Tuesday 26 March 2019

RPA DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN


Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)

BIDANGPERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN
Nama Pendidik :

No. K/P :

Minggu :

Hari / Tarikh :

Masa :

Umur Kanak-Kanak /
Bil :

  2 - 3 Tahun / ( 5 – 10 orang)
Tema
ANGGOTA BADAN
Tajuk
Wanginya bau bunga
Bidang Perkembangan/
Pembelajaran :`

PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN
Pengetahuan Sedia Ada :


Kanak-kanak sudah boleh meneroka persekitaran di halaman TASKA 
atau taman.
Objektif

1.    Kanak-kanak boleh mencium bau pelbagai tumbuhan berbeza di 
     halaman TASKA atau taman dengan menggunakan 
     hidungnya (PDPDP)
2.  Kanak-kanak boleh menyebut warna pada tumbuuhan  yang telah
     diambil. (PAMPL)
3.  Kanak-kanak boleh memetik pelbagai tumbuhan  di halaman 
     TASKA atau taman. (PF)

Tempat  / ruang aktiviti


Halaman TASKA

Bahan :


1.    Pelbagai tumbuhan di persekitaran
2.    Plastik kecil  
3.    Buku besar tajuk – ‘ Hidung  saya boleh bau’ 
4.    Tikar (ikut saiz keperluan)                                                                                  
Langkah-langkah Pelaksanaan

1.    Pendidik membawa kanak-kanak ke  ruang halaman TASKA atau
      taman berhampiran TASKA.
2.    Pendidik minta kanak-kanak buat bulatan besar.
3.    Pendidik bermesra terlebih dahulu dengan kanak-kanak sambil 
     meminta kanak-kanak membuat senaman ringan.
5.    Pendidik beritahu kanak-kanak di halaman TASKA atau taman 
      terdapat pelbagai tumbuhan seperti pokok, rumput, bunga, daun 
      dan sebagainya.
6.    Pendidik berikan kanak-kanak setiap seorang satu plastik kecil 
     dan minta kanak-kanak petik tumbuhan dan masukkan dalam 
     plastik. Pendidik juga beritahu pada kanak-kanak tumbuhan yang 
     dilarang petik seperti bunga  ros yang ditanam di dalam pasu 
      bunga.
7.    Pendidik bentangkan tikar kecil di halaman dan minta kanak-kanak
      duduk atas tikar.
8.    Pendidik keluarkan buku besar berkaitan tajuk hidung dan pendidik
      mula bercerita kepada kanak-kanak mengenai hidung manusia 
      dan fungsinya. (cerita berdasarkan gambar-gambar hidung dan 
      fungsinya yang ada dalam buku besar)

9.    Pendidik minta kanak-kanak pegang hidung masing-masing dan 
     beritahu fungsi utama hidung manusia.
10. Pendidik minta kanak-kanak keluarkan pelbagai tumbuhan yang 
      dipetik tadi, dari plastik dan taburkan di atas tikar.
11. Pendidik minta kanak-kanak cuba bau tumbuhan tersebut dan 
      beritahu samada baunya wangi, busuk atau tiada bau.
12. Pendidik beri kanak-kanak galakan untuk buat aktiviti ini.
13. Pendidik berikan pujian apabila kanak-kanak boleh cuba bau tumbuhan-tumbuhan tersebut.
 14. Sekiranya ada kanak-kanak yang tidak dapat beritahu bau apa, pendidik terus beri 
       ransangan lagi agar kana-kanak faham tentang bau. 
14. Pendidik berbual  dengan  kanak-kanak mengenai bau yang dihidu.
15. Pendidik beritahu kepada kanak-kanak warna yang terdapat pada tumbuhan yang telah dikumpul itu dan minta kanak-kanak sebut satu persatu.
2.    Pendidik ulang lagi aktiviti hingga kanak-kanak merasa puas.
3.    Pendidik akhiri aktiviti dengan mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak.

Pemerhatian:



1.    Keselamatan
-       Pastikan ruang aktiviti selamat dan bebas dari bahan dan peralatan yang merbahaya.
-       Pastikan bahan yang digunakan tidak merbahaya
-       Pastikan kanak-kanak dikawal dengan baik ketika di halaman TASKA.

2.    Kebersihan
-       Pastikan kanak-kanak mencuci tangan selepasa aktivti.

3.    Kesihatan
-       Pastikan kanak-kanak sihat semasa menjalankan aktiviti.                                                                                                                                    

Refeksi

Kanak-kanak:


                                                                                                                                                  


Pengasuh:



                                                                                                                                   


Nak dapatkan koleksi RPA dari saya; nah!! ia ada dalam bentuk EBOOK PDF SOFTCOPY
 EBOOK RPA TASKA ini mengandungi 70 RPA pelbagai perkembangan dari umur bayi hingga kanak-kanak berumur  4 tahun di TASKA.


 EBOOK RBA BERTEMA ini pula adalah koleksi dari 10 buah tema biasa dalam persekitaran kanak-kanak. 

Jadinya jumlah koleksi RPA bagi EBOOK di atas adalah sebanyak 120 RPA. 
Nak TEMPAH?

Sila hubungi 0167235080.




12 comments:

  1. salam puan...mcm mna saya nak dapatkan rpa ini

    ReplyDelete
  2. Boleh saya tahu berape harga utk buku rpa ni tuan

    ReplyDelete
  3. Macam mana saya boleh dpt buku ni, dan berapakah haryana?

    ReplyDelete
  4. Puan mcm na Saya dapat Kan buku ni

    ReplyDelete
  5. boleh saya dapatkan buku ini melalui pdf

    ReplyDelete
  6. Di mana boleh saya dapat kan buku ini

    ReplyDelete
  7. Hi, boleh saya dptkan buku ini melalui pdf? Atau mana blh saya beli buku ini?

    ReplyDelete
  8. cALL JER..DIRECTLY..TAL PERLU COMMENT 0167235080

    ReplyDelete