Assalam dan salam sejahtera.
Lagi contoh Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) yang boleh digunakan oleh para pendidik@pengasuh di TASKA bagi merancang aktiviti yang menarik untuk kanak-kanak.
SELAMAT MELAKSANAKAN AKTIVITI!!
BIDANG PEMBELAJARAN : PERKEMBANGAN AWAL MATEMATIK DAN PEMIKIRAN LOGIK
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 1 : MENYUSUN BLOK
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
2 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Menyusun blok
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh
membezakan blok yang berlainan .
|
Objektif
|
1.
Kanak2 boleh mengasingkan blok mengikut warnanya.
(Perk. AM&PL)
1. Kanak2
boleh menyusun blok dari bawah ke atas. (Perk. Fizikal))
2. Kanak-kanak
boleh sebut nama warna (Perk. BK&LA)
(Perk.
SSE&K))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Pelbagai
blok kecil yang diperbuat daripada kotak terpakai (balut dengan beberapa
kertas warna)
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviit TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3. Pengasuh
bermesra sambil berbual dengan kanak-kanak.
4. Letakkan
blok kotak di hadapan kanak-kanak secara berselerak.
5. Tanya
pada kanak-kanak “ Siapa tahu apa inii?” Beri kanak-kanak main kotak tersebut
secara bebas sebentar.
6. Pengasuh
minta kanak-kanak asingkan kotak mengikut warna.
7. Beri
galakan dan dorongan kepada kanak-kanak.
8. Puji
jika kanak-kanak Berjaya lakukan.
9. Bila
kanak-kanak telah dapat asingkan kotak, minta kanak-kanak susun kotak dari
atas ke bawah.
10. Biarkan
kanak-kanak terus susun blok yang sama warnanya.
11. Cuba
Tanya kepada kanak-kanak warna kotak dan minta kanak-kanak sebut warna
tersebut beruang kali.
12. Puji
bila kanak-kanak Berjaya sebut warna.
13. Ucapkan
terima kasih pada kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti TASKA
sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 2 : MELIHAT WAJAH DALAM CERMIN
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
2 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Melhat wajah dalam cermin
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh
melihat dirinya dalam cermin .
|
Objektif
|
1.
Kanak2 boleh mengetahui bentuk wajah sendiri
ketika melihat ke dalam cermin.
(Perk. AM&PL)
2. Kanak2
boleh menyebut anggota mukanya. (Perk. BK&LA))
3. Kanak-kanak
boleh merasa gembira ketika melihat wajahnya di dalam cermin
(Perk.
SSE&K))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Cermin
muka
2. 2.
Flash kad anggota muka.
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviit TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3. Pengasuh
bermesra sambil menyanyi dengan
kanak-kanak lagu berkaitan anggota muka.. (menyanyi sambil memegang anggota
muka yang disebut dalam lagu)
Saya sentuh muka saya
Rambut dan telinga saya
Hidung saya
Bibir saya
Pipi dan dagu saya
4. Pengasuh tunjukkan flash kad gambar anggota muka
sambil menyebut nama anggota muka satu persatu.
5. Pengasuh
keluarkan cermin muka dan minta kanak-kanak melihat wajah mereka dalam
cermin.
6. Sekali
lagi minta kanak-kanak nyanyi lagu tadi dengan gembira sambil menunjuk kepada
anggota muka yang disebut.
7. Pengasuh
biarkan kanak-kanak membuat aksi gembira di depan cermin.
8. Pengasuh
sebut anggota muka dan minta kanak-kanak tunjukkan anggota mukanya.
9. Pengasuh
beri galakan dan dorongan untuk kanak-kanak sebut.
10. Pengasuh
puji kanakk-kanak bila kanak-kanak Berjaya tunjuk dan sebut anggota mukanya
dengan betul.
11. Ucapkan
terima kasih pada kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti TASKA
sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 3 : BENTUK APA
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Bentuk apa?
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-Kanak sudah boleh
membezakan bentuk objek yang berlainan .
|
Objektif
|
1.
Kanak2 boleh memadankan bentuk dengan
acuannya..
(Perk. AM&PL)
2. Kanak2
boleh mengenal dan menamakan bentuk. (Perk. BK&LA))
3. Kanak-kanak
boleh menjalankan aktiviti mengikut
giliran.
(Perk.
SSE&K))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Papan
bentuk yang diperbuat daripada kotak. (Bulat, segiempat sama, segiempat
tepat, , sifar dan segitiga)
2. Puzzle
nombor
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviit TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3. Pengasuh
bermesra sambil berbual dengann
kanak-kanak.
4. Pengasuh
Tanya kepada kanak-kanak mengenai bentuk yang mereka tahu.
5. Pengasuh
keluarkan papan bentuk dan beritahu pada kanak-kanak aktivit yang akan
dijalankan.
6. Pengasuh
meminta kanak-kank memadankan bentuk ke dalam lubang acuannya pada papan
bentuk tadi secara bergilir-gilir.
7. Pengasuh
bberi galakan jika kanak-kanak tidak Berjaya padankan bentuk ke dalam acuannya.
8. Beri
peluang kepada kanak-kanak sebut nama bentuk. Jika kanak-kanak tidak tahu,
pengasuh boleh mengatakan, contoh ; “Itu bentuk bulat”
9. Beri
pujian kepada kanak-kanak yang Berjaya melakukannya.
10. Bila
kanak-kanak telah Berjaya, beri kanak-kanak
setiap seorang puzzle nombor dan biar kanak-kanak padankan puzzle
nobor tersebut pula.
11. Tanya
sekali lagi kepad kanak-kanak tentang bentuk-bentuk tadi.
12. Ucapkan
terimakasih pad kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti TASKA
sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENEROKA OBJEK DALAM KOTAK
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
8 – 11 bulan
|
Bil Kanak-Kanak
|
1 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Meneroka objek dalam kotak
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Bayi mempunyai keinginan untuk tahu.
|
Objektif
|
1.
Bayi boleh meneroka pelbagai objek dalam kotak
(Perk. AM&PL)
4. Kanak2
boleh memegang dan menggengam objek dalam kotak. (Perk. Fizikal))
5. Kanak-kanak
boleh mengeluarkan suara ketika menjalankan aktiviti.
(Perk.
BK& LA))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Kotak@bakul
kecil
2. Pelbagai
permainan berlainan bentuk dan saiz.
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviit TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa bayi ke ruang aktiviti .
2. Pengasuh
bermesra dan bermain tepuk amai-amai dengan bayi sambil bertepuk tangan.
3. Pengasuh
keluarkan bahan aktiviti.
4. Pengasuh
masukkan bahan permainan ke dalam kotak di hadapan bayi.
5. Pengasuh
biarkan bayi melihat apa yang pengasuh buat.
6. Pengasuh
letak kotak berisai mainan berdekatan dengan bayi.
7. Biarkan
bayi meneroka objek dalam kotak.
8. Apabila
bayi memegang objek, tepuk tanggan tanda bayi Berjaya mengambil objek dari
kotak.
9. Biarkan
bayi terus meneroka.
10. Beri
pujian kepada bayi
11. Beri
galakan kepada bayi.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviti TASKA
sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENGENAL WARNA
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
3 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Mengenal warna
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-kanak sudah boleh kenal warna
asas ( merah, biru kuning)
|
Objektif
|
1. Kanak-kanak
boleh tahu warna lain selain warna asas (Perk. AM&PL)
2. Kanak-kanak
boleh membina perbendaharaan kata mengenai warna (Per. BKLA))
3. Kanak2
boleh meningkatkan kemahiran melompat (Perk. Fizikal))
|
Senarai bahan/alat
|
1.
Paracut @ kotak yang mempunyai
bahagian-nahagian berwarna tertentu.
|
Ruang aktiviti
|
Ruang halaman TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang halaman TASKA .
2. Pengasuh
bermesra dengan kanak-kanak sambil membuat senaman ringan.
3. Pengasuh parachute @ menghamparkan kotak besar yang mempunyai
nahagian berwarna tertentu.
4. Pengasuh
beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
5. Pengasuh
meminta kanak-kanak melompat secara bebas ke dalam parachute atau hamparan
kotak.
6. Pengasuh
mengenalkan kepada kanak-kanak warna-warna asas yang terdapat pada parachute@ kotak iaitu
merah, biru dan kuning
7. Pengasuh
bertanya adakah warna yang dalam parachute@kotak selain dari warna asas.
8. Pengasuh
kenalkan pula warna-warna yang lain.
9. Pengasuh
meminta kanak-kanak berdiri disekeliling parachute sambil menyebut “merah lompat ke dalam”
10. Kanak-kanak
yang berdiri disebelah warna merah akan melo,pat ke atas parachute warna
merah.
11. Meneruskan
dengan kanak-kanak melompat warna yang lain.
12. Meminta
kanak-kanak ubah kedudukan mereka dan ulang semula.
13. Beri
peluang, galakan dan pujian kepada kanak-kanak.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang laman TASKA sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : KOTAK KECIL KOTAK BESAR
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
3 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
4 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Kotak kecil kotak besar
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-kanak sudah boleh faham konsep
ruang.
|
Objektif
|
1. Kanak-kanak
boleh meningkatkan kemahiran menganggar saiz dan ruang (Perk. AM&PL)
2. Kanak-kanak
boleh menghias kotak mengikut
kreativitinya. (perk. Kreativiti)
4. Kanak2
boleh menyebut perkataan ruang besar dan ruang kecil(Perk. BK&LA))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Kotak
besar
2. Kotak
kecil
3. Kertas
untuk kolaj
4. Gam
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
bermesra dengan kanak-kanak
3. Pengasuh keluarkan bahan aktiviti.
4. Pengasuh
tunjukkan kotak besar dan kotak kecil.
5. Pengasuh
Tanya kotak mana yang lebih besar.
6. Pengasuh
minta kanak-kanak masuk ke dalam kotak dan kira orang yang boleh masuk dalam kotak kecil
dan lkotak besar.
7. Pengsuh
beritahi pada kanak-kanak beza kotak kecil dan kotak besar.
8. Pengasuh
minta kanak-kanak sebut perkataan
ruang besar dan ruang kecil
9. Pengasuh
kemudiaannya meminta kanak-kanak menampal kolaj pada kotak ikut kretivitnya sendiri.
10. Pengasuh
Tanya dan ulang semula apa yang telah dipelajari.
11. Pengasuh
beri galakan dan pujian kepada kanak-kanak
12. Ucapkan
terima kasih.
13. Pengasuh
beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
14.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviitiTASKA sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : BERMAIN CONGKAK
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Bermain congkak
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-kanak sudah boleh
mengira secara bebas.
|
Objektif
|
1. Kanak-kanak
boleh belajar mengira sambil bermain congkak(Perk. AM&PL)
3. Kanak-kanak
boleh belajar menunggu giliran (perk.
SSE&K)
5. Kanak2
boleh menyebut nombor dengan
jelas(Perk. BK&LA))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Congkak
buat sendiri
2. Guli
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
bermesra dengan kanak-kanak
3. Pengasuh keluarkan bahan aktiviti dan
beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
4. Pengasuh minta kanak-kanak masukkan guli dalam
setiap lubang secara bergilir.
5. Pengasuh
tunjukkan cara jika kanak-kanak tida tahu.
6. Sambil
mengisi guli ke dalam lubang, pengasuh minta kanak-kanak membilang 1 – 9
7. Jika
kiraan tidak betul, tida mengapa. Minta kanak-kanak ulang kira.
8. Bantu
kanak-kanak kira jumlah guli
9. Beri
galakan dan pujian kepada kanak-kanak kerana mencuba.
10. Minta
kanak-kanak ulang sebut nombor 1 – 9.
11. Nyanyi
lagu berkaitan nombor dengan kanak-kanak
12. Ucapkan
terimakasih.
13. .
14.
|
Perhatian
|
1. Pastikan
ruang aktiviitiTASKA sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
|
RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENGENAL WARNA & BENTUK DOH
Nama Peserta
|
|
No. K/P
|
|
Hari/Tarikh
|
|
Masa
|
|
Umur
|
4 tahun
|
Bil Kanak-Kanak
|
2 orang
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Mengenal warna dan bentuk dengan doh
|
Bidang Pembelajaran Fokus
|
Perkembangan Awal matematik
dan Pemikiran Logik
|
Pengetahuan sedia ada
|
Kanak-kanak sudah boleh tahu warna-warna asas.
|
Objektif
|
1. Kanak-kanak
boleh membuat bentuk dari doh
mengikut warna asas, (Perk. AM&PL)
4. Kanak-kanak
boleh menguli doh (perk. Fizikal))
6. Kanak2
boleh menyebut warna dan bentuk dengan jelas(Perk. BK&LA))
|
Senarai bahan/alat
|
1. Acuan
bentuk
2. Bahan
untuk doh
3. Pewarna
asas
4. apron
|
Ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti TASKA
|
Langkah-langkah Perlaksanaan
|
1. Pengasuh
membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA .
2. Pengasuh
bermesra dengan kanak-kanak
3. Pakaikan
kanak-kanak dengan apron
4. Pengasuh keluarkan bahan aktiviti dan
beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
5. Pengasuh
berbual mengenai warna asas yang kanak-kank tahu.
6. Pengasuh
tunjukkan cara menyediakan doh.
7. Setelah
doh siap, pengasuh minta kanak-kanak warnakan doh dengan warna asas yang disebut
tadi.
8. Pengasuh
minta kanak-kanak terap bentuk bulat guna doh warna merah, bentuk segiempat
guna doh warna hjau dan bentuk segitiga guna doh warna kuning.
9. Pengasuh
galakkan kank-kanak bercerita mengenai warna dan bentuk yang mereka terap.
10. Bersihkan
tangan kanak-kanak dengan sabun selepas selesai aktiviit.
11. Ucapkan
terimakasih.
|
Perhatian
|
2. Pastikan
ruang aktiviitiTASKA sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
3. Pastikan
kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
4. Pastikan
bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
5. Pastikan
kanak-kanak mencuci tangan selepas aktiviit.
|
DAPATKAN PELBAGAI IDEA MELALUI
ebook 50 KOLEKSI IDEA KREATIF PERMAINAN KANAK-KANAK
Dapatkan EBOOK RPA yang lengkap sekarang.
salam, sis sy nak tanya,, mana sis dptkan prmainan kanak-kanak sprti di atas?
ReplyDeletewassalam sis. maaf, Sy tidak menjual alat permainan spt di atas. sis bole cuba google kut.
ReplyDeletewassalam sis. maaf, Sy tidak menjual alat permainan spt di atas. sis bole cuba google kut.
ReplyDeleteSaya mau order ITU buku..ada no wasap ka?
ReplyDeleteAssalamualaikum....mcmana nak dptkan buku RPA ni ye
ReplyDeleteAssalamualaikum....mcmana nak dptkan buku RPA ni ye
ReplyDeleteUntuk makluman buku RPA di atas adalah dalam bentuk ebook pdf softcopy. Ia di hantar melalui emel. Sis boleh hubungi saya di 0167235080. Terima kasih
DeleteBoleh saya dapatkan softcopy tu. Nak kena bayar ke??
DeleteAs salam..puan saya brminat dgn buku RPA puan...mcm mna nk order...
ReplyDeleteAs salam..puan saya brminat dgn buku RPA puan...mcm mna nk order...
ReplyDeleteAsslamualaikum..Puan saya juga berminat dengan buku RPA puan bagaimana cara nak mendapatkannya?
ReplyDeleteSalam .. Puan sy berminat dgn buku rpa puan..mcm mna sy boleh dapatkannya ??
ReplyDeletepuan,
ReplyDeletesaya berminat mendapatkan buku buku RPA . masih ada ke buku2 tersebut?
assalamualaikum , saya berminat untuk membeli , bagaimana ya ? terima kasih di atas idea-idea :) minta halal ya
ReplyDeleteBoleh send panduan contoh aktiviti setiap perkembangan dlam umur 1-4 tahun
ReplyDeletesaya berminat ebook itu. bagaimana ingin dptkan nya?
ReplyDeleteSaya brminat dgn ebook itu... Bgaimne nk dpt kng
ReplyDeletekalau nak beli buku nih macam mana'
ReplyDeleteNak beli buku rpa ni macam mana ya
ReplyDeleteNak beli..
ReplyDeleteCara order?
ReplyDelete