Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Apakah yang dimaksudkan dengan anak pintar cerdas? Adakah
mereka tergolong dalam kumpulan anak-anak yang normal dari segi tahap
perkembangannya?
Anak pintar cerdas adalah anak-anak yang dikurniakan
kecerdasan akal yang luar biasa dan lebih dari anak-anak lain yang sebaya usia
dengannya. Anak-anak ini boleh juga disebut anak-anak istimewa kerana kelebihan
yang dimilikinya. Juga boleh disebut sebagai ‘anak-anak yang menerima pemberian dariNYa’ ( gifted)
Hakikatnya, kelebihan dan keistimewaan anak ini tidak boleh terlalu dibanggakan atau dimegah-megahkan
kerana jika tanpa bimbingan dan didikan yang betul, kelebihan pada diri anak-anak ini mungkin kelak
akan mendatangkan masalah kepada diri mereka sendiri maupun keluarga.
Antaranya, dengan
kelebihan dan kecerdasan akalnya, anak-anak ini boleh menjadi anak yang nakal, melaksanakan idea yang
keterlaluan dan tidak mustahil juga
mereka boleh menggunakan kelebihan mereka pada perkara-perkara lain yang tidak bermanfaat.
Ini kerana walaupun mereka mepunyai kecerdasan akal dan
kelebihan berbanding usia, secara normalnya akal mereka belum mampu berfikir
secara waras . Maksudnya mereka belum mapu mempertimbangkan dari segi baik
buruk sesuatu perkara itu.
Justeru ibu bapa yang
memiliki anak-anak pintar cerdas perlulah memberi perhatian kepada mereka
dan memberi bimbingan serta rangsangan pada persekitaran pembesaran yang sihat
dan sesuai. Jika ibu bapa terlalu fokus pada kelebihan anak ini dan ingin mereka menonjolkan diri melalui
kelebihan yang ada sehingga dikenali
ramai, dikhuatiri nanti kesan yang buruk
mungkin akan berlaku pada diri anak-anak bila dewasa kelak.
Mungkin kita boleh mengambil contoh dan iktibar pada
beberapa kisah anak pintar cerdas di Malaysia. Lihatlah dan cuba selidik apa yang terjadi
pada mereka bila telah dewasa?
Apakah ciri-ciri anak pintar cerdas ini ?
Saya kongsikan di sini utuk perhatian bersama.
- Memiliki kecerdasan akdemik pada usia yang lebih awal dari kanak-kanak lain yang sebaya dengannya, yakni mungkin boleh membaca dan menulis terlalu awal.
- Memiliki perasaan ingin tahu yang keterlaluan serta terlalu banyak bertanya
- Aktif dan memiliki tenaga yang banyak
- Tidak suka duduk diam.
- Mempunyai kendiri diri yang positif dan esteem diri yang tinggi tetapi agak degil.
- Boleh beri tumpuan yang lama pada sesuatu yang disukainya
- Sangat cepat menguasai sesuatu ilmu dan kemahiran berbanding anak lain yang sebaya
- Suka mencuba sesuatu yang mencabar dan baru.
- Cepat memahami percakapan dan arahan orang berbanding anak seusia dengannya
- Adakalanya, nampak seperti ‘blur’ tetapi sangat bijak orangnya.
- Tidak peduli dengan orang lain, hanya mengikut apa yang ingin dilakukannya.
- Cepat jemu pada sesuatu dalam bentuk penghafalan
- Sangat kreatif dan sangat kuat berimiginasi
- Bila ditanya soalan mereka boleh memberi pelbagai jenis jawapan yang berlainan
- Mempunyai pandangan dan persepsi sendiri pada sesuatu perkara
- Ada kalanya perangai mereka pelik dan sukar difahami
- Tidak kisah jika tiada kawan yang ramai
- Bila menelaah buku, tidak perlu lama kerana mereka akan cepat faham
- Memahami sesuatu penerangan yang di dengar dengan mudah dan cepat
- Pencapaian yang tinggi berbanding anak seusia dengannya.
- Selalu buat sesuatu yang kita kurang faham mengapa dia melakukannya
Baiklah, sekarang saya nak kongsi sedikit mengenai anak saya
yang mungkin boleh saya kategorikan sebagai anak pintar cerdas sebagai renungan
bersama.
Nama dia Muhammad Tsaqif
Al Mukmin. Seorang yang sangat cerdik. Di usia 4 tahun, dia sudah boleh membaca walaupun tidak di ajar
secara latih tubi yang biasa dibuat oleh pihak TADIKA (konon nak bagi anak
cepat baca) Perkataan pertama yang dibacanya ketika itu umurnya 5 tahun adalah perkataan
‘karbohidrat’
Sejak dari sekolah rendah, tahun satu dia telah menunjukkan kecemerlangan dalam kelas. Tetapi,
memang jarang nampak dia belajar.
Perkara ini dijelaskan lagi oleh cikgu di sekolah bila cikgu memberitahu yang
dia sering tidur dalam kelas, tidak fokus dan sering tidak buat kerja sekolah.
Peliknya bila peperiksaan besar, dia menunjukkan kecemerangan yang di luar
jangkaan.
Sehinggalah bila dia diterima masuk sekolah sekolah
berasrama penuh, dari tingkaatan satu
hingga tingkatan lima, ada saja hal
pelik yang tak dijangka yang dilakukan nya di sekolah. Paling pelik bila keputusan
PMR dan SPM diumumkan , dia mendapat A untuk kesemua matapelajaran yang diambil
tetapi dapat mendapat D untuk satu matapelajaran yang tidak disukainya. Bila
ditanya, jawapannya; dia memang tak suka
belajar subjek tersebut , jadi dia tidak berminat untuk menjawab dengan betul.
Aduh, memang pelik anak ini.
Satu perkara lagi yang ingin saya kongsikan , disebabkan
anak saya bersikap pelik sedikit, dia sering menjadi mangsa buli di sekolah
ketika mula-mula memasuki sekolah berasrama penuh dulu.
Justeru itu, bila saya renungkan, anak saya ini
boleh lah juga dikategorikan sebagai anak pintar cerdas yang perlu diberi
perhatian dan bimbingan berterusan .supaya dia akan menjadi insan yang berguna pada diri
sendiri, keluarga dan masyarakat seterusnya kelak. Jika tidak diberi bimbingan
dan rangsangan pada persekitaran yang sihat, sukar untuk dibayangkan apa yang
akan berlaku nati.
Nasihat dan harapan tidak pernah saya lupakan disamping doa
yang akan terus mengiringi perjalanan hidupnya. Mudahan anak saya menjadi insan berguna dunia dan akhirat. InsyALLAH.
********************************************************************
Siapa saya?
Norazura Childcare Practitioner
#Jurulatih/Fasilitator Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian TASKA
No comments:
Post a Comment