Monday, 27 May 2019

Perlukan bersaing menunjuk kepintaran anak?

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Budaya bersaing menunjuk kepintaran anak , yang telah menjadi sikap orang kita sekian lamanya,   terutamanya orang melayu,  perlulah dikikis dengan kadar segera.
Tatkala di lihat, sikap ini masih berlarutan lagi .... sesuatu perlu diubah segera.
.

Sejajar  dengan hasrat pihak Kementerian Pendidikan, untuk memurnikan lagi sistem pendidikan di negara kita, maka sudah sampai masanya,  para ibu bapa sekelian 'set up' minda yang lebih positif lagi murni  berkaitan perkembangan anak-anak.
.

Merujuk  banyak emel dan whatapp yang saya pernah  terima di kalangan ibu bapa yang mengadu bahawa mereka rasa malu dan rasa tercabar jika anak-anak tidak cerdik di peringat sekolah maupun di peringkat lebih awal usia  iaitu di TASKA TADIKA.  Malu bila kawan- kawan, sedara mara dan jiran- jiran menunjuk-nunjuk kepandaian akademik anak, hatta yang masih di peringat awal pendidikan. 
.

Justeru itu, tidak hariranlah premis pendidikan awal yang mendapat tempat di hati ibu bapa adalah premis yang dapat  memastikan anak jadi pandai dan genius. Justeru itu,  tidak harian juga, jika ada di pasaran,  produk-produk minda dijual dengan mengaitkan  testimoni anak pandai belajar,  maka laku deras sahaja produk sebut.  Itulah kenyataannya. Lupa mungkin lupa juga untuk.menyedari,  setiap anak adalah insan yang berbeza dari segi tahap pencapaian  perkembangan fizikal, emosi, kognitif dan bahasa. Kerana itu, belajar kenalpasti dan faham tahap-tahap perkembangan ini.
Jom, ubah pemikiran kita kadar 100 peratus. 
.



Sangatlah diharapkan akan menjadi kenyataan jua nanti, sistem pendidikan kita perlu lebih menjurus kepada memahami potensi seorang anak yang pastinya mempunyai pelbagai kecerdikan yang berbeza antara satu sama lain
Tak faham?
Maksudnya, sistem pendidikan kita perlu melihat kepada potensi setiap anak, lalu potensi yang terserlah itulah yang  perlu digilap sehabisnya. Ibu bapa dan warga pendidik awal juga perlu menerima hakikat bahawa kecerdikan kanak-kanak tidak boleh hanya dirujuk kepada kepandaian akademik sahaja bahkan ia perlu dilihat dari pelbagai aspek yang menyeluruh.
.

Jangan terkejut jika anak yang tidak terserlah akademiknya itu tetapi membesar dalam suasana perkembangan secara semulajadi seorang kanak-kanak, dia lebih hebat dan akan lebih menyerlah kelak. Jadi, adakah perlu untuk menunjukkna kepintaran anak yang hanya menjurus kepada aspek akademik sahaja?
Apa yang kita dapat, selain untuk merasa riak dan bangga dengan pencapaian akademik anak. 
Alahai, tak kemana pun dan sangat tidak membantu aspek perkembangan kanak-kanak tersebut.
.


Justeru itu juga, saya sangatlah setuju acapkala pihak Menteri menyarankan hasratnya untuk menghentikan melahirkan pelajar-pelajar  umpama robot , hanya serap segalanya tanpa faham dan  tahu mengapa. Jadi, para pendidik dan ibu bapa khasnya perlulah sokong dan beri kerjasama yang sepatutnya dalam merealisasikan hasrat ini.
.
Tolonglah, usah lagi membandingkan anak kita dengan anak orang lain. Anak kita mungkin tentu tidak pandai dalam pembelajaran tapi dia seorang yang sangat kreatif dan rajin. Mungkin sahaja, kerana  kreatif dan rajin lebih bermakna daripada sekadar pandai di sekolah.
.

Tolonglah para pendidik pula, jangan  jadikan anak-anak terutamanya di awal usia seperti komputer yang diinstall dengan segala macam maklumat namun tatkala virus datang menyerang, tetiba sahaja kebanyakan  maklumat tersebut hilang lalu ia  jadikan  kita tanpa arah yang tak keruan.
Bukakan minda, hati dan fikiran ke arah menggarap potensi anak dalam mencapai sesuatu kecemerlangan yang unik dalam diri setiap anak..
Fahami mereka
Anda boleh mengubahnya.


Catatan saya,
#NorazuraNor Azura
Trainer & fasilitator
Pendidikan Awal kanak-kanak



Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40
Mengandungi 70 RPA pelbagai tahap  perkembangan  dari bayi hingga 4 tahun.




HARGA RPA BERTEMA ( 50 RPA DENGAN 12 TEMA) - RM28




PERKHIDMATAN 
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




RM 20

**Ebook Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642




Thursday, 9 May 2019

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail




Jom, nak dapatkan koleksi aktiviti RPA dan SOP di TASKA, sila hubungi saya.


Perlukah RPA - Rancangan Pelaksanaan Aktiviti ini?
Ya, sangat perlu bagi anda jika anda merupakan seorang pendidik di TASKA. Dengan mempunyai RPA yang terancang, aktiviti bersama kanak-kanak tentunya dalam dilaksanakan dengan teratur lagi mudah, sebab semuanya telah dirancang dengan baik. kan..



Pentingkah SOP?
Ya sangatlah penting.
Dengan adanya SOP yang disediakan sendiri oleh pengusaha TASKA, pasti premis TASKA kelihatan profesional sebab setiap langkah kerjanya tersusun lagi teratur lalu memudahkan para pengasuh mengendalikan rutin operasi harian di TASKA.

Betul tak?

Anda belum mempunyai RPA dan SOP di TASKA?
Saya bantu anda untuk dapatkan ini semua, tapi ia hanya ada dalam bentuk EBOOK sahaja  di mana ia adalah softcopy yang dihantar melalui emel sahaja.

Kenapa dalam bentuk EBOOK?

Sebab, saya nak mudahkan anda untuk cuba sesuaikan RPA dan SOP ini mengikut TASKA masing-masing. Justeru ia boelh diedit.

Ok, nak tempah,
Boleh isi borang tempahan atau terus whattapp pada saya di 0167235080 /0192115642.


Harga untuk semua set EBOOK di atas hanya  RM70.00 sahaja.
Jom TEMPAH segera!
Buat bayaran ke acc Nor Azura MAYBANK 155126919215 dan hantar bukti bayaran anda beserta makluman  ke 0167235080







Wakaf Buku

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Bismillah....
Apabila saya adalah diri saya yang sebenar-benarnya; perasaan rendah diri tidak pernah tidak menemani sepanjang perjalanan kehidupan saya. Mesti ada. Dari kecil hinggalah saat usia bakal mengamit setengah abad ini, rasa diri ini kecil sahaja berbanding insan lain.
.
Saya memang begitu, jika sesiapa melihat saya punya keyakinan diri, ketahuilah saya sentiasa sedang melawan perasaan sifat hakiki dalam diri ini.
.
Apa yang paling saya cuba hindari selalu? Ya, saya paling tidak selesa berada dalam sesuatu majlis besar, rasanya seperti sedang tenggelam dalam gahnya majlis berlansung.😥😥
Teruk ehh..
Kenapa ya?
Maka apa yang tersurat serta tersirat di dalam hati ini, Allah jua yang Maha mengetahuinya.
.
Justeru...
Tatkala, nama saya adalah antara dari kalangan mereka yang lebih muda menyerlah, lebih berpotensi kelihatannya, lebih hebat dari yang disangka, sayalah insan yang terkesima. Sungguh rasa banyak perkara lagi yang perlu saya pelajari dalam penulisan yang hebat ini.
.
Tangan yang menulis bisa melenturkan hati yang keras.
Tangan yang menulis bisa mengalirkan bibit-bibit kebaikan dalam kehidupan.
.
Alhamdullillah..
Saya antara penulis dalam Siri Buku Muhasabah Diri, Bercakap Dengan Cermin ini.
Saya cuba melihat ia bukan suatu mimpi tapi realiti peluang yang diberi di saat saya masih mengapai lena dalam dunia penulisan ini.
Siri buku ini diterbitkan oleh Akademi Bonda Nor bersama Galeri Ilmu.
.
Lalu..
Saya panjangkan syukur seiring dengan keberkatan Ramadan ini. Ya, saya antara yang menulis kisah-kisah di dalam siri buku muhasabah diri ini. Kisah tulisan saya mungkin kecil sahaja nilainya namun ada banyak lagi kisah-kisah hebat perkongsian rakan penulis sekelian.
.
Saya dengan nada merendah diri, bukanlah untuk mendabik dada tatkala menunjukkan buku-buku ini yang telah terbit serta bakal. berada di pasaran kedai buku. Saya bahkan sekadar ingin mendambakan rasa ihsan anda semua kerana keberkatan Ramadan sedang bersama dengan apa jua yang kita lakukan kini.
.
Ya, projek wakaf buku untuk diserahkan kepada institusi yang perlu. Mudahan apa yang dibaca, segala nilai kebaikannya akan mengalir pula ganjaran pahalanya untuk mereka yang mewakafkannya.
.
Lalu..
Kawan-kawan, teman-teman kaum saudara saya,
Jomlah kita berwakaf..
Wakaf 9 buku, hanya Rm180@rm20 untuk setiap buku.
Atau, nak beli untuk bacaan sendiri pun boleh juga. Pilih sahaja mana-mana tajuk buku yang berkenan di hati.
Buku yang ada tulisan kecil saya?
'Sakitnya tu di sini'
Ahh.. tajuknya seperti tepat menepek dalam diari kehidupan saya.
.
Jom beli dan jom baca..
Mudahan beroleh keberkatan dari bacaan yang baik-baik ini. Setiap pembelian, pun akan disalurkan juga sebagai wakaf untuk Tabung Anak Yatim Baitul Jannah, Kodiang Kedah
.
Jangan segan, jangan malu, jangan rasa rendah diri seperti saya.
.
Nak berebut pahala wakaf sempena bulan mulia ini, whatapp saya yer, 0192115642.



Copypaste#
Apa beza wakaf dengan sedekah?
SEDEKAH
1. Dalam bentuk duit, makanan atau apa saja yang boleh memberi manfaat pada penerima.
2. Diberi kepada orang atau sekelompok orang tertentu.
.
WAKAF
1. Hanya untuk barangan yang bersifat fizikal dan tahan lama. Misalnya, tanah, buku atau bangunan. Duit atau makanan tidak boleh diwakafkan.
2. Diberi untuk kegunaan awam. Semua orang boleh guna.
*********
TIPS BERAMAL SECARA BIJAK
1. Jika kita sedekahkan buku pada seseorang, buku itu menjadi ekslusif miliknya.
Tapi kalau kita wakafkan buku, ia menjadi hak orang ramai. Ruang pahala lebih banyak kerana lebih ramai dapat manfaatnya.
2. Jika kita sedekahkan makanan, pahalanya pada sekali kenyang. Jika kita sedekahkan baju, pahalanya selagi mana baju itu digunakan.
Tapi jika kita sedekah atau wakafkan buku, pahalanya mungkin seumur hidup. Oleh kerana ia bernilai ilmu, maka selagi ilmu itu bermanfaat buat si pembaca, pahalanya berterusan!
*****
Hadis ini sangat popular dan betapa ruginya kita jika tidak terkesan dengannya!
.
Jika mati seorang manusia itu akan terputuslah catatan amalannya melainkan pada tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak soleh yang mendoakan baginya kebaikan.
Hadis riwayat Imam Muslim (1631)
.
.
Imam Nawawi RAH menjelaskan bahawa sedekah jariah di dalam hadis ini bermaksud wakaf. Rujuk Syarh Muslim (11/85).
*******
Tuan puan,
Sertai kami untuk projek wakaf buku siri muhasabah diri BERCAKAP DENGAN CERMIN. 1 set untuk kesemua 9 buah buku ini hanya RM180 sahaja.
Berita baiknya lagi , 100% royaltinya adalah untuk pembinaan kompleks anak yatim Baitul Jannah di Kedah.
Ayuh, sama-sama kita mengatur perancangan untuk kematian. Kumpul bekalan selagi masih berkesempatan. Perjuangkan syurgamu!



Nak berwakaf , hubungi saya 0167235080/0192115642
Norazura


Sakitnya tu di sini

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Orang yang cerdik selalu melihat kelemahan dirinya melalui teguran kata-kata atau pandangan orang lain.

Bila dengar orang berkata yang kena pada kita, sakit hati rasanya
Bila membaca sesuatu yang kena pada kita, sentap hati rasanya.

Sakitnya tu di sini.
Dalam hati yang memang sedang sakit. Sukar menerima walau kita sebenarnya telah silap.
Ego untuk mengakui.

Akurlah wahai insan akan kelemahan diri..
Terimalah ia...
Ubati segera..
Sedarlah dari lamunan...
Kerana itu juga sebenarnya teguran direct dari Allah.

Be positive.

Namun hakikatnya, memang boleh berdesing telinga, terobek rasa hati bila ditegur, bila membaca pandangan orang lain yang tepat menuju kepada kelemahan diri kita sendiri.
Allah yang tahu kan.
Betul ker kita ni?
Maka... Jadikan setiap teguran, atau apa jua pandangan dari orang lain sebagai cerminan diri kita.


Jom beli dan baca buku ini😍😍
Istimewanya buku ini.
'Sakitnya tu di sini'
Ada pelbagai tulisan kisah muhasabah diri, pelbagai ibrah di sini.
Antaranya ada kisah tulisan saya di dalamnya tau........ 😊😊
He.. He.., tu yang gigih nak promo ni.
Harga mampu beli - RM20 jer.

Jom beli.
'Sakitnya tu di sini'
*****
Saat kau teruji dengan Nikmat -Nya, pandai pula kau bersyukur.
Saat teruji dengan bencana, mengapa sukar memujuk akur.?
******


Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Personel Kemahiran.

Friday, 3 May 2019

Isteri itu untuk dihargai

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


ISTERI ITU UNTUK DIHARGAI, SUSAH SANGAT KE?

Hari tu, ketika singgah di RnR Gunung Semanggol, Perak, waktu tu on the way balik dari Penang ke rumah. Saya duduk betul-betul berdekatan dengan kiosk menjual kuih melayu traditional, antaranya kuih seperti kuih ketayap yang digoreng panas. Ramai pengunjung RnR nampaknya teruja meminati kuih itu. Saya lihat, ramai jugalah yang singgah membeli.


Sedang asyik memandang kosong (sebenarnya tengah tunggu anak-anak dan boss selesai solat)
Tetiba lalu sepasang suami isteri yang agak - agak berumur dalam 60an. Perbualan spontan mereka tatkala lalu di Kiosk itu, sampai ke telinga saya tanpa diminta. Terlihat si isteri cuit bahu si suami sambil mulutnya berkata, "sedap.. nak beli ketayap ni sambil jari tangannya menunjuk ke arah kuih itu.
Sambil keduanya dalam posisi sedang berjalan melepasi kiosk itu, si suami menjeling spontan seraya berkata,
" Hah.. Tak payah beli ketayap tu..
Buat apa beli, bila-bila masa pun boleh beli nanti.
Tanpa berhenti di situ, keduanya terus berlalu.
Saya sempat melihat raut wajah si isteri dengan pandangan kosong.


Tidak mahu untuk saya menilai perasaan si isteri hanya kerana perkara kecil seperti itu. Tapi, jika di lihat dari kotak wajah seorang isteri yang mungkin tiada pendapatan sendiri, laksana anak kecil, dia meminta kerana teringin. Sayang sekali kehendaknya tidak mendapat perhatian suami yang dicintainya.
Bahasa badan dan bahasa lisan isteri dan suami sangatlah berbeza. Suami jarang mahu cuba menghayati setiap bahasa badan dan bahasa lisan seorang isteri. Bak kata seorang pakar motivasi, lelaki memang jenis tidak reti menunjukkan penghargaan. Mereka mendengar sesuatu secara terus tanpa menilai maksud yang lebih mendalam disebaliknya.

Manakala isteri,  setiap respon jawapan dari suami itu, dia membacanya dari emosi hati seorang wanita.
Hmmmm, dalam kisah beli membeli keinginan sendiri ini......

Alahaii....,  sebab itu, saya suka para isteri mempunyai pendapatan duit poket sendiri waimah secara kecil kecilan pun. Kalau sekadar nak minta beli kuih yang harganya tak seberapa tu pun, suami berkira, tak nak turuti, apatah lagi jika isteri berkeinginan nak minta itu, nak minta ini, yang mungkin sahaja ia barangan keperluan diri isteri, kan?
Kau rasa, boleh dapat?
Ehmmm.. kesian jika begini lah adanya.


Walhal, walaupun isteri itu tidak menjana pendapatan keluarga bersama, tetapi lupakah suami akan setiap pengorbanan pahit getir seorang isteri dalam memastikan kesejahteraan dalam sebuah bahtera rumahtangga.  Alaaa, kut minta beli kuih jer pun, apalah salahnya ditunaikan segera permintaan isteri, pasti akan meleret senyuman manis di wajahnya.

Hmmm...
Jomlah para isteri. Dapatkan duit poket sendiri. Cer teropong-teropong bisnes apa yang boleh kita mulakan. Macam-macam bisnes online yang ada, boleh buat dari rumah jer pun. Kut nak mula buat bisnes TASKA dari rumah, meh lah tanya pada saya. Sambil jaga anak sendiri, jaga pula anak orang ikut prosedur dan jana pendapatan sendiri.


Kekadang, orang lelaki ni pun suka bini dia ada duit sendiri.  Tengoklah nanti,  tatkala si isteri beroleh pendapatan sendiri, alahaiii.... kut ramailah pula si suami yang mengambil kesempatan dan culas akan tanggungjawab. Jangan begitu yer.. 

Ingat yer,  nafkah isteri itu wajib diberi oleh suami walau dalam apa jua keadaan. Jadi,  kita suami isteri nak masuk syurga bersama kan. Pastikan lah suami  ingat selalu peranan dan amanah yang diakadnya dulu dari tangan ayah kepada isterinya kini.


Hakikatnya..
Wanita kini hebat..
Dia lah isteri di rumah..
Berkorban siang malam. tanpa henti..
Dia lah seorang ibu..
Berkorban nyawa melahir dan membesarkan zuriatnya..
Kekadang..
Dia juga turut menyumbang keringat, penat dan lelah.. Buat menambah pendapatan keluarga.
Semoga para suami menghargai isteri masing-masing.


Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Pendidikan Awal kanak-kanak

Anak itu ujian

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Alhamdullillah;
Saya dikurniakan Allah anak-anak yang ramai. Perit jernih, penat lelah membesarkan anak-anak seramai 8 orang ini, biarlah jadi ingatan pengalaman pahit manis kehidupan saya. Benar,  mempunyai anak yang ramai, tidak semuanya sentiasa indah, tidak semuanya pasti mudah belaka.


Lalu,  apabila saya menoleh ke arah insan-insan yang tidak dikurniakan anak, bahkan Allah jualah yang Maha Mengetahui isi hati nurani mereka. Namun,  Tatkala saya mungkin pernah berkeluh-kesah membesarkan anak-anak yang pelbagai kerenah ini, sedang mereka yang tidak punyai anak,  ternanti-nanti dalam doa mereka ingin merasai apa yang saya lalui. Tatkala selalu hati saya berbunga- bunga melihat wajah si anak kecil berlari-larian, mereka mungkin terhiris hati mendengar orang berbicara tentang anak.


Hakikatnya,  tatkala mungkin rumah saya hiruk-pikuk bersepah sana sini dek kerana anak yang ramai, sedang mereka, rumah mereka aman damai kemas sentiasa. Tatkala saya bersengkang mata, bersilang urat tak tidur malam melayan ragam anak yang buat hal tetiba, mungkin sahaja tidur mereka lena disulami bantal empok sambil diulit mimpi indah. Tatkala saya berhempas pulas bertempur hebat mencari duit untuk keperluan hidup anak-anak ini, mereka masih boleh bekerja dengan tenteram lalu menggunakan duit untuk melancung sana sini saban tahun. Tatkala waktu sukar, kerana anak itu juga suatu ujian. Hanya Allah jua yang tahu peritnya hati seorang ibu.


Ahhh.....
Kita insan makhluk Allah ini, suka sangat mengeluh. Selalu kita melihat kita yang tiada kesempurnaan..
Sedang di luar sana,  ramai insan diuji Allah lebih hebat dari kita. Ada punya anak, namun Allah pinjam seketika sahaja. Deritanya hati kerana berpisah di bumi yang nyata. Maka, bersyukur lah dengan apa yang Allah telah kurniakan kepada kita.


Ada anak pun diuji. Tiada anak pun diuji. Semuanya mehnah dari Allah. Rezeki kita tidak sama, Allah jua yang menentukannya. Maka, saya doakan kita semua dikurniakan kebahagiaan dan dirahmati Allah senantiasa. Berlapang dada selalu..
Mudahan Allah permudahkan jua segalanya yang kita hambaNYA inginkan ini.
InsyAllah.

Catatan,
#Norazura


SIAPA SAYA?
Anda boleh hubungi saya:


Nama :  Nor Azura Ismail
Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner
*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :


Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40


TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN, saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai 12 tema 


HARGA RPA BERTEMA ( 50 RPA DENGAN 12 TEMA) - RM28




PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642

Kemahiran Asuhan Kanak-Kanak

Oleh: Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com





PENGASUH YANG HEBAT, SANGAT DI DAMBAKAN.

NAK HEBAT?

Cari ilmu...
Kumpul  Kemahiran..
Bina Kemahiran

BACA BUKU SAYA INI

KEMAHIRAN ASUHAN KANAK-KANAK



Nor Azura
trainer & fasilitator
Pendidikan Awal kanak-kanak


Anda boleh hubungi saya:



Nama :  Nor Azura Ismail

Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner

*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40


TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN, saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai 12 tema.


HARGA RPA BERTEMA ( 50 RPA DENGAN 12 TEMA) - RM28




PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA





Perolehi SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA melalui pengiktirafan 





** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642



Staf Igauan Boss


Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail


TUNGGU,  BUKU TULISAN SAYA INI

MENGANCAM!!

Boss Vs pekerja

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Seorang boss sedang memberi arahan kepada pekerjanya;
" Saya mahu awak.... bla.. bla.. bla.."
-
Adakah boss suka pekerjanya jawab;
" ok, beres boss, saya akan cuba buat yang sebaiknya"
atau....
"Alaa.. saya sibuklah boss, tengoklah nanti camner"
-
Agak-agak jawapan yang kedua tu, boss anda suka tak? Kalau selalu anda jawab begitu, memanglah boss tak akan pandang anda lagi.
-
Bagaimana anda berbicara dengan ketua anda, samada penuh keyakinan atau sekadar bicara yang bosan didengari, semuanya akan mencerminkan siapa diri anda di mata boss anda.
Bagaimana prestasi kerja anda, akan dinilai terus ketika itu juga.
-
Hakikatnya, anda boleh mengubah status jawatan dan gaji anda jika anda dengan penuh yakin dapat membuktikan sesuatu tentang kehebatan anda sebagai pekerja.
-
Jangan biarkan ketua anda menzahirkan rasa menyesal mengambil anda bekerja dengannya.
-
Pastikan..
Tatkala pandangan dan cadangan anda mula didengari dengan tekun, tatkala bicara anda penuh berhemah, tatkala boss mula bimbang jika anda ingin melangkah pergi meninggalkanya.
Ketika itu, senyumlah.., anda telah berjaya memenangi hati boss dengan siapa anda sebagai seorang pekerja.
*********
Ada yang minat nak baca penuh penulisan ini? tunggu..... 😍


Norazura
Trainer & Fasilitator.
Personel kemahiran.

MAJIKAN Vs PEKERJA

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Alkisahnya....
Saya pernah jadi pekerja bawahan, pernah juga duduk di tahap pengurusan. Saya berpeluang menjadi majikan dan memiliki pekerja sendiri. Sayalah ketua, saya juga kuli.
-
Keseluruhannya saya mulakan kerjaya saya dari peringkat bawahan hinggalah jadi boleh jadi boss. Saya merasai setiap pengalaman itu.
-
Jadinya....
Apabila saya menulis dari perspektif seorang pekerja maupun dari penilaian seorang ketua@majikan, saya akan menghayati setiap bait-bait tulisan yang terilham hasil rentetan pengalaman kerjaya saya sedari dulu.
-
Namun, saya mula perasan......
Acapkali saya tulis dari segi perspektif seorang pekerja, apa yang pekerja inginkan dan harapkan dari majikannya, tentu pasti ada majikan akan berbunyi@beri komen sedikit. Samada mereka setuju atau tidak dengan tulisan saya, itulah yang para pekerja ingini.
-
Tentunya menzahirkan penghargaan dan memastikan kebajikan staf paling utama didambakan oleh para pekerja. Mereka akan sentiasa berlapang dada dengan boss@ketua yang sentiasa bersikap terbuka, memahami dan boleh berbincang secara profesional bukan yang asyik mengikut emosi dan ego seorang boss.
-
Begitu juga sebaliknya jika saya menulis dari perspektif pengharapan seorang ketua, boss atau majikan.
Pastinya ada suara-suara sipi pekerja mula berbunyi tanda menzahirkan pula rasa tidak puashati terhadap majikan masing-masing. Saya akui itu sebab saya sendiri pernah melalui dan merasainya.
-
Seorang ketua@majikan pula sangat mengharapkan mempunyai staff yang berdedikasi, bermatlamat, bersungguh, fokus, cepat, berkebolehan dan dapat mengendalikan tugasan yang diberi dengan baik.
-
Hakikatnya....samada kita adalah ketua@ majikan ataupun pekerja, jadilah individu yang terbaik dan disenangi oleh mereka yang bersama berurusan dengan kita. Fikir yang positif selalu.
InsyAllah, apa yang kita fikirkan, itulah yang akan kita gapai dan perolehi.
-
Buat ingatan diri saya juga...
Jika ingin jadi orang berjaya, selalulah intai-intai kelemahan diri kita sendiri dan perbaikinya, BUKAN selalu melihat kelemahan orang lain sahaja.
-
Ketahui kelemahan kita dari perspektif pandangan @komen mereka yang mengenali diri kita.
Mudahan-mudahan kita selalu berusaha untuk menjadi yang lebih baik dari kita yang semalam.
InsyAllah.



Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Personel Kemahiran