Wednesday 28 December 2016

RPA PERKEMBANGAN FIZIKAL BAYI

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) 
Nama Pendidik

Minggu
Tarikh:
Hari:
Masa:
Umur
  6 – 12 bulan
Bil. Kanak-Kanak : 2
Tema

Tajuk
Mainan lembut
Bidang Perkembangan
PERKEMBANGAN FIZIKAL
Pengetahuan sedia ada
Bayi sudah boleh meramas mainan lembut.
Objektif
1.    Bayi sudah boleh meramas pelbagai mainan lembut. (PF)
2.    Bayi boleh merasa tekstur mainan yang lembut. (PDPDP)
3.    Bayi boleh merasa teruja dan seronok dikelilingi pelbagai mainan lembut. (PSSEKR)

Tempat/Ruang
Bilik Bayi
Bahan
Bola lembut pelbagai
‘Soft Toys’  lembut.
Kain Lembut.
Plastik lembut
Ruang
Bilik Bayi
Langkah pelaksanaan
1.    Pendidik membawa bayi ke bilik bayi.
2.    Pendidik bermesra dengan bayi terlebih dahulu dengan berkomunikasi dengan bayi.
3.    Pendidik mengajak bayi menyanyi bersama –sama.
4.    Pendidik keluarkan pelbagai mainan lembut di hadapan bayi.
5.    Pendidik biarkan bayi bersama-sama dengan pelbagai mainan lembut di keliling bayi.
6.    Pendidik beri rangsangan untuk bayi meramas mainan lembut dengan berbuat demikian terlebih dahulu.
7.    Pendidik beri galakan kepada bayi merasa tekstur mainan lembut tersebut dengan berbuat demikian terlebih dahulu.
8.    Pendidik memuji bayi dengan menepuk tangan sekiranya bayi mengambil mainan lembut.
9.    Pendidik  terus beri galakan dan rangsangan  berterusan kepada bayi untuk terus bermain
10. Pendidik ucapkan terima kasih dengan memeluk bayi.
Perhatian
1.    Pastikan ruang aktiviti  bayi bersih dan selamat.
2.    Pastikan bayi sihat  dan telah bersedia sebelum aktiviti
3.    Pastikan peralatan yang digunakan untuk aktiviti sesuai untuk bayi.
4.    Pastikan keperluan bayi telah dipenuhi sebelum aktiviti.
Refleksi Pendidik





Refleksi kanak-kanak







Simple sahaja RPA untuk aktiviti bayi ini.

Jika hendak lihat atau rujuk banyak lagi contoh RPA, sila dapatkan ebook di bawah ini.

RM 40








29 comments:

  1. Sila hubungi saya terus di 0167235080.
    Untuk makluman, buku RPA ini hanya dihasilkan dalam bentuk ebook pdf softcopy sahaja. Ia dihantar melalui emel kepada pembeli.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Sy nak beli e book imi...minta beri panduan pembelian

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.... Bole saya tnya e-book rm brapa...?

    ReplyDelete
  4. saya nak...
    pm saya 0182363407
    urgent

    ReplyDelete
  5. Saya nak beli, macam mana nak dapatkan

    ReplyDelete
  6. Saya nak beli, macam mana nak dapatkan ya.

    ReplyDelete
  7. saya nak beli, macam mana nak dapatkan

    ReplyDelete
  8. Saya nk beli macam mana nk dapat

    ReplyDelete
  9. saya juga nak beli,macam mana ya?

    ReplyDelete
  10. Can i know what is the 'tema'

    ReplyDelete
  11. Sy nak beli buku ni..ni no tel sy
    0126973126

    ReplyDelete
  12. Saya nak beli buku ini.. pls wasap 0189878413

    ReplyDelete
  13. Sy nak ebook RPA.. Plaese WhatsApp 0182677187

    ReplyDelete
  14. Saya nk beli buku rpa...whsspp me..0182064230

    ReplyDelete
  15. Saya berminat nak dapatkan sekarang boleh,pls whatsapp sy 0123454604

    ReplyDelete
  16. Mcm mana nak beli buku ni? Boleh pm saya tk 01115599626 urgent

    ReplyDelete