Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
CARA BERCAKAP DENGAN ANAK
Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
CARA BERCAKAP DENGAN ANAK
Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
JANGAN guna perkataan 'JANGAN' terhadap anak.
FAHAMILAH TINGKAHLAKU KANAK-KANAK
Terdapat beberapa jenis tingkahlaku@kerenah @ perangai kanak-kanak, yakni seperti berikut;
i.
Kanak-kanak jenis visual
Mereka suka menggambarkan sesuatu
yang mereka fahami. Kanak-kanak ini akan menggambarkan sesuatu imej jika dia
ingat pada sesuatu perkara. Sukakan gambar yang besar dan cepat merasa bosan
jika tiada perancangan. Sebaliknya kanak-kanak visual cepat belajar sesuatu
yang baru kerana mereka cepat fokus dan memahami gambaran yang diberikan serta
mempunyai banyak idea. Kelemahan kanak-kanak jenis visual ialah mereka cepat
rimas dengan perubahan masa, kurang minat membaca sesuatu perincian dan kurang
minat mendengar taklimat atau arahan secara terperinci.
Namun, kebanyakan kanak-kanak sangat cepat faham sesuatu menggunakan pendekatan visual atau gambaran ini. Oleh itu, pastikan setiap arahan kita adalah dalam bentuk perkara yang mempunyai gambaran di dalam otak kanak-kanak.
ii.
Kanak-kanak jenis Auditori
Kanak-kanak ini akan cepat ingat apa yang didengari satu persatu. Mereka banyak belajar melalui mendengar. Kanak-kanak ini suka bercerita dan bercakap sendiri. Mereka juga mempunyai banyak idea, boleh diajak berbincang dan suka menulis@menconteng serta menghasilkan tulisan kreatif. Kelemahan kanak-kanak jenis Auditori ini ialah mereka suka mengulangi ayat yang sama dan suka mendengar suaranya sendiri serta mudah marah jika ideanya tidak didengari. Mereka juga suka melompat dari satu idea kepada idea yang lain.
iii.
Kanak-kanak jenis Kinestetik
Kanak-kanak jenis ini biasanya suka
bercakap dengan perlahan dan memerlukan banyak masa untuk menyesuaikan diri
dengan keadaan yang baru. Kanak-kanak ini juga sukakan aktiviti luar yang
mencabar dalam keadaan yang selesa.
Mereka banyak belajar melalui pengalaman. Mereka mempunyai kelebihan sukakan
kerja berpasukan, pandai menjaga hati dan perasaan orang lain serta pandai
menghiburkan dan menyenangkan orang di persekitarannya. Kelemahan kanak-kanank
jenis Kinestatik ini pula ialah mereka sangat mudah terasa jika dipinggirkan
dan suka mengelak. Mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk menjaga hati orang
lain dan gemar menarik perhatian orang. Kanak-kanak ini juga sukakan keadaan yang
berselerak.
iv.
Kanak-kanak jenis Digital
Kanak-kanak jenis ini sukakan
butiran secara terperinci tentang sesuatu dan mereka suka berfikir secara
mendalam serta menghafal. Kanak-kanak ini suka merasa bermakna bagi orang
disekelilinginya. Mereka juga perlukan lebih masa untuk memahami sesuatu
maklumat baru. Kelemahannya pula ialah sukar memberi kepercayaan kepada orang
yang baru dikenali dan juga perlukan lebih masa untuk membuat keputusan. Mereka
perlu diberi ulasan logik supaya mereka lebih faham.
KOLABORASI ANTARA TASKA BERSAMA IBU BAPA DAN KOMUNITI
Apakah maksud kolaborasi itu?
Dengan ayat mudah ia adalah apa-apa sahaja bentuk kerjasama antara pihak TASKA bersama ibu bapa/komuniti atau sebarang bentuk penglibatan ibu bapa/komuniti di dalam program maupun aktiviti di TASKA.
KOLABORASI TASKA BERSAMA IBU BAPA DAN KOMUNITI,
APAKAH REALITINYA?
Mengikut Akta TASKA 1984, TASKA atau Taman Asuhan Kanak-Kanak di definisikan sebagai mana-mana premis yang menjaga kanak-kanak di bawah 4 tahun melebihi 4 orang dalam satu-satu masa dan menerima upah dari jagaan tersebut. Mengikut Akta TASKA 1984, TASKA juga terdiri dari 4 kategori iaitu TASKA Institusi, TASKA di tempat kerja, TASKA Komuniti dan TASKA di rumah.
Dalam suatu ayat yang mudah difahami, TASKA adalah suatu premis perkembangan awal
kanak-kanak di mana kanak-kanak akan diasuh dan dididik sepeninggalan sementara
ibu bapanya keluar bekerja. Kebiasaanya
kanak-kanak berada di TASKA dari pagi hingga ke petang, di mana ia merupakan
suatu tempoh yang panjang bagi anak-anak. Justeru itu, menjadi peranan dan
tanggungjawab utama para pendidik di
TASKA bagi memastikan rutin harian dan aktiviti TASKA berjalan dengan lancar
dan seterusnya dapat memberi pengisian yang bermanfaat terhadap kanak-kanak
berkenaan. Justeru itu, bagi
merealisasikan peranan pendidik ini, sangatlah diharapkan kerjasama dan
penglibatan bersama dari pihak ibu bapa maupun komuniti setempat.
Peranan
ibu bapa dan komuniti setempat juga sangat penting dalam membantu aspek
perkembangan kanak-kanak di sesebuah TASKA.
Dari kacamata para ibu bapa, tidak dinafikan bahawa pusat pendidikan
awal kanak-kanak terutama TASKA menjadi
institusi yang penting dan bekeperluan di dalam masyarakat. Perubahan dari segi cara hidup dan perubahan
struktur keluarga akibat perubahan ekonomi dan corak hidup kini yang
menyebabkan ibu bapa perlu meninggalkan anak mereka di institusi yang selamat
sementara mereka keluar bekerja.
Hakikatnya
institusi yang disebut TASKA bukan sahaja suatu institusi tempat anak-anak
ditnggalkan sementara, bahkan ia juga
berperanan membantu meningkatkan lagi aspek perkembangan kanak-kanak dari
pelbagai sudut. Justeru itu, hasrat tersebut sukar mencapai matlamatnya
tanpa pihak TASKA memerlukan kerjasama
yang berterusan daripada ibu bapa.
Penglibatan ibu bapa di TASKA dilihat telah banyak memberi impak positif
kepada perkembangan awal kanak-kanak. Bukan
sekadar mengharapkan penglibatan ibu bapa sahaja, bahkan komuniti setempat di sekitar
TASKA turut mempunyai peranan yang besar di dalam aspek perkembangan kanak-kanak. Komuniti setempat adalah seperti rukuntetangga,
kawasan kejiranan, balai polis, balai bomba dan pusat kesihatan serta pelbagai
institusi kemasyarakatan di persekitaran TASKA perlu mempunyai sikap ambil tahu dan berminat
untuk tahu dengan apa yang berlau di sesebuh institusi seperti TASKA.
Namun masih terdapat pelbagai pemasalahan
yang timbul berkaitan keperluan kolaborasi atau penglibatan ibu bapa dan juga pihak komuniti bersama pihak TASKA yang sedang beroperasi.
Antaranya seperti berikut;
1.2.1 Ibu bapa mempunyai persepsi bahawa TASKA hanya merupakan sebagai tempat selamat untuk menjaga anak-anak mereka sementara mereka pergi kerja. Persepsi yang tidak tepat ini menyebabkan ibu bapa tidak merasakan mereka perlu melibatkan diri dan berkolaborasi dalam hal-hal anak mereka di TASKA. Di TASKA, segala keperluan anak-anak semasa ketiadaan ibu bapa telah pun dipenuhi oleh pihak TASKA. Ibu bapa merasakan sangat selesa dan berpuas hati.
Bagi pengusaha TASKA ibu bapa masing-masing tidak begitu ‘terbuka’ dalam berkomunikasi. Ada juga di kalangan pengusaha dan pendidik yang kurang mahir untuk melibatkan ibu bapa dalam aktiviti-aktiviti di TASKA dan begitulah sebaliknya. Sifat kurang keterbukaan inilah menjadikan tidak wujudnya perasaan kepunyaan dan kebersaamaan pada ke dua-dua belah pihak. Ibu bapa tidak dapat mengetahui apakah sumbangan yang diperlukan oleh TASKA daripada mereka. Kekangan waktu dan bebanan kerja merupakan antara faktor yang menjadikan kegagalan ibu bapa melibatkan diri bersama anak-anak di TASKA. Kesibukan dengan jadual kerjaya menghalang ibu bapa untuk melibatkan diri dalam setiap aktiviti yang dianjurkan oleh pihak TASKA. Bagi ibu bapa yang bekerja dengan majikan pula, agak sukar mendapat kelulusan keluar kerana Malaysia tidak mempunyai peruntukan akta dalam hal ini. Ibu bapa tidak memahami kurikulum TASKA. Ketidakjelasan mahupun tidak peka tentang kurikulum TASKA menyebabkan ibu bapa tidak memahami tugas dan peranan mereka di TASKA. Mereka tidak tahu bahawa penglibatan mereka di TASKA dapat merangsang dan memberikan kebaikan dalam usaha untuk mengukuhkan perkembangan dan pembelajaran anak-anak mereka. Ada juga ibubapa yang merasakan mereka tiada kebolehaan untuk menyumbang di TASKA.
1.2.2 Ibu
bapa di dapati seperti kurang berminat dengan aktiviti@program yng dijalankan
di TASKA. Selebihnya di dapati program
yang saban tahun hampir sama dan tiada penambahbaikan menjadi penyebab mengapa
aktiviti di TASKA didapati kurang menarik. Justeru ibu bapa meletakkan persepsi bahawa
program atau aktiviti di TASKA hanyalah untuk anak-anak dan pendidik sahaja
tanpa perlu melibatkan ibu bapa.
1.2.3 Terdapat
pelbagai komuniti setempat di persekitaran TASKA. Namun didapati ada antara
yang dikategorikan sebagai pihak komuniti ini tidak sedar akan kepentingan
penglibatan mereka di TASKA. Mereka
tidak mahu tahu apa yang berlaku di TASKA justeru melihat TASKA sebagai sebuah
entiti perniagaan sendiri. Kurang
kesedaran terhadap kepentingan sikap ambil tahu tersebut menyebabkan ada komuniti setempat tidak sedar akan
kepentingan mereka terhadap perkembangan kanak-kanak di sesebuah TASKA.
Meli
MM CADANGAN YANG BOLEH DIFIKIRKAN;
Pihak TASKA terutamanya pengusaha hendaklah mempunyai pengetahuan dan kefahaman yang luas tentang maksud penglibatan dan kolaborasi ibu bapa di TASKA. Pengusaha boleh mempelajarinya melalui kursus atau bengkel serta perbincangan bersama rakan pengusaha. Kefahaman kepada ibu bapa bolehlah disalurkan semasa mengadakan majlis-majlis seperti hari taklimat , hari terbuka , hari sukaneka dan lain-lain hari ibu bapa dijemput untuk bersama.
Beberapa cadangan
penambahbaikan penglibatan ibu bapa dan komuniti di TASKA dirumuskan di sini.
i. Semasa hari taklimat TASKA pada awal
tahun, pengusaha hendaklah mengedarkan agenda takwin tahunan yang telah
dirancang untuk beberapa bulan terdekat misalnya aktiviti yang akan dijalankan
pada bulan Januari, Februari dan Mac supaya ibu bapa boleh merancang dan
meluangkan masa untuk melibatkan diri bersama. Pengusaha boleh juga mengadakan
‘ Buku Komunikasi ‘ @ ‘ whattapp group’ yang membincangkan dan maklumbalas ibu
bapa tentang aktiviti di TASKA.
ii. Ibu bapa tidaklah perlu dilibatkan dalam
kesemua aktiviti di TASKA untuk berada di TASKA semasa aktiviti
djalankan.Memandai pengusaha memilih aktiviti yang sesuai sahaja yang mana
memudahkan ibu bapa untuk memberikan komitmen.Perbezaan bahasa, budaya dan
bangsa berlaku pada TASKA yang mempunyai ibu bapa yang datang dari luar negara
untuk belajar mahu pun bekerja di Malaysia.Pengusaha dan pendidik perlulah
mempunyai pengetahuan tentang perbezaan tersebut dan memantapkan terutamanya
komunikasi dengan ibu bapa golongan ini.
iii. Sikap tidak ‘terbuka’ berlaku apabila tiada hubungan baik sesama TASKA dan ibu bapa.Hubungan baik ini wujud melalui kemesraan dan memahami matlamat yang mahu dicapai bersama untuk kebaikan anak-anak.
iv. Pihak pengusaha perlulah sangat perihatin melatih pendidik dan mengambil langkah sebagai tauladan kepada pendidik bagaimana untuk berurusan dengan ibu bapa. Sentiasa bersikap menerangkan, ramah dan ambil bert tentang kebajikan serta perkembangan anak-anak.
v.
Program@ aktiviti yang dijalankan mestilah
memberi manfaat dan terdapat unsur perkongsiaan kepada semua pihak samada TASKA
, ibu bapa dan juga komuniti.
vi.
Pihak TASKA perlu sentiasa menjaga imej
TASKA dan merealisasikan hubungan yang baik lagi positif di kalangan komuniti
setempat. Ini secara tidak langsung
memberi pandangan positif komuniti terhadap institusi TSAKA.
KESIMPULANNYA;
Pengetahuan
dan kefahaman samada pengusaha mahupun pendidik juga ibu bapa mestilah mencapai
tahap menghayati erti penglibatan ibu bapa benar-benar agar dapat mencapai
tahap mencapai tahap penglibatan memberikan kebaikan kepada ibubapa dan
TASKA. Penglibatan ibu bapa dan komuniti
dalam pendidikan awal kanak-kanak memainkan peranan yang penting dalam
membentuk keperibadian mulia di kalangan kanak-kanak. Peranan ibu bapa,
keluarga dan komuniti sebagai rakan kongsi aktif dalam proses pembelajaran
kanak-kanak selalunya memberikan kesan kepada kualiti perkembangan kanak-kanak.
Ibu bapa juga adalah pendidik pertama dan utama kanak-kanak sebelum kanak-kanak
berhadapan dengan guru-guru pembimbing di TASKA.
Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com