mana nak order yah
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Saya nk beli
DeletePm macam mane naknoder 2 buku nie
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Pm
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
pm
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Mcmne nak beli buku ni pn?
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
sy berminat..mcm mana nak dapatkan ebook ini
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli. Harga untuk kedua-duanya sekali RM 50.
Terima kasih
Sya berminat...brapa harga buku ni?
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Ni no sy 0172949509
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli. Harga untuk kedua-duanya sekali RM 50.
Terima kasih
Pm puan
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Pm harga buku
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
boleh ajar saya macam mana nak buat rpa sebab masih kurang mahir. terima kasih
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Salam saya minta izin nak guna rpa ini yaa untuk diguna sewaktu praktikal
ReplyDeleteYa, silakan.
DeleteBoleh pm sm nak beli buku in berapa harga buku ini
ReplyDeleteSila hubungi saya terus di 0167235080.
DeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Sila hubungi saya terus di 0167235080.
ReplyDeleteUntuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.
Terima kasih
Assalamualaikum, nak tnya kalau ws boleh tak ?
ReplyDeleteAsalamualaikm nak tanya kalau wsap ble tak
ReplyDeletenak beli buku rpa
ReplyDeleteNak beli buku rpa
ReplyDeleteBoleh saya tahu brapa harganya
ReplyDeletemksud mobile tu ape yaa
ReplyDeletehai. saya nak order buku rpa ni.. can i know price of this book?
ReplyDeleteBoleh saya tahu buku ni berapa ringgit
ReplyDeleteboleh tahu buku ni Masih dijual lagi atau tak
ReplyDelete