Nama dan
Teks : Nor Azura Ismail
Foto :
Koleksi peribadi
Sumber & Rujukan : Modul PERMATA
#40
Catatan
saya hari ini ialah mengenai perkembangan emosi kanak-kanak. Perkembangan Emosi
kanak-kanak sudah boleh terbentuk sejak dari awal usia lagi.
Jom kita
lihat makna EMOSI
Emosi
ialah apa yang terlahir dari dalam iaitu perasaan yang ada yang dizahirkan
serta dapat dikesan pada mimik muka, gerak badan, suara atau tingkahlaku.
Inilah
contoh-contoh emosi :
·
Gembira/suka (joy,happiness)
·
Sedih/pilu (sadness)
·
Marah (anger)
·
Takut (fear)
·
Benci (disgust)
·
Bimbang (worry)
·
Cemburu (jeolousy)
·
Terkejut (surprise)
Contoh
emosi sosial :
·
Rasa malu (shame)
·
Rasa bersalah (guilt)
·
Rasa bangga (pride)
·
Rasa mesra dan sayang (warmth ang love)
·
Rasa simpati (sympathy)
·
Rasa empati (empathy)
Perkembangan
emosi yang sihat perlu dipupuk sejak dari bayi lagi kerana emosi yang sihat
dapat membentuk imej dan personaliti diri yang positif juga. Sekiranya
anak-anak membesar dengan emosi yang negatif dikhuatiri anak-anak akan menjadi
individu yang tiada keyakinan diri , kurang bersosial dan mempunyai kendiri
negatif dan seif-esteem yang rendah.
Bayi dan
kanak-kanak juga mempunyai emosi sama seperti orang dewasa misalnya mereka boleh;
·
Senyum,ketawa dan menunjukkan gerakan badan (body
gesture)
bila
gembira
·
Mengerut muka apabila tidak selesa
·
Menangis apabila takut atau rasa tidak selamat dan
sebagainya
Emosi
yang kurang sihat boleh mempengaruhi tabiat dan rutin seseorang kanak-kanak
itu. Biasanya kanak-kanak yang mempunyai sosioemosi
yang kurang sihat akan menunjukkan
ciri-ciri;
· Masih
kencing di tempat tiidur selepas 4 tahun
· Menarik
diri dari mengambil dalam apa jua bahagian
· Tidak
menunjukkan apa-apa perasaan apabila diketepikan
· Tidak ada
kawan
· Perkembangan
kurang maju
· Mengalami
mimpi buruk
· Selalu
kecewa
· Menunjukkan
perasaan tidak munasabah /Agresif
· Merengek/
Menggigit/ Menghisap jari/ Merampas
· Tiada
selera makan/kurang makan
Apakah
antara penyebab kepada masalah sosioemosi yang kurang sihat.
· Masalah di rumah –selalu dimarahi, tiada aktiviti bermain
di rumah, ibubapa sibuk
·
Masalah keluarga – ibubapa yang suka bertengkar @ ibubapa
berpisah,
·
Masalah kesempitan hidup @ masalah kewangan ibubapa
·
Kurang kasih sayang
·
Kurang diberi perhatian
·
Masalah di TASKA – pengasuh garang, tiada aktiviti sesuai
·
Persekitaran TASKA tidak sesuai
·
Kurang keyakinan diri
·
Aktiviti TASKA tidak menarik dan kurang sesuai
Bagaimana
ibubapa,pengasuh@pendidik boleh membantu menggalakkan sosioemosi yang
sihat :
· Beri
kasih sayang
· Menerima perasaan
yang ditunjukkan oleh anak-anak secara positif
· Memastikan
keselamatan dari segi persekitaran dan emosi
· Selalu
dipuji dan beri galakan serta bimbingan kepada kanak-kanak
· Menggalakkan
tingkah laku positif @ menunjukkan sikapdan contoh teladan yang baik. Jadikan
diri anda sebagai role model.
· Bentuk
displin pada kanak-kanak dalam rutin hariannya seperti waktu tidur, makan dan
sebagainya.
· Berkongsi
pengalaman bersama kanak-kanak- buat aktiviti bersama-sama
· Perhatikan
kanak-kanak
Saya kongsikan untuk anda TAHAP PERKEMBANGAN
SOSIOEMOSI, atau dengan kata lain ialah apa yang kanak-kanak sudah boleh buat @tunjukkan pada umur 0 -4 tahun dari segi emosinya
(KANAK-KANAK 0-4
TAHUN)
Dengan
mengetahui dan memahami tahap-tahap perkembangan emosi anak-anak ini, ibubapa
boleh memahami tingkahlaku anak dan setetusnya merancang aktivit yang sesuia
untuk menggalakkkan emosi yang sihat dan positif di kalangan anak-anak.
Tahap perkembangan sosioemosi bayi
0-3 BULAN
|
3-6 BULAN
|
6-12 BULAN
|
· Boleh
senyum
· Boleh
mengamati wajah apabila berada dalam jarak dekat
· Boleh
buat eye-contact jika didekatkan muka
|
· Boleh
berhenti menangis apabila melihat mendengar suara atau merasai kehadiran
orang yang rapat dengannya
· Suka dipegang/sentuh
oleh orang yangrapat
· Boleh
mengenali ibubapanya
· Ketawa
apabila diagah
· Boleh
mengzahirkan mood melalui ekspresi muka
· Boleh
membuat bunyi apabila ketawa
· Boleh
menunjukkan gembira melalui pergerakan kaki/tangan ekspresi muka
|
· Beri
tindak balas positif terhadap kata lembut
· Boleh
bezakan antara pendidik/ibu/pengasuh/dengan orang lain
· Boleh
beri reaksi kepada bunyi
· Ketawa
apabila ada sesuatu yang mencuit hati
· Boleh
melihat diri dalam cermin,tahu nama sendiri dan respon apabila dipanggil
· Boleh
meniru perlakuan orang lain
· Boleh
mengikut arahan mudah
|
Tahap Perkembangan Sosioemosi Kanak-Kanak mengikut
1-2 TAHUN
|
2-3 TAHUN
|
3-4 TAHUN
|
· Boleh
memeluk dan memberi ciuman
· Boleh
menunjukkan tantrum apabila ada sesuatu yang tidak menyenangkan
· Boleh
menunjukkan rasa cemburu apabila lebih perhatian diberi kepada orang lain
· Boleh
membantu mengutip mainan dan meletak mainan mengikut arahan
· Boleh
membezakan keadaan yang berbahaya
· Suka
melihat diri dalam cermin
· Suka
menunjukkan sikap membantah seperti tidak mahu pakai baju
· Mula
menunjukkan sikap berdikari.Contoh: hendak berjalan sendiri,tidak mahu
didukung atau mahu makan sendiri
· Mula
menyedari perasaan orang lain
· Boleh meneruskan
semula aktiviti yang tertinggal sementara
|
· Boleh
menyedari ketakutan dan kebimbangan orang lain terhadap dirinya
· Boleh
menunjukkan kelangsangan fizikal bila kemahuannya tidak dipenuhi/kecewa atau
marah
· Bersifat
mengarah dan meminta sesuatu dengan segera
· Boleh
mengenali diri dalam gambar/video
· Memperhatikan
dan meniru cara kanak-kanak lain bermain,turut serta tetapi lebih selesa
bermain sendirian
· Boleh
membina persahabatan dengan rakan sebaya
· Boleh
mengikut kata,mendengar arahan dan mematuhi peratura yang ditetapkan oleh
orang dewasa
· Suka
bertanya dan sangat berminat untuk mendapat pengalaman baru.Misalnya sangat
teruja jika melawat ke zoo
· Boleh
menjangka kesan perbuatan sendiri
|
· Tunjukkan
rasa kasih sayang dengan kata-kata
· Mula
menunjukkan perasaan malu
· Mula
mempelajari cara mengawal diri(displin) dengan bimbingan orang dewasa
· Mula
memahami kuasa yang lebih Besar dan Agung (tuhan)
· Mula
menunjukkan sikap bertanggungjawab terhadap diri sendiri dan tugas yang
diberikan
· Boleh
mempamerkan sikap bersunguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara
· Boleh
menyesuaikan diri dalam situasi baru
· Mula
mempercayai orang dewasa
· Boleh
mengenali perasaan sendiri dan dapat mengawal emosi
· Sudah
mempunyai sifat berani dan yakin diri
· Boleh
menghormati harta benda/barang permainan
· Boleh
berfikir cara menyelesaikan konflik dengan rakan sebaya
· Mula
menunjukkan nilai diri dan keperibadian yang ditiru dari orang dewasa
|