Monday, 17 February 2020

Kursus Asuhan PERMATA 2020 NILAI

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

KURSUS ASUHAN PERMATA 2020 NILAi

Ramai lagi orang baru yang ingin ceburi industri TASKA ini namun masih agak confius tentang Kursus Asas Asuhan Kanak-Kanak(KAAK) dan juga Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA (KAP).
KAAK sudah lama digantikan dengan KAP ya.
Jadi , bagi sesiapa yang menjadi pengasuh di TASKA atau ingin memohon perakuan pendaftaran TASKA wajib ada Sijil KAP ini.

Bukan sekadar untuk dapatkan sijil dan lesen sahaja, bahkan modul KAP membantu anda menjadi personel TASKA yang berkualiti.
Selain itu, kursus KAP ini juga sangat baik dan bermanfaat diikuti oleh para ibu bapa yang ada anak di bawah 4 tahun bagi meningkatkan lagi kemahiran keibubapaan mereka.
Tentu ibu bapa akan lebih peka dan buka mata terhadap aspek perkembangan anak secara lebih menyeluruh - fizikal, sosioemosi, bahasa dan kognitif.

Pun begitu..
Mereka yang mempunyai TADIKA, atau sekadar bekerja di TADIKA sahaja sangat dianjurkan untuk ikuti KAP ini. Fahami kerenah, tingkahlaku dan tahap perkembangan kanak-kanak di bawah empat tahun ni sebelum mereka maduk TADIKA nanti. Barulah boleh jadi teacher TADIKA yang hebat. Tidaklah nanti memandang anak-anak kecil TADIKA tu dari aspek pencapaian intelektual sahaja.

Oleh itu,
Untuk yang di sekitar Bandar Seremban, Seremban2, Sendayan, Labu dan Nilai, Bangi, putra mahkota serta sekitarnya.
Kami jalankan Kursus Asuhan PERMATA KAP di mana kelas sepenuhnya ialah pada 08 Feb ini. Esok 02 Feb hari pendaftarannya. Masih boleh terima 3 lagi tempat terakhir ini. 😁Cepat... sebab hari ni last kami boleh terima penyertaan.

Namun.. pada yang tak sempat..
Jika berminat juga nak join.., cepat booking dulu tempat untuk next Kursus kami. InsyAllah pada Jun 2020 nanti.
(kelas Sabtu Ahad sahaja)


Tempat:
Pusat Bertauliah SKM
Global Institute of Studies
Bandar Baru Nilai
Bayaran ansuran mudah.
Sila hubungi saya 0167235080 / 0192115642
InsyAllah, kami memberi latihan yang terbaik dari kalangan jurulatih dan fasilitator yang berusaha lagi berketerampilan.


Memberi tanpa jemu, insyAllah itu Aku!
Catatan,
#Norazura
Trainer and Fasilitator ECCE
Personel Kemahiran
TTT HRDF



Kursus Asuhan PERMATA 2020

Kursus Asuhan PERMATA (KAP) kelas hujung minggu.

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Saya katakan kepada mereka;

Dengarkan lontaran kata-kata saya sebab ia suatu maklumat berharga yang perlu kalian sematkan di dalam jiwa buat bekalan menyusuri industri pendidikan awal kanak-kanak ini kelak.  Kalau nakkan maklumat, anda  mesti sanggup berkorban masa dan tenaga serta keringat termasklah duit. Daftar dan ikuti KAP walaupun nampak pelbagai cabaran yang akan ditempuhi sepanjang berkursus nanti.

Kenalah korbankan segala perasaan dan emosi itu. Usaha itu..., kan.. antara jalan kejayaan!!

Kalau nak jadi hebat, pastikan segala maklumat yang bakal diperolehi sepanjang kursus ini   diaplikasikan secara berhemah dan berkesan serta menyeluruh di TASKA nanti.

Kalau semasa berkursus, anda adalah pengusaha TASKA yang belum settle proses pendaftaran TASKA , maka bertindaklah  segera. Daftarkan TASKA tuan puan dengan Sijil KAP tersebut.

Kalau semasa kursus, anda adalah seorang pengasuh TASKA, pastikan anda titipkan segala perolehan maklumat ini. Jadikan diri anda pengasuh hebat lagi awasome asbab mengikuti kursus Asuhan PERMATA ini

Jika pula anda belum mula apa-apa atau anda hanya ibu bapa, garapkan segala maklumat yang anda perolehi nanti di sepanjang KAP ini, bina peranan anda semoleknya. 


Ehhh..!!, mengapa saya terdengar-dengar sekelumit keluhan itu.. 

'Aduhaii  puan norazura..' 

'Lamanya kursus ini bakal berjalan.' 
Camner nanti jika ada kenduri kahwin pada hari  Sabtu Ahad...

' Bilanya nanti saya nak berehat, pergi jalan-jalan..'

' Boleh ker kalau penat, saya skip beberapa modul KAP ini.. '

' Camner nanti suami saya bising-bising sebab asyik nak kena pergi kursus Sabtu Ahad jer ni '

Aduhaii.... 
Peserta oooo peserta KAP yang kusantuni belaka.. 😍


Saya sukar untuk komen.. 
Tepuk dada tanya diri sendiri.
Nak jadi orang berilmu lagi berkemahiran tak??
Berkorbanlah sikit...
Kalau saya boleh, mengapa tidak anda.!!? 


Cer teropong apa pencapaian saya... 
Alhamdullillah, dengan izin Allah..
Semuanya asbab kerana sebuah pengorbanan, usaha dan tawakal.. sejak dulu hingga kini.. 

Kursus Asuhan Permata kendalian saya..


We are now on our way...
Towards..


Satu... satu mimpi di dalam hidup ku ini... 
Satu... satu janji yang kugapai pasti!! 


InsyAllah, di suatu hari nanti.
Pasti anda akan.. 
menggapai bintang di langit pula.
Maklumat akan menjadi ilmu yang bakal dimanfaatkan.. lalu beroleh ganjaran pahala dari NYA. 
InsyAllah..
InsyAllah.. 

Nak join next KAP??

Standby for JUNE  2020

NAK DAFTAR AWAL, SILA HUBUNGI SAYA - NORAZURA 0167235080

Catatan,
#Norazura
Trainer and Fasilitator
Personel Kemahiran
TTT HRDF

Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF/Words Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM60 dengan lebih dari 150 Koleksi RPA berdasarkan TEMA dan perkembangan kanak-kanak





PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




EBOOK PANDUAN SOP TASKA
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642


Tip didik ANAK awal usia


Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Beberapa tip didik anak dari seawal usia.. 

1. Berkata benar, justeru jangan selalu kita ibu bapa atau pengasuh berkata tidak benar dan tidak tepati janji yang dibuat kepada kanak-kanak itu.
Jangan cakap dengan anak..

Nanti cikgu belikan..
Nanti ibu bawak pergi jalan-jalan..

Nanti itu..
Nanti ini..
Tapi tidak kita tunaikan.

Kita sedang mendidik anak menjadi pembohong.
AWAS! anak ingat....


2. Menghormati orang lain - Ajar anak bercakap dengan baik dan sopan dengan orang lain. Ajar mereka bersalam dan tunjuk rasa hormat kepada orang lebih tua. Didik mereka boleh dengar kata, boleh ditegur dan boleh cakap yang baik-baik. Sentiasa menyantuni orang sekelilignya.

AWAS..!! Kita sebagai role modelnya. 


3. Berdikari - Anak boleh buat sendiri urusan rutin diri tanpa minta orang lain uruskan apabila sampai tahap kebolehannya begitu. Misalnya anak boleh makan, minum, mandi dan pakai baju sendiri.

Biarkan dia buat sendiri dan belajar berdikari. Kalau ibu bapa atau cikgu yang buatkan semua, anak tidak akan pandai urus diri dan naik lemak.

Sampai dah masuk sekolah pun, ibu yang cuci kasut sekolah anak?

AWAS... Tanpa disedari kita sedang didik mereka melihat kita sebagai kulinya. 


4. Bersyukur dan berpada apa yang ada. Jangan biar anak memberontak jika tidak dapat sesuatu.  Wajib ajar anak berpada dengan apa yang ada dan tidak dimewah-mewahkan.
Zahirkan kesyukuran. 

Bukan semua yang anak nak perlu ditunaikan.

Kalau asyik bagi muka jer, bilalah dia nak belajar hidup bersederhana.
Dia tentu kelak akan memberontak bila keinginannya tidak dipenuhi. 

Bukan selamanya pun ibu bapa akan menanggung anak. 


5. Berkasih sayang dengan sesiapa disekelilingnya.
Sayang ibu..
Sayang ayah..
Sayang adik beradik..
Sayang semua orang.

Kerana nilai kasih sayang yang dipupuk itu terlalu berharga. 

InsyAllah.. 

Lets do all these....

Catatan,
#Norazura
Trainer and Fasilitator ECCE
HRDF Trainer
Jurulatih dan Personel Kemahiran



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF/Words Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM60 dengan lebih dari 150 Koleksi RPA berdasarkan TEMA dan perkembangan kanak-kanak





PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




EBOOK PANDUAN SOP TASKA
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 


Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642