Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Bila kita sebut TASKA atau TADIKA, tentulah kita tidak boleh lari dari mengaitkan ia dengan penglibatan ibu bapa khasnya dan pihak komuniti setempat amnya. Sejauhmana peranan ibu bapa dan komuniti di TASKA dan TADIKA yang boleh memberi impak positif kepada keseluruhan operasi TASKA maupun TADIKA.
Dalam kontek industri TASKA, ibu bapa adalah pasangan yang menghantar anak
untuk mendapatkan perkhidmatan asuhan dan didikan awal di mana-mana TASKA yang
berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Manakala komuniti adalah kumpulan atau agensi
terdekat yang berada di persekitaran berdekatan TASKA seperti kejiranan, rukun
tetanga, klinik, polis, bomba atau sebagainya.
Mengikut panduan di dalam
Kurikulum Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA Negara di dalam
tajuk Kolaborasi Ibu bapa dan Komuniti, ada menyatakan bahawa kolaborasi
bermaksud;
i. Ibu bapa menjadi
rakan kongsi dalam asuhan dan didikan kanak-kanak.
ii. Ibu bapa mengambil inisiatif untuk melibatkan
diri dalam perkembangan kanak-kanak samada di rumah atau di TASKA.
iii. Ibu bapa terlibat dalam memahami program yang dijalankan di TASKA atau sebagai kesinambungan pembelajaran di rumah.
Manakala dari kontek TADIKA pula, ibu bapa adalah terdiri dari mereka yang menghantar anak ke premis TADIKA bagi mendapatkan keperluan pembelajaran awal kepada anak-anaknya. Pada dasarnya samada premis TASKA maupun premis TADIKA, kewujudan ibu bapa adalah antara kayu ukur kepada kejayaan dan kelancaran operasi di sesebuah TASKA dan TADIKA.
Bagaimana pula dengan komuniti setempat?
Ahli masyarakat dan agensi dalam komuniti setempat juga
dipastikan menyumbang dalam program di TASKA/TADIKA. Melalui kurikulum yang digunapakai di kedua-dua premis ini, ada menyatakan bahawa kanak-kanak perlu belajar banyak perkara dalam persekitaran mereka, maka dengan
adanya penglibatan pihak komuniti, ia akan memperkayakan proses perkembangan
pembelajaran kanak-kanak. Dari pernyataan ini
menunjukkan betapa pentingnya penglibatan@ kolobrasi ibu bapa di TASKA/TADIKA dalam
membantu perkembangan menyeluruh kanak-kanak. Umum mengetahui peranan institusi TASKA/TADIKA iaitu,
di samping memberi asuhan dan pendidikan kepada kanak-kanak, ia juga membantu menggalakkan pelbagai aspek
perkembangan menyeluruh seorang kanak-kanak.
Tugas dan peranan instutusi TASKA/TADIKA ini bukan hanya
terletak di bahu tanggungjawab semua personel di dalam TASKA?TADIKA bahkan ia
sepatutnya turut menjadi tanggungjwab ibu bapa dan juga komuniti yang berada di
persekitaran sesebuah TASKA/TADIKA. Antara kepentingan kolaborasi
ibu bapa dan komuniti secara umumnya yang telah dikenalpasti adalah seperti berikut :
Ibu bapa;
i.
Mengeratkan hubungan siraturrahim yang baik
dan berterusan dengan ibu bapa
ii. Menggalakkan ibu bapa memahami apa yang
berlaku di dalam TASKA/TADIKA dari segi pengendalian aktiviti dan proses pembelajaran kanak-kanak sepanjang
hari.
iii.
Membantu mempercepatkan proses pembelajaran
kanak-kanak
Komuniti;
i. Memberi peluang kepada komuniti menyalurkan
kepakaran bagi kebaikan pihakTASKA/TADIKA
ii.
Menzahirkan kerjasama yang baik di antara
TASKA/TADIKA dan komuniti
iii.
Membantu mendedahkan kanak-kanak kepada fungsi
agensi dalam komuniti.
Apakah sebenarnya peranan ibu bapa dan komuniti di TASKA dan TADIKA?
Apakah impak positif perkembangan pembelajaran yang diperolehi oleh kanak-kanak hasil daripada kolaborasi penglibatan ibu bapa dan juga komuniti dalam pelbagai aktiviti@program di TASKA/TADIKA? Sejauhmana ia telah membantu memperkuatkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak serta membantu meningkatkan kejayaan kanak-kanak dalam apa jua bidang yang diceburinya?
Walaupun dilihat pentingnya penglibatan ibu bapa dan juga komuniti di TASKA maupun TADIKA, namun masih terdapat pelbagai pemasalahan yang menghalang pelbagai kerjasama penglibatan dari ibu bapa maupun pihak komuniti setempat. Antaranya;
1.2.1 i. Bagi
ibu bapa, paling penting ialah anak mereka selamat dan selesa berada di TASKA/TADIKA.
Ibu bapa jarang dapat melihat impak positif yang bakal diperolehi oleh
anak-anak sekiranya ibu bapa berkenaan dapat meluangkan masa melibatkan diri
secara aktif dengan program di TASKA/TADIKA.
1.2.2 ii. Komuntiti
setempat merupakan kumpulan yang agak hampir dengan TASKA/TADIKA. Fungsi dan peranan setiap komuniti setempat
berhampiran TASKA/TADIKA sangat mempengaruhi persekitaran di luar dan di dalam
TASKA/TADIKA. Namun, didapati pihak TASKA/TADIKA pula
tidak menyedari atau tidak mahu mengambil peduli kepentingan berhubung dengan
komuniti setempat secara serius. Oleh itu, ada kalangan pihak TASKA/TADIKA yang
mengambil jalan mengamalkan dasar tertutup di TASKA/TADIKA dengan tidak merancang
pelaksanaan aktiviti@program yang boleh melibatkan komuniti dengan TASKA/TADIKA secara aktif.
1.2.3 iii. Mungkin
juga terdapat kurang kesedaran di kalangan komuniti setempat khasnya seperti
masyarakat kejiranan setempat untuk
melibatkan diri di dalam program TASKA/TADIKA. Sikap tidak ingin mengambil tahu kerana
bukan anak mereka yang berada di TASKA/TADIKA menjadi perkara utama segelintir mereka
yang berkenaan tidak peka dengan operasi sesebuah TASKA/TADIKA di persekitaran mereka.
Kesimpulannya, menunjukkan bahawa semua pihak sangat bersetuju tentang
betapa pentingnya kolaborasi mereka di TASKA khasnya dalam aspek perkembangan
menyeluruh kanak-kanak di TASKA. Kekurangan
pihak pengusaha dalam merancang aktiviti yang melibatkan ibu bapa dan komuniti
mungkin dapat menyebabkan terdapatnya
jurang dengan TASKA itu sendiri. Pihak
pengurusan TASKA perlu menyedari hakikat ini dan berusaha untuk memastikan
aktiviti ini mendapat sambutan daripada ibu bapa di TASKA dan juga mendapat
kerjasama sepenuhnya daripada komuniti setempat. Pihak TASKA perlu lebih kreatif dalam merancang dan
mempelbagaikan program supaya aktiviti yang diadakan mendapat sambutan daripada
pihak ibu bapa. Pihak TASKA pula perlu lebih menunjukkan sikap
keterbukaan dalam melibatkan pelbagai komuniti yang berkaitan denagan aspek
perkembangan kanak-kanak untuk turut terlibat dengan program di TASKA.
CADANGAN
4.2.1
Pihak
pengusaha perlu kerap mengadakan Hari Bersama Pelanggan yang melibatkan
perjumpaan di antara pihak TASKA dengan ibu bapa dan juga komuniti setempat. Perjumpaan ini adalah untuk mengeratkan
silaturrahim antara pihak TASKA dan ibu
bapa kanak-kanak termasuk menzahirkan sekali fungsi komuniti dalam prroram
tersebut.
Perjumpaan ini juga membolehkan semua pihak untuk
menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi secara damai dan saling berkongsi
idea untuk memantapkan lagi perkembangan kanak-kanak di TASKA. Segala ketidakpuashati terhadap perkhidmatan
yang disediakan di TASKA dapat dibincangkan. Kolaborasi ibu bapa dan peranan
komuniti dapat diperjelaskan lagi dalam perjumpaan pelanggan ini.
4.2.2
Pihak
pengusaha boleh mengadakan seminar-seminar yang berkaitan dengan kepentingan
penglibatan ibu bapa dengan perkembangan kanak-kanak. Kedua-dua pihak antara
ibu bapa dan pihak TASKA boleh saling berhubung dengan membuat panggilan
telefon atau e-mel. Hal ini membolehkan ibu bapa mengetahui setiap perkembangan
anak-anak mereka secara cepat dan tepat apabila ibu bapa tiada masa untuk
bertanyakan kepada pengasuh anak mereka. Seminar-seminar di adalah boleh juga
melibatkan lebih lagi komuniti dari agensi yang pelbagai.
4.2.3
Membuat
hari melawat ke TASKA. Pihak pengusaha
mengadakan satu hari di mana ibu bapa dan juga boleh melihat sendiri bagaimana
keadaan sebenar kanak - kanak di TASKA.
Banyak kelebihan ibu bapa dan komuniti apabila melawat ke TASKA antaranya ialah mereka dapat melihat sendiri
suasana dan keadaan TASKA anak-anak
mereka sendiri atau operasi TASKA di
persekitaran mereka. Ibu bapa dapat mengetahui aktiviti seharian yang
dijalankan oleh anak-anak mereka di TASKA.
Komuniti pula dapatkan rasa tanggungjawab terhadap perjalanan operasi
rutin di TASKA.
4.2.4
Pihak
pengusaha boleh mempelbagaikan program yang diadakan di TASKA secara lebih
kreatif. Saban tahun hanya aktiviti@program
yang menjadi kebiasaan diadakan. Ini
menyebabkan ibu bapa khasnya sudah berasa jemu. Pihak pengusaha boleh
mengadakan aktiviti yang lain daripada yang lain. Contohnya seperti aktiviti
gotong-royong bersama penglibatan komuniti pelbagai dan juga ibu bapa.
Bergotong-royong diadakan adalah untuk membersihkan kawasan TASKA dan
persekitaran TASKA dan yang paling
penting ialah merapatkan silaturrahim antara satu sama lain. Sikap bergotong-royong
ini dapat memberi contoh kepada kanak-kanak antara nilai murni yang dapat
diterapkan ialah bekerjasama, beramah mesra, rajin dan hormat-menghormati.
Jika perlu, sentiasa gabungkan penglibatan ibu bapa dan
juga komuniti bersama pihak TASKA dalam apa jua program di TASKA.
Pihak TASKA juga boleh merancang lawatan ke
pelbagai agensi luar yang memberi impak positif kepada perkembangan kanak-kanak.
Jangan hanya fokus kepada bebarpa komuniti yang biasa di lawati. Pengurusan TASKA perlu lebih kreatif dalam
mengendalikan lawatan bermanfaat ke mana-mana komuniti yang lebih pelbagai.
Peranan pengusaha sendiri perlu menekankan kepentingan penglibatan ibu bapa khasnya kepada ibu bapa secara tidak langsung semasa apa jua perjumpaan secara tidak langsung. Pengusaha juga perlu mewujudkan pengetahuan dan kemahiran di kalangan pangasuh akan kepentingan kolobarasi ibu bapa dan komuniti supaya pihak pengasuh sendiri dapat menyalurkan maklumat yang betul mengenai kolaborasi ini kepada individu yang ingin mengetahuinya.P
Pihakpenguatkuasa seperti JKM juga perlu mewajibkan semua TASKA untuk menjalankan program penglibatan ibu bapa dan komuniti di TASKA yang beroperasi serta berdaftar dengan JKM.
Akhir sekali....
Penglibatan
ibu bapa dan juga komuniti dalam aktiviti kanak-kanak serta program di TASKA adalah amat penting bagi menyokong potensi
perkembangan kanak-kanak dalam pelbagai aspek. Ibu bapa termasuk kerjasama dari komuniti harus memahami kepentingan pendidikan awal
yang diberikan di TASKA kepada
kanak-kanak kerana pendidikan inilah yang akan menjadikan mereka individu yang
berdikari dan berguna pada masa akan datang.
Oleh yang demikian, ibu bapa dan juga individu serta komuniti yang terlibat dengan TASKA seharusnya mengambil pendekatan yang serius
melibatkan diri dalam membimbing kanak-kanak seawal usia lagi kerana mereka merupakan
pelapis negara kelak. Penglibatan ibu bapa dan komuniti adalah sangat
digalakkan kerana ia adalah elemen penting dalam perkembangan dunia
kanak-kanak. Ini adalah kerana, ibu bapa merupakan insan yang paling rapat
dengan kanak-kanak. Kerjasama dan permuafakatan di antara pengasuh dan ibu bapa
yang baik dapat membantu dalam perkembangan dan kemajuan kanak-kanak secara positif
dan seimbang.
Manakala komuniti adalah kumpulan dan agensi berkaitan
yang mempunyai tanggungjawab dalam bersama membantu dari pelbagai aspek yang
dapat melancarkan operasi TASKA di sesuatu komuniti dan seterusnya membantu aspek
perkembangan pembelajaran kanak-kanak itu sendiri. Apa sahaja alasan yang wujud dalam
menzahirkan kolaborasi ini harus di atasi bersama demi memastikan perkembanagn
positif dalam perkembangan pembelajaran kanak-kanak
di TASKA khasnya. Ini adalah kerana kanak-kanak betpotensi
menjadi insan yang berguna untuk masa depan mereka, masyarakat dan negara jika
dibentuk dalam persekitaran yang sihat lagi memberangsangkan.
No comments:
Post a Comment