Wednesday, 29 January 2020

BINA KEYAKINAN DIRI DULU

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

BINA KEYAKINAN DIRI DULU..


Seorang rakan  memberitahu saya,

'dulu masa belajar saya seorang yg pemalu, tak menyerlah hingga sekolah menengah. Aktif sukan dan persatuan tapi masih tak yakin. Bila dah bekerja baru berani ke depan sikit itupun bila ada jawatan. Macamana nak develop confident level tu? "

Membentuk keyakinan diri...


Tuan puan, kakak, abang dan adik, ibu bapa sekelian,

Mengapa boleh jadi seperti di atas?

Yupp... Ya, keyakinan diri itu bermula sedari awal usia lagi. Cuba rujuk semula akar umbi utama perkembangan kanak-kanak iaitu Perkembangan Sahsiah dan Sosioemosi. Sahsiah adalah pembentukan imej dan sikap kanak-kanak. Konsep kendiri@self esteem dan penghargaan terhadap diri sendiri telah mula boleh dibentuk. Emosi adalah pelbagai perasaan sediada dalam diri kanak-kanak seperti suka, marah, sedih, takut dan sebagainya Sosial adalah kemahiran kanak-kanak dalam berkawan dan berkenalan. Sosioemosi pula adalah perasaan atau emosi kanak-kanak ketika berkawan atau bersama orang lain.

Tahukah anda semua...!

Tahap perkembangan di atas sangat perlu diberi penekanan berbanding tahap perkembangan lain. Gilap dan galakkan perkembangan ini terlebih dahulu. Dari sinilah akan terpancar juga potensi kanak-kanak dan ia mampu menyerlah secara hebat lagi mudah sekiranya kanak-kanak mempunyai sahsiah dan sosioemosi yang positif.

Faham tak??

Kita yang berada di persekitaran hidup kanak-kanaklah yang perlu menjadi pendorong dan pembimbing utama.
Siapa kita?

Ibu bapa, pendidik, guru, masyarakat dan juga pemimpun.

Cerita rakan  saya tadi sama jer seperti kisah saya semasa bersekolah dulu. Dengan erti kata lain saya juga mempunyai srlf esteem yang rendah ketika kecil.
Malu tidak bertempat.
Takut.
Rasa diri teruk.
Rasa rendah diri.
Tidak pandai menonjol
Rasa tidak dihargai
Tidak yakin
dan pelbagailah..
Allahu....semuanya perasaan yang negatif kan.


Usah ditanya mengapa jadi begitu. Betapa sosioemosi yang negatif sangat memberi kesan impak yang negatif juga dalam renteten hidup seorang kanak-kanak. Mungkin juga sangat berkait dengan persekitaran di mana kita dibesarkan. Realitinya setiap anak mempunyai potensi uniknya yang tersendiri. Seperti rakan saya tadi sangat menyerlah katanya dalam sukan. Seperti saya juga ada bakat tersembunyi dalam penulisan, sangat responsif sebagai seorang pembicara.

Tapi.. .. Tak siapa nampak kan..
Tak siapa perasaan. Kalau nampak pun, buat-buat tak tahu.
Tiada siapa beri galakan sebab mungkin masyarakat kita suka beri galakan begini...

*****
Belajar pandai-pandai..
Baca buku...
Esok pandai.. Boleh kerja besar..
Kalau sekolah tak pandai nanti susah.. Tak der duit.
Orang pandai semua orang suka.
Orang pandai itu hebat.
*****

Habihh.. kalau anak tak pandai, tak pernah bagi A berderet pada ibu bapa..
Bodohkah dia??

Something special about potential...

Ia sangat perlu diasah, digilap dan dibentuk dengan sokongan padu. Jangan terperanjat.. , mereka yang jutawan bahkan hartawan itu, memang tak pandai sekolah pun tapi mereka bijak menggunakan potensinya untuk naik naik naik dan mengapai kejayaan.

Kena yakin..
InsyAllah... DIA bersamamu.


Catatan,

#Norazura
Trainer and Fasilitator ECCE
Jurulatih dan Personel Kemahiran
TTT HRDF


Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF/Words Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM60 dengan lebih dari 150 Koleksi RPA berdasarkan TEMA dan perkembangan kanak-kanak





PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




EBOOK PANDUAN SOP TASKA
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642

No comments:

Post a Comment