Friday, 10 July 2015

PERKEMBANGAN AWAL MATEMATIK & PEMIKIRAN LOGIK - RPA

Oleh : Nor Azura Ismail



Assalam dan salam sejahtera.

Lagi contoh Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) yang boleh digunakan oleh para pendidik@pengasuh di TASKA bagi merancang aktiviti yang menarik untuk kanak-kanak.

SELAMAT MELAKSANAKAN AKTIVITI!!

BIDANG PEMBELAJARAN : PERKEMBANGAN AWAL MATEMATIK DAN PEMIKIRAN LOGIK


RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 1 : MENYUSUN BLOK

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 2   tahun
Bil Kanak-Kanak
2  orang
Tema

Tajuk
Menyusun blok
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh  membezakan blok yang berlainan .
Objektif
1.       Kanak2 boleh mengasingkan blok  mengikut  warnanya.
       (Perk. AM&PL)
1.       Kanak2 boleh menyusun blok dari bawah ke atas. (Perk. Fizikal))
2.       Kanak-kanak boleh sebut nama warna (Perk. BK&LA)
 (Perk.  SSE&K))
Senarai bahan/alat
1.       Pelbagai blok kecil yang diperbuat daripada kotak terpakai (balut dengan beberapa kertas warna)


Ruang aktiviti
Ruang aktiviit  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2  ke ruang aktiviti  TASKA .
2.       Pengasuh minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3.       Pengasuh bermesra sambil berbual dengan kanak-kanak.
4.       Letakkan blok kotak di hadapan kanak-kanak secara berselerak.
5.       Tanya pada kanak-kanak “ Siapa tahu apa inii?” Beri kanak-kanak main kotak tersebut secara bebas sebentar.
6.       Pengasuh minta kanak-kanak asingkan kotak mengikut warna.
7.       Beri galakan dan dorongan kepada kanak-kanak.
8.       Puji jika kanak-kanak Berjaya lakukan.
9.       Bila kanak-kanak telah dapat asingkan kotak, minta kanak-kanak susun kotak dari atas ke bawah.
10.   Biarkan kanak-kanak terus susun blok yang sama warnanya.
11.   Cuba Tanya kepada kanak-kanak warna kotak dan minta kanak-kanak sebut warna tersebut beruang kali.
12.   Puji bila kanak-kanak Berjaya sebut warna.
13.   Ucapkan terima kasih pada kanak-kanak.

Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviti  TASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak





RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 2 : MELIHAT WAJAH DALAM CERMIN


Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 2   tahun
Bil Kanak-Kanak
2  orang
Tema

Tajuk
Melhat wajah dalam cermin
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh  melihat dirinya dalam cermin .
Objektif
1.       Kanak2 boleh mengetahui bentuk wajah sendiri ketika melihat ke dalam cermin.
       (Perk. AM&PL)
2.       Kanak2 boleh menyebut anggota mukanya. (Perk. BK&LA))
3.       Kanak-kanak boleh merasa gembira ketika melihat wajahnya di dalam cermin
 (Perk.  SSE&K))
Senarai bahan/alat
1.       Cermin muka
2.       2. Flash kad anggota muka.
Ruang aktiviti
Ruang aktiviit  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2  ke ruang aktiviti  TASKA .
2.       Pengasuh minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3.       Pengasuh bermesra sambil  menyanyi dengan kanak-kanak lagu berkaitan anggota muka.. (menyanyi sambil memegang anggota muka yang disebut dalam lagu)

Saya sentuh muka saya
Rambut dan telinga saya
Hidung saya
Bibir saya
Pipi dan dagu saya

4.       Pengasuh  tunjukkan flash kad gambar anggota muka sambil menyebut nama anggota muka satu persatu.
5.       Pengasuh keluarkan cermin muka dan minta kanak-kanak melihat wajah mereka dalam cermin.
6.       Sekali lagi minta kanak-kanak nyanyi lagu tadi  dengan gembira sambil menunjuk kepada anggota muka yang disebut.
7.       Pengasuh biarkan kanak-kanak membuat aksi gembira di depan cermin.
8.       Pengasuh sebut anggota muka dan minta kanak-kanak tunjukkan anggota mukanya.
9.       Pengasuh beri galakan dan dorongan untuk kanak-kanak sebut.
10.   Pengasuh puji kanakk-kanak bila kanak-kanak Berjaya tunjuk dan sebut anggota mukanya dengan betul.
11.   Ucapkan terima kasih pada kanak-kanak.
Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviti  TASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak




RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 3 : BENTUK APA

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 4   tahun
Bil Kanak-Kanak
2  orang
Tema

Tajuk
Bentuk apa?
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh  membezakan bentuk objek yang berlainan .
Objektif
1.       Kanak2 boleh memadankan bentuk dengan acuannya..
       (Perk. AM&PL)
2.       Kanak2 boleh mengenal dan menamakan bentuk. (Perk. BK&LA))
3.       Kanak-kanak boleh menjalankan aktiviti  mengikut giliran.
 (Perk.  SSE&K))
Senarai bahan/alat
1.       Papan bentuk yang diperbuat daripada kotak. (Bulat, segiempat sama, segiempat tepat, , sifar dan segitiga)
2.       Puzzle nombor
Ruang aktiviti
Ruang aktiviit  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2  ke ruang aktiviti  TASKA .
2.       Pengasuh minta kanak-kanak duduk di atas tikar yang disediakan
3.       Pengasuh bermesra sambil   berbual dengann kanak-kanak.
4.       Pengasuh Tanya kepada kanak-kanak mengenai bentuk yang mereka tahu.
5.       Pengasuh keluarkan papan bentuk dan beritahu pada kanak-kanak aktivit yang akan dijalankan.
6.       Pengasuh meminta kanak-kank memadankan bentuk ke dalam lubang acuannya pada papan bentuk tadi secara bergilir-gilir.
7.       Pengasuh bberi galakan jika kanak-kanak tidak Berjaya padankan bentuk ke dalam acuannya.
8.       Beri peluang kepada kanak-kanak sebut nama bentuk. Jika kanak-kanak tidak tahu, pengasuh boleh mengatakan, contoh ; “Itu bentuk bulat”
9.       Beri pujian kepada kanak-kanak yang Berjaya melakukannya.
10.   Bila kanak-kanak telah Berjaya, beri kanak-kanak  setiap seorang puzzle nombor dan biar kanak-kanak padankan puzzle nobor tersebut pula.
11.   Tanya sekali lagi kepad kanak-kanak tentang bentuk-bentuk tadi.
12.   Ucapkan terimakasih pad kanak-kanak.

Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviti  TASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak




RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENEROKA OBJEK DALAM KOTAK

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 8 – 11 bulan
Bil Kanak-Kanak
1  orang
Tema

Tajuk
Meneroka objek dalam kotak
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Bayi mempunyai keinginan untuk tahu.
Objektif
1.       Bayi boleh meneroka pelbagai objek dalam kotak
       (Perk. AM&PL)
4.       Kanak2 boleh memegang dan menggengam objek dalam kotak. (Perk. Fizikal))
5.       Kanak-kanak boleh mengeluarkan suara ketika menjalankan aktiviti.
 (Perk.  BK& LA))
Senarai bahan/alat
1.       Kotak@bakul kecil
2.       Pelbagai permainan berlainan bentuk dan saiz.
Ruang aktiviti
Ruang aktiviit  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa bayi  ke ruang aktiviti  .
2.       Pengasuh bermesra dan bermain tepuk amai-amai dengan bayi sambil bertepuk tangan.
3.       Pengasuh keluarkan bahan aktiviti.
4.       Pengasuh masukkan bahan permainan ke dalam kotak di hadapan bayi.
5.       Pengasuh biarkan bayi melihat apa yang pengasuh buat.
6.       Pengasuh letak kotak berisai mainan berdekatan dengan bayi.
7.       Biarkan bayi meneroka objek dalam kotak.
8.       Apabila bayi memegang objek, tepuk tanggan tanda bayi Berjaya mengambil objek dari kotak.
9.       Biarkan bayi terus meneroka.
10.   Beri pujian kepada bayi
11.   Beri galakan kepada bayi.

Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviti  TASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak





RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENGENAL WARNA

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 4 tahun
Bil Kanak-Kanak
3  orang
Tema

Tajuk
Mengenal warna
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-kanak sudah boleh kenal warna  asas ( merah, biru kuning)
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh tahu warna lain selain warna asas (Perk. AM&PL)
2.       Kanak-kanak boleh membina perbendaharaan kata mengenai warna  (Per. BKLA))
3.       Kanak2 boleh meningkatkan kemahiran melompat (Perk. Fizikal))

Senarai bahan/alat
1.       Paracut @ kotak yang mempunyai bahagian-nahagian berwarna tertentu.

Ruang aktiviti
Ruang halaman TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2 ke ruang halaman TASKA  .
2.       Pengasuh bermesra dengan kanak-kanak sambil membuat senaman ringan.
3.        Pengasuh parachute @  menghamparkan kotak besar yang mempunyai nahagian berwarna tertentu.
4.       Pengasuh beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
5.       Pengasuh meminta kanak-kanak melompat secara bebas ke dalam parachute atau hamparan kotak.
6.       Pengasuh mengenalkan kepada kanak-kanak warna-warna asas  yang terdapat pada parachute@ kotak iaitu merah, biru dan kuning
7.       Pengasuh bertanya adakah warna yang dalam parachute@kotak selain dari warna asas.
8.       Pengasuh kenalkan pula warna-warna yang lain.
9.       Pengasuh meminta kanak-kanak berdiri disekeliling parachute  sambil menyebut “merah lompat ke dalam”
10.   Kanak-kanak yang berdiri disebelah warna merah akan melo,pat ke atas parachute warna merah.
11.   Meneruskan dengan kanak-kanak melompat warna yang lain.
12.   Meminta kanak-kanak ubah kedudukan mereka dan ulang semula.
13.   Beri peluang, galakan dan pujian kepada kanak-kanak.

Perhatian
1.       Pastikan ruang  laman TASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak



RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : KOTAK KECIL KOTAK BESAR

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 3 tahun
Bil Kanak-Kanak
4  orang
Tema

Tajuk
Kotak kecil kotak besar
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-kanak sudah boleh faham konsep  ruang.
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh meningkatkan kemahiran menganggar saiz dan ruang (Perk. AM&PL)
2.       Kanak-kanak boleh  menghias kotak mengikut kreativitinya. (perk. Kreativiti)
4.       Kanak2 boleh menyebut perkataan ruang besar dan ruang kecil(Perk. BK&LA))

Senarai bahan/alat
1.       Kotak besar
2.       Kotak kecil
3.       Kertas untuk kolaj
4.       Gam
Ruang aktiviti
Ruang aktiviti  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA  .
2.       Pengasuh bermesra dengan kanak-kanak
3.        Pengasuh keluarkan bahan aktiviti.
4.       Pengasuh tunjukkan kotak besar dan kotak kecil.
5.       Pengasuh Tanya kotak mana yang lebih besar.
6.       Pengasuh minta kanak-kanak masuk ke dalam kotak dan kira  orang yang boleh masuk dalam kotak kecil dan lkotak besar.
7.       Pengsuh beritahi pada kanak-kanak beza kotak kecil dan kotak besar.
8.       Pengasuh minta kanak-kanak sebut perkataan  ruang besar dan ruang kecil
9.       Pengasuh kemudiaannya meminta kanak-kanak menampal kolaj pada  kotak ikut kretivitnya sendiri.
10.   Pengasuh Tanya dan ulang semula apa yang telah dipelajari.
11.   Pengasuh beri galakan dan pujian kepada kanak-kanak
12.   Ucapkan terima kasih.
13.   Pengasuh beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
14.    
Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviitiTASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak






RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : BERMAIN CONGKAK

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 4 tahun
Bil Kanak-Kanak
2  orang
Tema

Tajuk
Bermain congkak
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-kanak sudah  boleh mengira secara bebas.
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh belajar mengira sambil bermain congkak(Perk. AM&PL)
3.       Kanak-kanak boleh belajar menunggu giliran (perk.  SSE&K)
5.       Kanak2 boleh menyebut  nombor dengan jelas(Perk. BK&LA))

Senarai bahan/alat
1.       Congkak buat sendiri
2.       Guli

Ruang aktiviti
Ruang aktiviti  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA  .
2.       Pengasuh bermesra dengan kanak-kanak
3.        Pengasuh keluarkan bahan aktiviti dan beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
4.       Pengasuh  minta kanak-kanak masukkan guli dalam setiap lubang secara bergilir.
5.       Pengasuh tunjukkan cara jika kanak-kanak tida tahu.
6.       Sambil mengisi guli ke dalam lubang, pengasuh minta kanak-kanak membilang 1 – 9
7.       Jika kiraan tidak betul, tida mengapa. Minta kanak-kanak ulang kira.
8.       Bantu kanak-kanak kira jumlah guli
9.       Beri galakan dan pujian kepada kanak-kanak kerana mencuba.
10.   Minta kanak-kanak ulang sebut nombor 1 – 9.
11.   Nyanyi lagu berkaitan nombor dengan kanak-kanak
12.   Ucapkan terimakasih.
13.   .
14.    
Perhatian
1.       Pastikan ruang  aktiviitiTASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
2.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
3.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak






RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) : MENGENAL WARNA & BENTUK DOH

Nama Peserta

No. K/P

Hari/Tarikh

Masa

Umur
 4 tahun
Bil Kanak-Kanak
2  orang
Tema

Tajuk
Mengenal warna dan bentuk dengan doh
Bidang Pembelajaran Fokus
Perkembangan  Awal matematik dan Pemikiran Logik
Pengetahuan sedia ada
Kanak-kanak sudah  boleh  tahu warna-warna asas.
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh   membuat bentuk dari doh mengikut warna asas, (Perk. AM&PL)
4.       Kanak-kanak boleh menguli doh (perk.  Fizikal))
6.       Kanak2 boleh menyebut warna dan bentuk dengan jelas(Perk. BK&LA))

Senarai bahan/alat
1.       Acuan bentuk
2.       Bahan untuk doh
3.       Pewarna asas
4.       apron

Ruang aktiviti
Ruang aktiviti  TASKA
Langkah-langkah Perlaksanaan
1.       Pengasuh membawa knk2 ke ruang aktiviti TASKA  .
2.       Pengasuh bermesra dengan kanak-kanak
3.       Pakaikan kanak-kanak dengan apron
4.        Pengasuh keluarkan bahan aktiviti dan beritahu pada kanak-kanak aktiviti yang akan dijalankan.
5.       Pengasuh berbual mengenai warna asas yang kanak-kank tahu.
6.       Pengasuh tunjukkan cara menyediakan doh.
7.       Setelah doh siap, pengasuh minta kanak-kanak warnakan doh dengan warna asas yang disebut tadi.
8.       Pengasuh minta kanak-kanak terap bentuk bulat guna doh warna merah, bentuk segiempat guna doh warna hjau dan bentuk segitiga guna doh warna kuning.
9.       Pengasuh galakkan kank-kanak bercerita mengenai warna dan bentuk yang mereka terap.
10.   Bersihkan tangan kanak-kanak dengan sabun selepas selesai aktiviit.
11.   Ucapkan terimakasih.


Perhatian
2.       Pastikan ruang  aktiviitiTASKA  sesuai dan selamat untuk jalankan aktiviti.
3.       Pastikan kanak-kanak sihat sebelum memulakan aktiviti
4.       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahayakan kanak-kanak
5.       Pastikan kanak-kanak mencuci tangan selepas aktiviit.



NAK DAPATKAN IDEA AKTIVITI KANAK-KANAK MELALUI BAHAN PERMAINAN KANAK-KANAK ?

DAPATKAN PELBAGAI IDEA MELALUI

ebook 50 KOLEKSI IDEA KREATIF PERMAINAN KANAK-KANAK






Dapatkan EBOOK RPA yang lengkap sekarang. 



21 comments:

  1. salam, sis sy nak tanya,, mana sis dptkan prmainan kanak-kanak sprti di atas?

    ReplyDelete
  2. wassalam sis. maaf, Sy tidak menjual alat permainan spt di atas. sis bole cuba google kut.

    ReplyDelete
  3. wassalam sis. maaf, Sy tidak menjual alat permainan spt di atas. sis bole cuba google kut.

    ReplyDelete
  4. Saya mau order ITU buku..ada no wasap ka?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum....mcmana nak dptkan buku RPA ni ye

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum....mcmana nak dptkan buku RPA ni ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk makluman buku RPA di atas adalah dalam bentuk ebook pdf softcopy. Ia di hantar melalui emel. Sis boleh hubungi saya di 0167235080. Terima kasih

      Delete
    2. Boleh saya dapatkan softcopy tu. Nak kena bayar ke??

      Delete
  7. As salam..puan saya brminat dgn buku RPA puan...mcm mna nk order...

    ReplyDelete
  8. As salam..puan saya brminat dgn buku RPA puan...mcm mna nk order...

    ReplyDelete
  9. Asslamualaikum..Puan saya juga berminat dengan buku RPA puan bagaimana cara nak mendapatkannya?

    ReplyDelete
  10. Salam .. Puan sy berminat dgn buku rpa puan..mcm mna sy boleh dapatkannya ??

    ReplyDelete
  11. wan aishah wan ibrahim1 December 2018 at 12:18

    puan,
    saya berminat mendapatkan buku buku RPA . masih ada ke buku2 tersebut?

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum , saya berminat untuk membeli , bagaimana ya ? terima kasih di atas idea-idea :) minta halal ya

    ReplyDelete
  13. Boleh send panduan contoh aktiviti setiap perkembangan dlam umur 1-4 tahun

    ReplyDelete
  14. saya berminat ebook itu. bagaimana ingin dptkan nya?

    ReplyDelete
  15. Saya brminat dgn ebook itu... Bgaimne nk dpt kng

    ReplyDelete
  16. kalau nak beli buku nih macam mana'

    ReplyDelete
  17. Nak beli buku rpa ni macam mana ya

    ReplyDelete