Wednesday 7 February 2018

Kuching, mengamit kenangan

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Kuching , mengamit kenangan
Saya di sini.
Walau telah berkali ke daerah ini,  tempat ini banyak mengamit kenangan dan memori zaman kecil saya bersama ayah, arwah mak dan adik beradik saya. Lama saya menetap di sini dulu, di persekitaran yang jauh dari saudara mara.
Dulu tidak seperti hari ini. Kalau nak guna telefon, dail ke semenanjung  pun, kosnya agak tinggi juga.
Kalau nak balik ke semenanjung pun kena berkira-kiralah agaknya sebab dulu tiada penerbangan murah seperti sekarang.
Kuching mengamit kenangan
Teringat sekolah rendah saya dulu, di sini ramai anak orang dari semenanjung.
Teringat sekolah menengah saya dulu. bersekolah dengan kawan-kawan berbilang etnik dan budaya.
Teringat zaman kecil saya di sini, masih merasa suasana dunia kemeriahan bermain seorang kanak-kanak walaupun keluarga saya menetap di kawasan perumahan.
Teringat kisah kelurga saya dan beberapa keluarga kenalan ayah, serombongan pergi ke Pantai Santubong dan Bako hanya menaiki ..entah..bot ker atau sampan besar mengharungi Sg Rejang itu. ( Dulu tiada jalan darat ke situ)
Pabila melihat bandar ini, paling tersentuh , sangat teringat dengan kenangan dibesarkan di sini oleh arwah mak.
Teringat berderet-deret (adik beradik saya 5 orang) jalan-jalan di bandar Kuching dengan mak ayah.
Saya pesan pada hati, rupanya,  tatkala seseorang itu telah tiada dalam hidup kita, tika itilah dia jadi insan yang paling mengamit memori kita.
Benar, daerah kuching mengamit kenangan saya.
Apapun, saya ke sini sekadar kerana tugas.
Yang di rumahku syurgaku itulah, harta paling bernilai kini.
Ampuni kami dan sejahterakan kami semua wahai Allah.
Doa buatmu yang telah pergi dan tidak akan kembali lagi.
@Norazura



Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di  TASKA
- Pelaksanaan RPA TASKA
#Bengkel@ Kursus pendidikan awal kanak-kanak
#Blogger




No comments:

Post a Comment