Tuesday 27 December 2016

Menyediakan Persekitaran TASKA yang kondusif

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Image : Koleksi peribadi - Kelas ECCE


Hujung2 tahun ni, kebanyakan TASKA semua sibuk 'set up' sudut ruang persekitaran yang baru untuk TASKA, tapi saya sebagai pengajar sibuk juga 'set up' 'additional mock-up room' untuk pelajar2 Sijil Kemahiran Malaysia Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak2.
Pelajar diberi peluang belajar dalam suasana persekitaran TASKA  yang sebenar.
Di sinilah rahsia keterampilan pelajar SKM. Mereka bukan hanya tahu buat tetapi mereka BOLEH BUAT.


Di kesempatan ini, saya akan berkongsi idea untuk mewujudkan persekitaran TASKA yang kondusif.

Apakah yang dimaksudkan dengan Persekitaran TASKA yang kondusif? Secara umumnya, ia bermaksud persekitaran yang sesuai, selesa dan selamat.

Sesuai - Setiap ruang atau sudut perlu disediakan mengikut keperluan atau kegunaan sesuatu ruang dan sesuai mengikut mengikut tahap umur kanak-kanak. Begitu juga bahan dan peralata

Selesa - Persekitaran mestilah selesa dari segi pengudaraan, pencahayaan, kebersihan, kekemasan dan saiz setiap ruang. Peralatan yang disediakan juga memberi keselesaan kepada kanak-kanak sepanjang berada di TASKA.

Selamat - Persekitaran TASKA yang kondusif adalah persekitaran yang selamat dari segala sudut dan aspek. Tiada bahan dan peralatan  merbahaya dan tiada sebarang gangguan dan ancaman  yang boleh menggugat keselamatan kanak-kanak di TASKA.





Siapa saya?
Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di  TASKA
#Bengkel@ Kursus pendidikan awal kanak-kanak

LAIN-LAIN EBOOK:

RM 20                                          RM25








No comments:

Post a Comment