Friday, 26 June 2015

IDEA AKTIVITI SAINS BERSAMA KANAK-KANAK


Teks : Nor Azura Ismail
Foto : Koleksi Peribadi/carian google



JOM BUAT EKSPERIMEN SAINS UNTUK PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK 

Kanak-kanak di peringkat awal usia perlu didedahkan dengan  dunia persekitaran dan awal sains dimana melalui aktiviti pembelajaran awal sains, kanak-kanak akan dapa, antaranyat ;

Memperhatikan dan menggunakan semua derianya yang ada - deria melihat, mendengar, hidu, rasa
Bertanya pelbagai soalan
Berfikir secara sistematik dan logik
Cuba menyelesaikan masalah yang timbul dari eksperimen
Meneroka dan menyoal
Meramal apa yang akan berlaku
Mencuba dan mengeksperimen sesuatu yang ingin diketahuinya
Mengumpul maklumat dan merekod hasil eksperimen
Membuat kesimpulan
Memberi  peluang kepada kanak-kanak mengkaji perhubungan kesan dan akibat dari sesuatu perkara.
Membantu kanak-kanak menguasai kemahiran berfikir.
Menghayati sikap dan nilai murni.
mempelajari mengenai alam dan persekitaran


Baiklah , kali ini saya ingin kongsikan idea eksperimen  sains bersama anak-anak  3 – 6 tahun. Eksperimen ini boleh juga dilakukan juga  bersama anak-anak 1 -2 tahun tetapi memerlukan bimbingan dan bantuan pengasuh@pendidik secara berterusan.  
1     
       AKTIVITI 1 : Menghasilkan gas Karbon dioksida

Mula-mula saya dapat idea ini daripada seorang jurulatih Kursus PERMATA. Kemudian saya membuat survey sedikit melalui  bahan google. Akhirnya saya telah cuba idea ini bersama dengan peserta Kursus Asas Pendidikan Prasekolah yang saya kendaikan baru-baru ini. Hasilnya sangat mengujakan dan menyeronokkan. Itu baru buat eksperimen dengan pelajar saya yang kebanyakannnya terdiri dari para remaja, bagaimana pula jika aktiviti ini dibuat bersama dengan kanak-kanak .  Tentu lebih mengujakan.

Saya kongsikan di bawah ini cara membuat eksperimen tersebut dan anda boleh mula buat bersama anak-anak samada di TASKA TADIKA atau di rumah anda.

Bahan-bahan yang diperlukan:

1 botol mineral kosong
3 sudu makan cuka
2 sudu teh soda bikarbonat
Sehelai belon
Corong untuk masukkan soda ke dalam belon




CARA BUAT EKSPERIMEN: 

Masukkan cuka ke dalam botol mineral. Kemudian, masukkan pula soda bikarbonat ke dalam belon dengan menggunakan corong.  Selepas iru, lekatkan hujung belon ke mulut botol mineral. Perlahan-lahan tegakkan belon agar semua soda bikarbonat jatuh ke dalam botol mineral tersebut.
Sebaik sahaja soda bercampur dengan cuka, sedikit bunyi mersik akan terhasil dan gas karbon dioksida akan mula terhasil dan menyebabkan belon yang berada pada muncung mulut botol mula menegak perlahan-lahan.

Ketika buat eksperimen ini, pelajar saya akan mula menjerit sedikit melihat belon tersebut menegak perlahan-lahan. Hmmm apatah lagi bila buat dengan kanak-kanak, ye tak?

Apa yang anda boleh ceritakan pada kanak-kanak mengenai eksperimen ini.
Untuk anak-anak  1- 3 tahun, mungkin anda boleh tunjukkan sahaja ekperimen ini dan jadikan ia satu aktiviti yang menyeronokkan untuk anak-anak mencuba sendiri.  INGAT YE, untuk anak-anak kecil, anda perlu bantu buat dan minta kanak-kanak lakukan perkara yang mudah. Contohnya, minta tuangkan cuka ke dalam botol melalui corong yang disediakan. Atau boleh minta anak pegangkan botol mineral.

Untuk anak-anak yang lebih besar,  BIAR ANAK CUBA eksperimen ini,  jangan pula anda yang buatkan manakala anak-anak cuma melihat. Berikan anak-anak merasai pengalaman sendiri.
Untuk anak-anak 4  – 6, akan boleh ceritakan juga  dengan mudah tentang pembebasan gas karbon dioksida tersebut hasil tindakbalas campuran soda bikarbonat dan juga cuka. 
CUBALAH SEGERA EKSPERIMEN INI YE.





AKTIVITI 2 : Menghasilkan lava gunung berapi


BAHAN-BAHAN:
Untuk doh bagi membuat acuan gunung berapi :
1 peket Tepung gandum
Setengah pekat garam
Air secukupnya
Beberapa titik Pewarna makanan
minyak masak secukupnya
Bekas@besen














Bahan-bahan untuk lava gunung berapi:
5 sudu makan cuka
2 sudu besar cecair pencuci pinggan
3 sudu teh soda bikarbonat
Botol mineral kosong
Pewarna  







CARA BUAT :
Sediakan doh untuk dijadikan gunung berapi. Campurkan tepung gandum,  garam dan air untuk diuli menjadi doh yang lembut. Campurkan dengan pewarna makan yang sesuai. Ikut seperti seakan-akan warna gunung berapi.

Potong botol mineral kosong menjadi tiga suku ketinggiannya. Masukkan cuka dan sedikit pencuci pingan ke dalam botol mineral. Fungsi pencuci pinggal ialah untuk menghasilkan sedikit buih. jangan lupa juga masukkan sedikit pewarna seakan warna lava gunung berapi. 
Sekarang letakkan botol mineral ke dalam bekas@besen yang sesuai. Bentukkan gunung berapi di sekeliling botol mineral. Kalau boleh bentukkan juga bahagian dasar gunung berapi.

Sekarang , tibalah waktu untuk melihat lava gunung berapi terhasil keluar dari mulut gunung. Bagaimana? Caranya ialah dengan menuangkan soda bikarbonat yang telah dibancuh sedikit dengan air secara perlahan-lahan  ke dalam botol mineral tadi. Tanya pada anak-anak, Apa yang terjadi? 

Campuran buih-buih  seakan lava gunung berapi akan akan keluar dari botol tersebut. Ini terjadi hasil daripada campuran cuka, soda dan cecair pencuci pinggan tersebut.
Akhir sekali anda boleh terusnya aktiviti dengan bercerita mengenai gunung berapi. Tunjukkan gambar gunung berapi sebenar dan mungkin anda boleh tunjukkan juga video bagaimana cecair lava keluar dari gunung berapi. Tentu , sangat menyeronokkan aktiviti ini.

Sama seperti  tadi, kanak-kanak perlu diberi peluang untuk mencuba aktiviti sains yang menyeronokkan  dan mengujakan kanak-kanak ini.



AKTIVITI 3 : MENCAMPURKAN PELBAGAI WARNA

Untuk aktiviti  ini, cuma perlukan poster colour. Boleh juga gunakan pewarna makanan. Terangkan dulu pada anak-anak tentang warna-warna asas. Berikan mereka mangkuk polistrin setiap seorang. Sekarang, minta kanak-kanak cuba  campurkan 2 pelbagai warna dan lihat warna apa yang akan terhasil. Contohnya bila warna biru bercampur dengan warna kuning, maka akan terhasillah warna hijau.  Warna makanan juga boleh dibancuh dahulu di  dalam botol, campurkan sedikit air. kemudian campurkan beberapa warna dalam botol lain pula.

Untuk lebih seronok, minta kanak-kanak sapukan warna yang telah bercampur tadi pada kertas lukisan kosong atau pada sebarang gambar yang tak berwarna.
SELAMAT MENCUBA.




AKTIVITI 4 : BUIH BELON BESAR




Untuk aktiviti ini, masukkan pencuci pinggan dalam besen dan campurkan dengan gula sirap dalam kuantiti yang banyak. Kacau campuran. Gunakan alat yang sesuai untuk meniup buih, mungkin boleh cuba guna straw (saya tak cuba lagi guna straw) (guna acuan biskut - plastik) CUBALAH DULU. Belon yang terhasil boleh jadi lebih besar jika dibandingkan dengan hanya guna buih sabun.


NAK DAPATKAN BANYAK IDEA BAHAN PERMAINAN KANAK-KANAK.
JANGAN LUPA !!! Dapatkan idea koleksi bahan permainan yang telah saya kumpulkan untuk kemudahan aktiviti permainan kanak-kanak.


EBOOK 50 IDEA KREATIF KOLEKSI PERMAINAN KANAK-KANAK. 
CUMA RM 25 SAHAJA. 

UNTUK TEMPAHAN, KLIK BORANG TEMPAHAN.

Thursday, 18 June 2015

Petua komunikasi berkesan dengan anak

Teks : Nor Azura Ismail



Komunikasi yang berkesan dapat mewujudkan hubungan dua hala yang positif dan berkesan juga antara sesama  individu. Bagaimana pula dengan komunikasi yang sesuai dengan anak-anak?

Komunikasi antara anda dan anak-anak bukanlah hanya dalam bentuk lisan tetapi komunikasi boleh dizahirkan dalam pelbagai keadaan dan bentuk.
Bagaimanakah anda boleh wujudkan komunikasi yang berkesan dengan anak-anak , tak kira samada anak awal usia atau anak-anak anda yang sedang meningkat remaja. Jom ikuti petua berikut,

Petua komunikasi berkesan dengan anak.


  1. Zahirkan kemesraan  antara anda dengan anak-anak sejak anak masih kecil lagi. Perhatian dan kepekaan anda kepada anak-anak akan ditakrif sebagai satu bentuk kemesraan oleh anak-anak.
  2. Berikan belaian secara fizikal kepada anak-anak samada dalam bentuk pelukan, sentuhan atau sekurang-kurangnya dalam bentuk senyuman.
  3. Gunakan bahasa yang sopan dan lemah lembut apabila berbicara dengan anak-anak.
  4. Sesekali tunjukkan keprihatinan anda dengan mengingati tarikh kelahiran anak dan ucapkan tahniah serta penghargaan kepada anak atas apa jua kejayaan yang telah anak perolehi. Berikan penghargaan walaupun kejayaan anak cuma kecil sahaja.
  5. Belajar libatkan diri dalam aktiviti anak-anak samada di rumah, di TASKA TADIKA atau anak-anak yan telah bersekolah. Kalau di rumah, anda boleh ajak anak sama-sama membantu anda menguruskan hal ehwal di rumah.
  6. Bila anda menyatakan perkataan 'Tidak boleh" atau 'jangan", katakan  secara berhemah. Beri penerangan yang sesuai kepada anak mengapa 'Tidak boleh". Berikan@cuba cadangkan pada  anak pilihan lain yang lebih sesuai.
  7. Pandang wajah anak bila becakap dengan anak-anak. Untuk anak-anak yang kecil, duduk pada paras ketinggian anak apabila bercakap dengan anak-anak.
  8. Sentiasa menjawab setiap pertanyaan anak lebih-lebih lagi anak kecil yang memang sikap semulajadinya banyak bertanya.
  9. Sentiasa bersabar dengan kerenah anak dan beri teguran serta nasihat dalam keadaan yang berhemah.
  10. Belajar menerima pandangan dari anak. Jika pandangannya kurang sesuai, jangan mencela pandangannya, sebaliknya berikan idea yang lebih bernas.
  11. Bercakap dengan anak dengan cara yang sesuai mengikut tahap umurnya.
  12. Jika anda mempunyai anak yang telah remaja, jangan sesekali memarahi anak-anak di depan adik beradiknya yang lain atau di depan orang lain.
  13. Sentiasalah mendoakan kebaikan dan kesejahteraan kehidupan anak-anak anda di dunia dan di akhirat.
  14. Layan anak dengan cara yang sesuai mengikut  tahap umurnya, contoh bila anak meningkat remaja, anda harus belajar menjadi kawan dan sahabat kepada anak-anak.
  15. Jika anak berbuat kesalahan, jangan terus marah-marah, sebaliknya beri ank peluang untuk berterus terang. Nasihatkan anak tetapi  bukan berleter, itulah yang sebaiknya.


Anak-anak zaman kini, hakikatnya tidak sama bentuk dan cara pendidikan dan komunikasinya berbanding dengan kita dahulu semasa kecil. Adakalanya kita sebagai ibubapa, perlu menurunkan ego kitasebagai ibubapa sebaliknya banyak mengajak anak berbincang bersama jika ingin mengambil sesuatu keputusan.
Sebagai ibubapa, bersikap tegas adalah perlu, terlalu memanjakan anak pula akan memudaratkannya, jadi ambillah cara terbaik dalam memberi asuhan dan didikan kepada anak-anak di zaman ini.

Semoga kita dapat sama-sama memperbaiki lagi bentuk komunikasi dan hubungan kita dengan anak-anak.  Mudah-mudahan anak-anak kita membesar menjadi insan yang soleh solehah buat penerang dan penyejuk hati kita sebagai ibubapanya. INSYALLAH.

Sekian.

Tuesday, 9 June 2015

Kenali dan serlahkan bakat anak

Teks : Nor Azura Ismail
Foto : Simpanan Peribadi/Carian Google


Assalamualaikum dan salam sejahtera, salam penuh kerahmatan buat semua.

Bicara hujung jari saya hari ialah mengenai bagaimana anda boleh kenali dan serlahkan bakat anak anda? Kenapa perlu untuk anda kenal bakat anak anda sedari kecil? Sebagai ibubapa bila anda mula nampak ciri-ciri  bakat tertentu yang ada pada anak, tugas utama anda ialah untuk beri bimbingan dan galakan serta membantu anak menyerlahkan bakat dan potensi dirinya.



Bakat dalam diri anak tidak sama dengan minat. Jika anak minat pada sesuatu , contohnya anak sukakan bola  , belum tentu anak mempunyai keupayaan untuk  bermain bola dengan baik. Anak cuma minat dan mempunyai banyak bola itu adalah hobinya.

Contoh lain anak  suka  muzik tetapi belum tentu anak boleh menyanyi dengan baik. Anak anda hanya boleh dikatakan minat dengan muzik tetapi bukan mempunyai bakat.

Bila menyebut tentang bakat, ianya adalah seseuatu yang semulajadi yang Allah anugerahkan ada dalam diri seseorang anak sejak dari lahir lagi. Ianya merupakan suatu potensi dan kemahiran semulajadi yang dimiliki oleh anak dalam sesuatu perkara. Menariknya, bakat ini akan sedikit demi sedikit ditonjolkan oleh anak sepanjang tempoh pembesarannya.


Bagaimana ibubapa dapat mengenali bakat@potensi anak?



Mula -mula sekali anda sebagai ibubapa perlu peka pada setiap tahap demi tahap perkembangan anak anda. Sentiasa peka dan beri perhatian serta amati aktiviti-aktiviti @ sebarang perkara yang disukai @ sering dilakukan oleh anak. Dengan kata lain, sejak kecil ibubapa perlu beri peluang pada anak meneroka, merasai pengalaman dan mencuba pelbagai aktiviti dan permainan. Dengan cara ini secara tak langsung, ibubapa dapat mengamati dan akan nampak  sesuatu yang istimewa yang boleh@mampu anak anda lakukan pada sesuatu tahap umurnya.

Kadang-kadang ciri-ciri bakat yang ditonjolkan oleh seseorang anak tu sebenarnya adalah mungkin merupakan  pola bakat yang memang ada dalam keluarganya. Misalnya anda berbakat sebagai penceramah hebat, dan anda mula nampak yang  anak anda juga, sejak kecil mempunyai ciri hebat seperti diri anda juga.


Apa pula peranan ibubapa dalam mengembangkan potensi yang ada pada anak ini?

Jika anda mula nampak sesuatu bakat menyerlah pada diri anak anda, adalah penting peranan anda :

Beri perhatian
Beri galakan@rangsangan
Hantar anak belajar untuk mengembangkan lagi bakatnya
Beri bimbingan@tunjukajar
Sentiasa menyokong anak.
Beri anak peluang membuat pilihan sendiri
Beri anak peluang terus mencuba

Anda akan  dapat membantu mengembangkan bakat@potensi  yang ada pada anak. Dengan kesabaran dan usaha berterusan, tidak mustahil bakat yang ada pada anak akan dapat menyerlahkan dirinya dan memberikannya kejayaan bila dia dewasa kelak. Sebaliknya jika anda tidak memberikan sokongan dan dorongan serta tindakan yang positif,  anda sebenarnya telah mencantas potensi semulajadi yang ada pada anak anda.




Sekadar memberi contoh anak bujang saya yang kini sedang belajar multimedia dalam pengkhususan animasi. Kursus yang di ambil adalah pilihan hatinya. Dia bukan sekadar minat tetapi itulah bakat dan potensi yang telah ada pada diri anak saya ini sejak awal usia lagi. Masa kecil dia sangat suka melukis, boleh berimiginasi ketika bermain, suka main sendirian dan sepanjang tempoh membesar sebagai kanak-kanak, dia memang aktif dalam dunia lukisan dan warna. saya tidak pernah melarang malah tidak memaksa dia untuk belajar perkara@subjek yang tidak diminatinya.


Dan sememangnya inilah bidang yang dipelajarinya serta diikutinya  kerana bakat semulajadinya dan bukan atas dasar terpaksa atau ikut-ikut saja. Semoga anak bujang saya ini berjaya dalam cita-citanya.


Kesimpulannya sedari kecil lagi, sebagai ibubapa, anda perlu beri anak anda pelbagai peluang dan ruang  supaya dia dapat menyerlahkan bakat@potensi dirinya yang sebenar.

Salah satu dari caranya ialah dengan memberi anak peluang bermain sepuasnya dan  biarkan dia bermain dan terus bermain serta terus mencuba sesuatu.

JOM, dapatkan ebook saya ini dan bantu anak anda bermain dengan kreatif dan penuh imiginasi. Dengan ini anda dapat kenali dan serlahkan bakat anak anda.






Monday, 8 June 2015

TIP ASUHAN DAN DIDIKAN ANAK ZAMAN MODEN



Nama & Teks : Nor Azura Ismail
Foto : Koleksi peribadi & Carian Google
Emel : pnnorazuraismail@gmail.com

# 44


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya himpunkan dalam blog saya kali  ini beberapa tip yang telah saya kongsikan dalam facebook fanpage saya. Mudah-mudahan dapat serba sedikit dijadikan panduan buat anda dalam memberikan pengasuhan dan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak anda. Tip asuhan dan didikan anak zaman moden khas untuk ibubapa zaman moden masakini.



Tip 1

Anak anda main tanah begini.? Tentu ada ibubapa yang dah menjerit marah pada anak. Pada tanggapan kebanyakan ibubapa, main tanah itu mengotorkan. 
Kalau saya, biarkan saja anak main tanah.  Dalam pendidikan awal kanak-kanak, memberi peluang anak main tanah dapat menggalakkan lagi perkembangan Deria & pemahaman dunia persekitaran anak. 

Sifat semulajadi anak ialah mempuntyai perasaan ingin tahu. Anak sebenarnya nak tahu rasa tekstur tanah tersebut dan mungkin dia sedang berfikir sesuatu tentang tanah. Anak dapat belajar sesuatu mengenai bahan semulajadi alam.  Biarkan anak terus meneroka. Peranan anda cuma pastikan tiada benda yg merbahaya di persekitaran anak dan pada tanah tersebut. BERILAH ANAK ANDA PELUANG. DIA PASTI AKAN DAPAT BELAJAR SESUATU YANG BARU dalam kehidupannya.



Tip 2


Siapa yang ada baby? Tentu anda berasa seronok melihat setiap perkembangan yang dilalui oleh bayi anda. Tahukah anda bahawa tiga tahun pertama kelahiran bayi adalah tempoh yang sangat kritikal untuk perkembangan bayi dimana otak bayi@kanak-kanak ini aktif membina perhubungan antara sel-sel neuron.



Nak tahu perubahan otak bayi/kanak-kanak dari tahun pertama hingga tahun ketiga kelahirannya.
- Hujung tahun pertama: berat otak bayi meningkat kepada 70%
- Hujung tahun kedua: meningkat kepada 80%
Oleh kerana dalam tempoh tiga tahun pertama tadi, pertumbuhan dan perkembangan otak kanak-kanak sangat pesat jadi adalah penting untuk ibubapa dan juga pengasuh kepada anak-anak memahami setiap tahap perkembangan kanak-kanak. Bila dah tahu dan faham, barulah anda tahu bagaimana untuk meransang anak-anak anda dengan aktiviti yang sesuai, menarik lagi kreatif.
- Waktu lahir : berat otak bayi 25% daripada berat otak orang dewasa.
Hah, nammpak tak betapa pesatnya perubahan berat otak anak-anak ini.

Oleh itu, peranan anda, mahirkan diri dan banyakkan idea mengenai pelbagai aktiviti yang boleh menyumbang kepada perkembangan otak anak.


Tip 3:

Anak- anak adalah anugerah dan amanah daripada ALLAH yang perlu dijaga. 
ALLAH pemberi anugerah dan Dialah yg akan menentukan rezeki untuk setiap anak. Tugas kita hanyalah menjalankan amanah tersebut mengikut peraturanNya. Oleh itu, carilah ilmu dan kemahiran keibubapaan sebanyaknya  dan berilah pendidikan yang terbaik dalam membesarkan anak-anak anda. Ibubapa yang berjaya dan cemerlang adalah ibubapa yang dapat membesarkan anak dengan asuhan dan didikan yang akhirnya memberi kebahagiaan dan kesejahteraan kepada kehidupan anak di dunia maupun di akhirat kelak.




Tip 4


Tahukah anda, jika kanak-kanak yg berumur diantara 18 bulan - 3 tahun, diberi peluang yang cukup, mereka akan boleh berdikari. Sebaliknya jika kurang peluang untuk meneroka dan terlalu terkongkong, kanak-kanak akan kurang berjaya dan akan memiliki sifat malu. Oleh itu, kita sebagai ibubapa@pengasuh perlu kenalpasti dan memenuhi keperluan kanak-kanak secara berterusan. (Keperluan bukan kehendak). Contoh keperluan kanak-kanak ialah mereka perlu bermain dan terus bermain..


Kanak-kanak perlu diberi pendedahan dalam aktiviti pembelajaran secara semulajadi dengan memberi mereka peluang meneroka, mencuba dan merasai pengalaman sendiri. Beginilah antara cara kanak-kanak membina pemahaman tentang dunia, kemahiran berfikir dan proses sains.





Tip 5


Membesarkan anak-anak di zaman digital, jangan benarkan anak anak dididik oleh 'pengasuh digital ' ini.
Menurut kajain , hampir 52% kanak-kanak sekarang mendapat akses kepada samada telefon pintar, iPod@iPad atau alat tablet lain.
Harap kita semua peka kepada faedah dan padah teknologi ini. Pilihan sentiasa berada di tangan anda sebagai ibubapa. Berhati-hati dengan kebebasan menggunakan gadet di kalangan anak-anak awal usia.

Pendedahan kepada teknologi adalah perlu tetapi jika tidak dikawal dan dipantau serta dibimbing menggunakan teknologi maka banyaklah kemudaratannya.




Sedikit info mengenai generasi Y dan Z, yang juga dikenali sebagai generasi internet. Mereka makan, tidur dan bernafas dengan internet. Generasi Y lebih tua sedikit dari generasi Z. Oleh kerana generasi Z lahir di zaman teknologi alam maya, tidak hairanlah kalau generasi Z ini boleh menggunakan iPad sebelum mereka pandai memanggil 'mama'. Betul tak? 
Jadi, sebagai ibubapa kita wajib belajar memahami dan menerima hakikat bahawa mendidik generasi Y dan Z ini jauh berbeza dengan cara kita dididik dulu.


Tip 6 :

Setiap anak mempunyai potensi yang perlu dibangunkan dan dikembangkan. Jadi, cuba belajar mengenali potensi anak anda dan bantu mereka untuk menggalakkan potensi yang ada. Contoh jika anak anda pandai berbicara dengan petahnya, sentiasa berikan aktiviti untuk mengembangkan lagi potensi bahasa pada anak, mana tahu anak anda berpotensi menjadi seorang pemidato atau penceramah yang hebat nanti.





Tip 6


Hak seorang anak ialah untuk mendapat pendidikan dan asuhan terbaik daripada ibubapa atau penjaganya sejak awal usia terutama tiga tahun pertamanya iaitu umur yang paling kritikal dalam perkembangan kanak-kanak. Jadi, jangan diabai hak anak-anak ini.


Tip 7


Anda mempunyai anak yg berumur antara 3 - 6 tahun. Berikan anak ini sebatang pensil@pensil warna atau krayon. Berikan juga sehelai kertas. Biar anak lakar apa sahaja atas kertas samada mereka nak conteng atau lukis apa je. Selepas itu tanya pada anak, apa yang dia lukis. Anda pasti akan dapat jawapan yg terhasil dari imiginasi si anak melalui lakaran atau lukisannya, kekadang anda pun tak jelas apa yg tertera pad kertas tersebut. Biarkan anak berimiginasi melalui kreativitinya sendiri. Anak sememangnya sangat kreatif,  anda cuma perlu menggalakkan lagi perkembangan kreativinya. Antara salah satu sifat semulajadi kanak-kanak ialah suka berimiginasi.

Kreativiti kanak-kanak  terhasil apabila kanak-kanak diberi kebebasan utk menghasilkan sesuatu sepertu lukisan, contengan, lakaran, warna dan sebagainya mengikut apa yang kanak kanak itu fikirkan mengikut imiginasinya. Daya kreativiti yang tinggi dapat mengasah potensi kanak-kanak menjadi seorang yang inovatif. 
Biarkan anak berimiginasi dan kreatif dengan apa yang mereka lakarkan. Sediakan ruang Atau peralatan yang sesuai untuk anak melahirkan daya imiginasinya.


Tip 8

Seorang anak bertanya, Ibu., “siapa jadikan awan?” Jawab ibu,” Allah lah yang jadikan awan.””
Tanya anak lagi,.siapa jadikan bukit?”  Jawab si ibu, “Allah jugalah.” Kata ibu lagi, “yang besar besar semua Allah jadikan.”
Si anak terdiam berfikir, lalu bertanya lagi, “Kapalterbang pun Allah yang jadikan ye?”  Si ibu pula terdiam sambil dalam hati berkata,  “aduh , camne nak jawab ye?”
Suka bertanya soalan adalah antara ciri semulajadi tingkahlaku kanak-kanak awal usia, sampai kekadang memang pening untuk menjawabnya.
Disebabkan perasaan ingin tahu yang mendalam, anak-anak akan bertanya macam-macam perkara di persekitaran mereka. Peranan kita sebagai ibubapa,  perlulah kreatif dalam menanggani perkara ini dan dalam memberikan jawapan yang sesuai.
Jangan pula dimarahi anak yang banyak bertanya ini !!


Tip 9 :
Anda risau anak awal usia 4, 5 dan 6 tahun belum boleh membaca lagi? Minat untuk belajar membaca sebelum 6 tahun akan datang sendiri, percayalah, tak perlu paksa anak belajar sukukata, kenal dan eja perkataan sambil kita marah-marah kalau anak tak dapat. Kena mamahami anak-anak. Dunia mereka ialah bermain. Kalau mereka belum dapat membaca, mungkin sebenarnya mereka belum bersedia. Berikan mereka masa. Ajar anak membaca mestilah sambil bermain bukan memaksa dan marah-marah. Kalau anda nak anak boleh baca cepat, sentiasa beri anak peluang dan ruang. Ingat ye, guru guru di TADIKA atau ibubapa di rumah. InsyAllah anak-anak boleh membaca awal jika anda mengajar anak sambil bermain. Banyakkan buat aktiviti, jangan mengajar anak bawah 6 tahun seperti ajar kanak-kanak tahun 1. Kesian mereka, fahami jiwa anak.


Tip 10

Mungkin kita tak perasan, antara penderaan emosi dan perasaan yang sering kita sebagai ibubapa lakukan kepada anak ialah apabila kita sering menakutkan anak dengan jin, hantu dan manusia lain sebagai satu cara utk kita kendalikan kerenah anak. Misalnya kalau anak tak nak masuk rumah, kita akan kata, “cepat masuk ! ada momok kat luar” atau selalu kita sebut “jangan main kat situ, nti polis tangkap adik' , betul tak? Apakata kita tukar stail, didiklah anak agar takut pada Allah saja.



Setakat ini dulu tip yang dapat saya kumpulkan. Tip asuhan dan didikan anak zaman moden.
Rahsia anak-anak yang anda perlu tahu dan faham ialah anak-anak memang suka bermain dan itulah kerja hakiki dan tugas utama mereka. Jika anda inginkan idea bahan permainan kanak-kanak, dapatkan melalui ebook ini.

50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak

Harga cuma RM 25.


KLIK BORANG TEMPAHAN ini sekarang!!


Wassalam dan jumpa lagi nanti.


Friday, 5 June 2015

Idea dan pandangan tokoh pendidikan awal kanak-kanak

Nama: Nor Azura Ismail
Foto : Koleksi Peribadi & Carian Google
Sumber Teks : Kandungan Kurikulukm Pendidikan Prasekolah Kebangsaan

#42



Tahukah anda apa yang dimaksudkan dengan pendidikan awal kanak-kanak? Pendidikan awal kanak-kanak  ialah merupakan asuhan dan didikan yang diberi kepada anak-anak bermula sejak lahir sehingga berumur 8 tahun. Tempoh-tempoh ini adalah masa yang kritikal bagi proses pembesaran dan perkembangan kanak-kanak  terutamanya anak dibawah 4 tahun.

Tahukah anda, apakah bentuk kaedah@cara@ pendekatan pendidikan awal yang terbaik untuk anak-anak di usia-usia awal ini.

Tahukah anda juga bahawa konsep pendidikan awal di Negara kita Malaysia terdiri dari 2 peringkat iaitu :


1.       Taman Asuhan Kanak-Kanak @ TASKA – berfungsi sebagai tempat pengasuhan, penjagaan dan tempat untuk mengembangkan potensi diri anak dalam pelbagai aspek perkembangan sementra ibubapa keluar bekerja.



2.       Tadika @ Prasekolah – berfungsi sebagai tempat yang menyediakan pengalaman pembelajaran yang menyeronokkan untuk anak-anak sebelum mendapat pendidikan formal di sekolah rendah.


Saya mengambil inisiatif di sini untuk kongsikan kepada anda  beberapa idea@falsafah dan pandangan dari tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal kanak-kanak dalam mengendalikan pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak pada peringkat awal. Pandangan mereka ini sangat sesuai untuk dijadikan panduan dalam kita memberi pendidikan awal kepada anak-anak. Juga sangat sesuai untuk para pengusaha TASKA TADIKA bagi meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan yang diberikan.


Idea@ Falsafah dari Friedrich Froebel


1.       Taman kanak-kanak perlulah dipenuhi dengan keindahan untuk menarik perhatian kanak-kanak. Ceria dan menarik.
2.       Dilengkapi dengan kerusi meja yang sesuai untuk kanak-kanak serta tidak terlalu sempit.
3.       Kelas perlu dipenuhi dengan pemandangan, bunyi-bunyian dan objek-objek untuk kanak-kanak yang mempunyai benuk yang mudah, saiz dan warna.
4.       Suasana di taman kanak-kanak hendaklah dapat mengawal kanak-kanak daripada pengaruh jahat yang terdapat dalam masyarakat dan bahaya alam semulajadi.
5.       Di taman kanak kanak perlu dipupuk dengan perkembangan mental, fizikal dan sosial kanak-kanak.
6.       Taman kanak-kanak meerupakan satu pendekatan terhadap  latihan kanak-kanak
7.       Pendidikan adalah pembinaan watak atau peribadi kanak-kanak. Ia hendaklah berdasarkan kepada keperluan dan keupayaan kanak-kanak.
8.       Kanak-kanak mempelajari sesuati melalui perbuatan. Ia perlu diberi kebebasan.
9.       Bermain adalah penting untuk kanak-kanak.
       Menekankan displin diri dan motivasi dalaman kepada kanak-kanak.
       Pembelajaran bukanlah suatu yang terpisah dan ia saling kait mengait antara satu sama lain.


Idea@ Falsafah dari Maria Montessori



1.       Ibubapa patut diberi latihan dalam perkembangan kanak-kanak dan cara menggunakan pengetahuan ini dalam membimbing anak mereka.
2.       Terdapat tempoh sensitif yang merupakan masa paling sesuai bagi kanak-kanak menerima maklumat dan konsep tertentu dan tempoh ini berbeza mengikut kadar perkembangan seseorang kanak-kanak itu.
3.       Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri dengan bimbingan  yang minimum dari orang dewasa.
4.       Kanak-kanak yang biasa berdikari dalam proses pembelajaran  akan terus berdirkari apabila dewasa kelak.
5.       Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas dalam semua jenis pembelajaran.
6.       Kanak-kanak memerlukan persekitaran dan pembelajaran yang tersusun dan bersaiz kanak-kanak
7.       Guru perlu menyediakan persekitaran yang lengkap bagi membantu kanak-kanak belajar secara bebas.
8.       Peranan guru hanya membantu bukan memaksa atau menentu arah pembelajaran kanak-kanak.


Pandangan Imam Al-Ghazali



1.       Seorang kanak-kanak harus dididik sejak lahir. Seorang bayi jangan diberikan kepada orang lain menjaganya kecuali wanita yang kuat agama dan mulia tingkahlaknya.
2.       Didik kanak-kanak dengan pelajaran agama, adap sopan, adap makan minum, mencuci badan, berwuduk dan bersembahyang.
3.       Didik kanak-kanak supaya  memperoleh tingkahlaku yang mulia, merendah diri, tidak berbohong, besederhana dalam perlakuan, tidak berkawan dengan orang  jahat dan tidak berbangga.
4.       Bersikap tegas dengan kanak-kanak, jangan biasakan mereka bersenang lenang, jangan berseronok atau bemanja-manjaan apabila bergaul.
5.       Tidak boleh keterlaluan bila mendenda kanak-kanak. Jangan mencemuh dan menimbulkan kebencian mereka.
6.       Memperelok fitrah dan naluri mereka.
7.       Suruh kanak-kanak bermain kerana main dapat menyeronokkan anak dan membantu pelbagai aspek perkembangan anak.


Pandangan Ibnu Khaldun



1.       Jangan diajar kanak-kanak dengan perkara-perkara yang susah.
2.       Belajar daripada mudah kepada yang lebih susah secara berperingkat. Mengadakan latih tubi, guna benda maujud dan adakan bahan bantu mengajar.
3.       Kanak-kanak jangan dibebankan dengan perkara-perkara di luar kemampuan mereka.
4.       Kanak-kanak di peringkat prasekolah perlu diberi contoh-contoh konkrit yang boleh difahami melalui pancaindera mereka.
5.       Menyarankan pembacaan Al-Quran harus diajar sebelum menghafalnya. Apabila sampai umur tertentu yang  sesuai dengan pemikiran kanak-kanak barulah diajar tafsir, hukum dan lain-lain.
6.       Jadual pembelajaran harus disusun dnegan baik supaya kanak-kanak dapat memahami apa yang hendak disampaikan.
7.       Kanak-kanak harus dibentuk dengan penuh kasih sayang, lemah lembut dan bertimbang rasa bukannya dengan cara kekerasan.
8.       Masa belajar jangan terlalu panjang.
9.       Bahasa adalah asas kepasa semua kanak-kanak semasa pembelajran. Mulai dengan menulis, membaca kemudian kaitkan dengan makna.


Baiklah, saya telah meletakkan di sini beberapa idea, falsafah @pandangan tokoh pendidikan awal kanak-kanak. Jadi, sekiranya ada mana-mana idea yang sesuai dengan zaman dan perkembanagn anak-anak hari ini, bolehlah kita ambil dan jadikan panduan dalam memberikan pendidikan awal yang terbaik kepada  anak-anak.

Kepada mereka yang berhasrat untuk menubuhkan TASKA sendiri , boleh dapatkan ebook saya 

PANDUAN PERNIAGAAN TASKA.

RM 30


Dan pada sesiapa yang ingin menambahkan pengetahuan dan  memperbanyakkan idea untuk permainan kanak-kanak boleh dapatkan ebook saya  

50 Koleksi Idea Kreatif Permiainan Kanak-Kanak





CEPAT, DAPATKAN SEKARANG ! Klik pada BORANG TEMPAHAN ini.