Tuesday, 6 July 2021

Apa yang anak perlukan?

 Nor Azura Ismail

pnnorazuraismail@gmail.com


Apakah 8  perkara yang kanak-kanak perlukan namun ia tidak boleh dibeli dengan duit?



1. KASIH SAYANG - Kanak-kanak sangat memerlukan kasih sayang sebaik dari dilahirkan  dan sepanjang tempoh pembesarannya. Kasih sayang merupakan perkara asas yang sangat penting dan utama di dalam tempoh kanak-kanak membesar. Kasih sayang yang sempurna boleh mempengaruhi aspek perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak. Kasih sayang yang mencukupi menjadikan kanak-kanak mempunyai kendiri, emosi  dan keyakinan diri yang lebih positif.

2. MASA & PERHATIAN - Kesibukan dengan urusan seharian merupakan satu cabaran besar kepada ibu bapa masakini. Kesibukan boleh menjadi sebab ibu bapa kurang dapat memberi amsa yang berkualiti dan kasih sayang kepada anaknya. Sedangkan masa dan perhatian sangat diperlukan oleh seseorang kanak-kanak khasnya dari kedua ibu bapanya. Masa dan perhatian juga turut boleh mempengaruhi aspek perkembangan kanak-kanak terutama dari segi emosinya.

3. GALAKAN & PUJIAN - Memberi galakan dan pujian adalah antara cara yang dapat mendorong kanak-kanak untuk mencapai tahap perkembangan dan kebolehan yang meningkat dari hari ke hari. Kanak-kanak sangat memerlukan galakan dan pujian dalam apa jua perkara positif yang dilakukannya. Galakan dan pujian menjadikan kanak-kanak lebih bersemangat dalam mempelajari dan memahami sesuatu perkara baru.

4. PERSEKITARAN KONDUSIF - Ia merujuk kepada persekitaran atau suasana di mana tempat seseorang kanak-kanak itu membesar. Persekitaran yang positif merujuk kepada persekitaran yang sesuai, selesa dan selamat kepada kanak-kanak. Kanak-kanak yang berada di dalam persekitaran yang kondusif lebih cenderung untuk menjadi seorang kanak-kanak yang positif.

5. PELUANG BERBUAT SESUATU - Kanak-kanak perlu diberi peluang dan kebebasan untuk meneroka dan memahami sesuatu yang baru di persekitarannya namun dalam suasana yang kondusif. Kanak-kanak yang sentiasa diberi peluang dan kebebasan untuk meneroka dunia kanak-kanaknya akan lebih banyak belajar sesuatu yang bermakna. Melalui peluang penerokaan, kanak-kanak bakal membina pengalaman dan mempelajari sesuatu yang baru.

6. DISPLIN - Kanak-kanak perlu diterapkan dengan didikan dan displin sedari kanak-kanak telah memahami. 

7. KEGEMBIRAAN  - 

Rasa gembira Dan seronok dengan apa sahaja do persekitaran mereka 

8. PELUKAN - 

Begitu juga , pelukan daripada mereka yang menyayangi mereka.

Peramgai anak kita , akalanya memeningkan kita

Ada masanya kita sakit hati dengan perangai anak kita

- dia mengamuk tak kira masa
- dia sepahkan sini sana
- dia menyampuk perbualan kita
- dia taknak ikut cakap kita
- dan bermacam lagi perangai pelik dia

Tetapi ketahuilah wahai ibu wahai bapa. Mereka bukan sengaja ingin menyakiti kita. Mereka bukan sengaja ingin menyerabutkan kita.

- ini hanyalah proses sementara
- kerana perkembangan otak mereka masih belum sempurna

Itulah kenapa mereka belum mampu mengawal diri sebagaimana kita orang dewasa. Di saat inilah mereka sangat perlukan

- perhatian kitaperamgai 
- kasih sayang kita
- keredhaan kita
- kemaafan kita

Kerana tanpa kasih sayang kita. Otak anak anak kita tak mampu berkembang dengan sempurna.  Kerana tanpa kemaafan kita, jiwa dan emosi anak kita takkan mampu stabil dan bahagia.

Maafkan anakmu. Kerana suatu hari nanti perangai pelik mereka inilah yang akan paling dirindu

Peranan ibu bapa dan komuniti di TASKA dan TADIKA

 

Oleh : Nor Azura Ismail 

pnnorazuraismail@gmail.com


Bila kita sebut TASKA atau TADIKA, tentulah kita tidak boleh lari dari mengaitkan ia dengan penglibatan ibu bapa khasnya dan pihak komuniti setempat amnya. Sejauhmana peranan ibu bapa dan komuniti di TASKA dan TADIKA yang boleh memberi impak positif kepada keseluruhan operasi TASKA maupun TADIKA.


Dalam kontek industri TASKA, ibu bapa adalah pasangan yang menghantar anak untuk mendapatkan perkhidmatan asuhan dan didikan awal di mana-mana TASKA yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).  Manakala komuniti adalah kumpulan atau agensi terdekat yang berada di persekitaran berdekatan TASKA seperti kejiranan, rukun tetanga, klinik, polis, bomba atau sebagainya.  Mengikut panduan di dalam  Kurikulum Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA Negara di dalam tajuk Kolaborasi Ibu bapa dan Komuniti, ada menyatakan bahawa kolaborasi bermaksud;

 

i.          Ibu bapa menjadi rakan kongsi dalam asuhan dan didikan kanak-kanak.

ii.   Ibu bapa mengambil inisiatif untuk melibatkan diri dalam perkembangan kanak-kanak samada di rumah atau di TASKA.

iii.  Ibu bapa terlibat dalam memahami program yang dijalankan di TASKA atau sebagai kesinambungan pembelajaran di rumah. 



Manakala dari kontek TADIKA pula, ibu bapa adalah terdiri dari mereka yang menghantar anak ke premis TADIKA bagi mendapatkan keperluan pembelajaran awal kepada anak-anaknya. Pada dasarnya samada premis TASKA maupun premis TADIKA, kewujudan ibu bapa adalah antara kayu ukur kepada kejayaan dan kelancaran operasi di sesebuah TASKA dan TADIKA.



Bagaimana pula dengan komuniti setempat?

Ahli masyarakat dan agensi dalam komuniti setempat juga dipastikan menyumbang dalam program di TASKA/TADIKA.  Melalui  kurikulum yang digunapakai di kedua-dua premis ini, ada menyatakan  bahawa kanak-kanak perlu belajar banyak perkara dalam persekitaran mereka, maka dengan adanya penglibatan pihak komuniti,  ia akan memperkayakan proses perkembangan pembelajaran kanak-kanak.  Dari pernyataan ini menunjukkan betapa pentingnya penglibatan@ kolobrasi ibu bapa di TASKA/TADIKA dalam membantu perkembangan menyeluruh kanak-kanak.  Umum mengetahui peranan institusi TASKA/TADIKA iaitu, di samping memberi asuhan dan pendidikan kepada kanak-kanak, ia juga  membantu menggalakkan pelbagai aspek perkembangan menyeluruh seorang kanak-kanak.

 

Tugas dan peranan instutusi TASKA/TADIKA ini bukan hanya terletak di bahu tanggungjawab semua personel di dalam TASKA?TADIKA bahkan ia sepatutnya turut menjadi tanggungjwab ibu bapa dan juga komuniti yang berada di persekitaran sesebuah TASKA/TADIKA.  Antara kepentingan kolaborasi ibu bapa dan komuniti  secara umumnya yang telah dikenalpasti adalah seperti berikut :

 

Ibu bapa;

i.               Mengeratkan hubungan siraturrahim yang baik dan berterusan dengan ibu bapa

ii.    Menggalakkan ibu bapa memahami apa yang berlaku di dalam TASKA/TADIKA dari segi pengendalian aktiviti dan proses pembelajaran kanak-kanak sepanjang hari.

iii.            Membantu mempercepatkan proses pembelajaran kanak-kanak

 

Komuniti;

i.  Memberi peluang kepada komuniti menyalurkan kepakaran bagi kebaikan pihakTASKA/TADIKA

ii.              Menzahirkan kerjasama yang baik di antara TASKA/TADIKA dan komuniti

iii.            Membantu mendedahkan kanak-kanak kepada fungsi agensi dalam komuniti.



Apakah sebenarnya peranan ibu bapa dan komuniti di TASKA dan TADIKA?



Apakah impak  positif perkembangan pembelajaran yang diperolehi oleh kanak-kanak hasil daripada kolaborasi penglibatan  ibu bapa dan juga komuniti  dalam pelbagai aktiviti@program   di TASKA/TADIKA? Sejauhmana ia  telah membantu  memperkuatkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak serta membantu meningkatkan kejayaan kanak-kanak dalam apa jua bidang yang diceburinya?   



Walaupun dilihat pentingnya penglibatan ibu bapa dan juga komuniti di TASKA maupun TADIKA, namun masih terdapat pelbagai pemasalahan yang menghalang pelbagai kerjasama penglibatan dari ibu bapa maupun pihak komuniti setempat. Antaranya;


1.2.1     i.   Bagi ibu bapa, paling penting ialah anak mereka selamat dan selesa berada di TASKA/TADIKA. Ibu bapa jarang dapat melihat impak positif yang bakal diperolehi oleh anak-anak sekiranya ibu bapa berkenaan dapat meluangkan masa melibatkan diri secara aktif dengan program di TASKA/TADIKA.

 

1.2.2     ii. Komuntiti setempat merupakan kumpulan yang agak hampir dengan TASKA/TADIKA.  Fungsi dan peranan setiap komuniti setempat berhampiran TASKA/TADIKA sangat mempengaruhi persekitaran di luar dan di dalam TASKA/TADIKA.  Namun, didapati pihak TASKA/TADIKA pula tidak menyedari atau tidak mahu mengambil peduli kepentingan berhubung dengan komuniti setempat secara serius. Oleh itu, ada kalangan pihak TASKA/TADIKA yang mengambil jalan mengamalkan dasar tertutup di TASKA/TADIKA dengan tidak merancang pelaksanaan aktiviti@program  yang boleh  melibatkan komuniti dengan TASKA/TADIKA  secara aktif.

 

1.2.3   iii. Mungkin juga terdapat kurang kesedaran di kalangan komuniti setempat khasnya seperti masyarakat kejiranan setempat  untuk melibatkan diri di dalam program TASKA/TADIKA. Sikap tidak ingin mengambil tahu kerana bukan anak mereka yang berada di TASKA/TADIKA menjadi perkara utama segelintir mereka yang berkenaan  tidak peka dengan  operasi sesebuah TASKA/TADIKA di persekitaran mereka.    


Kesimpulannya, menunjukkan bahawa semua pihak sangat bersetuju tentang betapa pentingnya kolaborasi mereka di TASKA khasnya dalam aspek perkembangan menyeluruh kanak-kanak di TASKA.  Kekurangan pihak pengusaha dalam merancang aktiviti yang melibatkan ibu bapa dan komuniti mungkin dapat  menyebabkan terdapatnya jurang dengan  TASKA itu sendiri. Pihak pengurusan TASKA perlu menyedari hakikat ini dan berusaha untuk memastikan aktiviti ini mendapat sambutan daripada ibu bapa di TASKA dan juga mendapat kerjasama sepenuhnya daripada komuniti setempat.  Pihak TASKA  perlu lebih kreatif dalam merancang dan mempelbagaikan program supaya aktiviti yang diadakan mendapat sambutan daripada pihak ibu bapa.   Pihak TASKA pula perlu lebih menunjukkan sikap keterbukaan dalam melibatkan pelbagai komuniti yang berkaitan denagan aspek perkembangan kanak-kanak untuk turut terlibat dengan program di TASKA.

 


               CADANGAN

 

4.2.1      Pihak pengusaha perlu kerap mengadakan Hari Bersama Pelanggan yang melibatkan perjumpaan di antara pihak TASKA dengan ibu bapa dan juga komuniti setempat.  Perjumpaan ini adalah untuk mengeratkan silaturrahim antara pihak TASKA  dan ibu bapa kanak-kanak termasuk menzahirkan sekali fungsi komuniti dalam prroram tersebut.  

 

Perjumpaan ini juga membolehkan semua pihak untuk menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi secara damai dan saling berkongsi idea untuk memantapkan lagi perkembangan kanak-kanak di TASKA.  Segala ketidakpuashati terhadap perkhidmatan yang disediakan di TASKA dapat dibincangkan. Kolaborasi ibu bapa dan peranan komuniti dapat diperjelaskan lagi dalam perjumpaan pelanggan ini.

 

4.2.2      Pihak pengusaha boleh mengadakan seminar-seminar yang berkaitan dengan kepentingan penglibatan ibu bapa dengan perkembangan kanak-kanak. Kedua-dua pihak antara ibu bapa dan pihak TASKA boleh saling berhubung dengan membuat panggilan telefon atau e-mel. Hal ini membolehkan ibu bapa mengetahui setiap perkembangan anak-anak mereka secara cepat dan tepat apabila ibu bapa tiada masa untuk bertanyakan kepada pengasuh anak mereka. Seminar-seminar di adalah boleh juga melibatkan lebih lagi komuniti dari agensi yang pelbagai.

 

4.2.3      Membuat hari melawat ke TASKA.  Pihak pengusaha mengadakan satu hari di mana ibu bapa  dan juga boleh melihat sendiri bagaimana keadaan sebenar kanak - kanak  di TASKA. Banyak kelebihan ibu bapa dan komuniti apabila melawat ke TASKA  antaranya ialah mereka dapat melihat sendiri suasana dan keadaan TASKA  anak-anak mereka  sendiri atau operasi TASKA di persekitaran mereka. Ibu bapa dapat mengetahui aktiviti seharian yang dijalankan oleh anak-anak mereka di TASKA.  Komuniti pula dapatkan rasa tanggungjawab terhadap perjalanan operasi rutin di TASKA.

 

4.2.4      Pihak pengusaha boleh mempelbagaikan program yang diadakan di TASKA secara lebih kreatif.  Saban tahun hanya aktiviti@program yang menjadi kebiasaan diadakan.  Ini menyebabkan ibu bapa khasnya sudah berasa jemu. Pihak pengusaha boleh mengadakan aktiviti yang lain daripada yang lain. Contohnya seperti aktiviti gotong-royong bersama penglibatan komuniti pelbagai dan juga ibu bapa. Bergotong-royong diadakan adalah untuk membersihkan kawasan TASKA dan persekitaran TASKA dan  yang paling penting ialah merapatkan silaturrahim antara satu sama lain. Sikap bergotong-royong ini dapat memberi contoh kepada kanak-kanak antara nilai murni yang dapat diterapkan ialah bekerjasama, beramah mesra, rajin dan hormat-menghormati.  

 

Jika perlu, sentiasa gabungkan penglibatan ibu bapa dan juga komuniti bersama pihak TASKA dalam apa jua program di TASKA.

Pihak TASKA juga boleh merancang lawatan ke pelbagai agensi luar yang memberi impak positif kepada perkembangan kanak-kanak. Jangan hanya fokus kepada bebarpa komuniti yang biasa di lawati.  Pengurusan TASKA perlu lebih kreatif dalam mengendalikan lawatan bermanfaat ke mana-mana komuniti yang lebih pelbagai.

Peranan pengusaha sendiri perlu menekankan kepentingan penglibatan ibu bapa khasnya kepada ibu bapa secara tidak langsung semasa apa jua perjumpaan secara tidak langsung.  Pengusaha juga perlu mewujudkan pengetahuan dan kemahiran di kalangan pangasuh akan kepentingan kolobarasi ibu bapa dan komuniti supaya pihak pengasuh sendiri dapat menyalurkan maklumat yang betul mengenai kolaborasi ini kepada individu yang ingin mengetahuinya.P

Pihakpenguatkuasa seperti JKM juga perlu mewajibkan semua TASKA untuk menjalankan program penglibatan ibu bapa dan komuniti di TASKA yang beroperasi serta berdaftar dengan JKM.

 

Akhir sekali....


            Penglibatan ibu bapa dan juga komuniti dalam aktiviti kanak-kanak serta program di TASKA  adalah amat penting bagi menyokong potensi perkembangan kanak-kanak dalam pelbagai aspek.  Ibu bapa termasuk kerjasama dari komuniti  harus memahami kepentingan pendidikan awal yang diberikan di TASKA  kepada kanak-kanak kerana pendidikan inilah yang akan menjadikan mereka individu yang berdikari dan berguna pada masa akan datang.  Oleh yang demikian, ibu bapa dan juga individu serta komuniti  yang terlibat dengan TASKA  seharusnya mengambil pendekatan yang serius melibatkan diri dalam membimbing kanak-kanak seawal usia lagi kerana mereka merupakan pelapis negara kelak. Penglibatan ibu bapa dan komuniti adalah sangat digalakkan kerana ia adalah elemen penting dalam perkembangan dunia kanak-kanak. Ini adalah kerana, ibu bapa merupakan insan yang paling rapat dengan kanak-kanak. Kerjasama dan permuafakatan di antara pengasuh dan ibu bapa yang baik dapat membantu dalam perkembangan dan kemajuan kanak-kanak secara positif dan seimbang.

 

Manakala komuniti adalah kumpulan dan agensi berkaitan yang mempunyai tanggungjawab dalam bersama membantu dari pelbagai aspek yang dapat melancarkan operasi TASKA di sesuatu komuniti dan seterusnya membantu aspek perkembangan pembelajaran kanak-kanak itu sendiri.   Apa sahaja alasan yang wujud dalam menzahirkan kolaborasi ini harus di atasi bersama demi memastikan perkembanagn positif  dalam perkembangan pembelajaran kanak-kanak di TASKA  khasnya.  Ini adalah kerana kanak-kanak betpotensi menjadi insan yang berguna untuk masa depan mereka, masyarakat dan negara jika dibentuk dalam persekitaran yang sihat lagi memberangsangkan.


















Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) Musim Covid

Oleh : Nor Azura Ismail

pnnorazuraismail@gmail.com

016 7235080


Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) Musim Covid


Sekarang tengah musim Pandemik Covid 19 kan...

Apa kata kita buat satu aktiviti mudah dan menarik supaya anak-anak kita juga faham akan bahaya Covid 19 itu. Jadi, bolehlah sama-sama kita  ingatkan kepada anak-anak mengenai  SOP yang perlu diikuti bagi mengelak daripada terkena jangkitan Covid 19 ini.


Hah....

Kalau di TASKA , semua aktiviti mesti ada lesson Plan atau Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA), jadi saya kongsikan contoh aktiviti berkaitan dalam format RPA.


Ini Rancangan pelaksanaan Aktiviti (RPA) untuk TASKA ya, kalau untuk TADIKA , buatlah lesson plan ikut format TADIKA pula.


RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) = PKPP 5

UMUR KANAK-KANAK

3 – 4 tahun

BIL. KANAK-KANAK

5 orang

TAJUK AKTIVITI

Apa itu Covid 19?

BIDANG PERKEMBANGAN

PERKEMBANGAN BAHASA, KOMUNIKASI & LITERASI AWAL (PBKLA)

KEBOLEHAN KANAK-KANAK

Kanak-kanak sudah boleh memahami penceritaan mudah.

OBJEKTIF

1.       Kanak-kanak  boleh faham cerita dan makluman yang perlu diketahui tentang Covid-19  (PBKLA)

2.       Kanak-kanak boleh menyerlahkan emosi, keterujaan dan keinginan untuk mengetahui lebih banyak tentang covid-19 (PSSEKR)

3.       Kanak-kanak boleh lebih kenal kesan Covid-19 terhadap persekitaran dan kesihatan (PDPDP)

BAHAN

1.       Poster dan template atau Zine mudah tentang Covid 19 yang sesuai untuk kanak-kanak faham.

TEMPAT

Ruang aktiviti pengasingan kanak-kanak

PELAKSANAAN AKTIVITI

 

1.       Pastikan kanak-kanak telah bersedia di ruang aktiviti penjarakan sosial.

2.       Sambil bertanyakan khabar kanak-kanak, ajak kanak-kanak nyanyi bersama-sama terlebih dahulu sebagai langkah awal sebelum memulakan aktiviti.

3.       Beritahu kepada kanak-kanak apakah aktiviti yang akan dijalankan iaitu sesi bercerita dan berbual mengenai Covid-19.

Apakah itu Covid-19?

Apakah kesan Covid-19 terhadap manusia?

Bagaimana ia boleh merebak dan menjangkiti orang lain?

Apakah langkah-langkah yang perlu diikuti bagi mengelakkan jangkitan Covid-19?

4.       Beri penerangan kepada kanak-kanak dalam penceritaan yang mudah. Sambil bercerita, sambil  pegang dan tunjukkan poster atau apa sahaja bahan yang boleh membantu kanak-kanak cepat faham.

5.       Tanyakan dan uji samada kanak-kanak sudah faham atau belum. Jika kanak-kanak menunjukkan kefahaman, beri pujian kepada mereka.

6.       Sebaliknya jika ada kanak-kanak masih kurang faham, teruskan beritahu dan bercerita kepada kanak-kanak secara lebih mudah.

7.       Teruskan  juga sesi perbualan dan penceritaan  bersama dengan kanak-kanak.

8.       Keluarkan  poster, template atau Zine yang sesuai dan beri ketiap anak-kanak pegang dan lihat secara dekat.

9.       Beri kanak-kanak peluang untuk bertanya apa sahaja yang berkaitan dan pendik perlu segera memberi respon kepada kanak-kanak.

10.    Tamatkan aktiviti dan ucapkan terima kasih.

 

 

 

 

 

 

 

 

Perhatian :

 

1.       Pastikan kanak-kanak sihat dan berada dalam keadaan fizikal dan emosi yang selesa.

2.       Pastikan bahan yang digunakan adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat kepada kanak-kanak.

3.       Pastikan persekitaran adalah kondusif.

4.       Pastikan kanak-kanak mencuci tangan sebelum dan selepas aktiviti.

5.       Pastikan ada penjarakan sosial dan patuhi SOP.

 

 

Refleksi :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) = PKP 12

 

UMUR KANAK-KANAK

3 – 4 tahun

BIL. KANAK-KANAK

5 orang

TAJUK AKTIVITI

Elakkan Covid 19

BIDANG PERKEMBANGAN

PERKEMBANGAN  DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN

KEBOLEHAN KANAK-KANAK

Kanak-kanak sudah boleh faham  tentang persekitarannya jika diberitahu dengan jelas.

OBJEKTIF

1.       Kanak-kanak boleh berfikir dan memahami risiko dan akibat dari keadaan persekitarannya. (PDPDP)

2.       Kanak-kanak boleh bersoal jawab dengan pendidik. (PBKLA)

3.       Kanak-kanak boleh menghias poster atau bahan mengenai covid 19 mengikut idea kreativitinya sendiri (PKE)

BAHAN

1.       Poster Gambar si Covid-19 saiz A4  ( tidak berwarna) untuk setiap kanak-kanak

2.       1 Buku besar tentang Covid-19 (DIY)

3.       Crayon untuk setiap kanak-kanak

4.       Kertas warna dan gam (jika perlu)

TEMPAT

Ruang aktiviti pengasingan kanak-kanak

PELAKSANAAN AKTIVITI

 

1.       Kanak-kanak diminta duduk dalam ruangan aktiviti dalam penjarakkan yang diitetapkan.

2.       Pendidik memastikan kesediaan kanak-kanak dengan bertanyakan khabar kanak-kanak terlebih dahulu. Pendidik minta kanak-kanak cerita sedikit tentang keadaan mereka pagi ini ketika aktiviti saringan masuk TASKA.

3.       Pendidik beritahu bahawa aktiviti pada hari ini adalah berkaitan dengan rutin saringan ketika tiba di TASKA. Mengapa mesti buat saringa kersihatan?

4.       Pendidik keluarkan buku besar yang mengandungi bahan mengenai Covid 19

Dalam buku tersebut terdapat tentang:

i.                     Gambar imej Covid 19

ii.                    Apakah langkah yang perlu diikuti bagi menggelakkan Covid 19

iii.                  Ap aitu ‘hand sanitizer’

iv.                  Bagaimana cara mencuci tangan dengan betul guna ‘hand sanitizer’?

v.                    Apa perlu dilakukan apabila tidak sihat?

5.       Pendidik mula bercerita mengenai Covid 19 dan perkara yang perlu diketahui dalam menjaga kebersihan. Pendidik perlu gunakan pendekatan  yang mudah difahami oleh kanak-kanak. Sambil bercerita, pendidik tunjukkan gamnar-gambar di dalan buku besar tersebut.

6.       Pendidik memastikan kanak-kanak boleh faham tentang perkara yang telah diterangkan.

7.       Jika kanak-kanak menunjukkan yang mereka faham, berikan pujian kepada mereka. Sebaliknya pendidik perlu terus bimbing dan berikan kefahaman yang mudah jika sebaliknya. Teruskan beri galakan dan tunjukajar.

8.       Pendidik galakkan kanak-kanak bersoal jawab dan berbual terus mengenai Covid 19 sambil pendidik berikan jawapan yang jelas dan mudah difahami oleh kanak-kanak

9.       Pendidik keluarkan satu poster Covid 19 tanpa warna dan berikan kepada setiap seorang  kanak-kanak. Pendidik minta kanak-kanak hiaskan poster tersebut samada ingin warna atau buat tampalan. Pendidik tunjukkkan contoh.

10.    Berikan masa kanak-kanak melakukan  aktiviti ini sehingga kanak-kanak merasa puas.

11.    Pendidik akhiri aktiviti ini. Ucapkan terima kasih dan ajka kanak-kanak berkemas bersama.

 

 

Perhatian :

 

1.       Pastikan kanak-kanak sihat dan berada dalam keadaan fizikal dan emosi yang selesa.

2.       Pastikan bahan yang digunakan adalah selamat dan tidak mendatangkan mudarat kepada kanak-kanak.

3.       Pastikan persekitaran adalah kondusif.

4.       Pastikan kanak-kanak mencuci tangan sebelum dan selepas aktiviti.

5.       Pastikan ada penjarakkan sosial dan patuhi SOP.

 

Refleksi :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kalau anda nak dapatkan banyak lagi koleksi RPA , jangan lupa hubungi saya di 0167235080.


Saya sediakan banyak koleksi RPA dalam bentuk EBOOK untuk memudahkan perancangan aktiviti anda di TASKA atau kepada anak-anak di rumah.


Nor Azura Ismail

Jurulatih dan Fasilitator

Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak