Wednesday 13 June 2018

Dia suami saya.

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Hari ini .... 04 Jun 2018.
24 tahun sudah berlalu...
Saya menulis kerana menulis merupakan  suatu terapi minda tatkala saya suka, saya rasa duka maupun tika saya rasa  ingin kongsi perasaan saya. Sungguh ia suatu kepuasan suatu terapi yang penting, tulis yang baik-baik sahaja.


Jadi, yang membaca tulisan   saya kali ini kenalah fikir  positif yer ...
Sebabnya.... kali ini, saya nak tulis tentang saya dan dia.

Siapa dia? 
Dia suami saya.
Dia kawan baik saya dunia dan akhirat, siapa lagi lah kan..... jika bukan lelaki yang telah berikrar atas nama Allah untuk menjaga saya sebaiknya. Saya kan amanah dari Allah.
Janji Allah kan....yang memelihara amanah ini dengan baiknya, insyAllah tunggulah juga balasan baik  dari Allah.


Dia.....
Dia suami saya.
Saya selalu melihat  dia  dari satu sudut betapa besarnya peranan dan tanggungjawab yang perlu dipikul  oleh  dia  sebagai  seorang suami. Yelah...bukan mudah membentuk seorang manusia bergelar isteri apatah lagi membimbing zuriat-zuriat yang juga diamanahkan ini.
Bukankah juga  telah diingatkan oleh Allah kepada  para suami ;

'Peliharalah diri kamu dan keluargamu dari azab api neraka'


Besarkan tanggungjawab itu.
Justeru itu, .redhakan diri ini  untuk berganding bahu,  saling ingat mengingati sesama kita  dalam melayari  bahtera ini. Susah dan senang tetap bersama.
Kita suami maupun isteri...saya maupun dia... Kita pun bukanlah insan  yang begitu sempurna buat pasangan kita. Ada kala kita silap jua.
Segala kekurangan kelebihan ..kita terima seadanya.
Hah...inilah tip untuk menanamkan rasa..seperti baru semalam saya dan dia  diijapkabulkan....he..he.


Dia suami saya.
24 tahun sudah...
Yang penting...dia ibarat nakhoda dalam bahtera pelayaran ini.
Dialah yang mengemudi bahtera ini...
Dialah juga yang telah menyusun strategi dan perancangan bagi memastikan pelayaran ini menyusur lalu dengan baik dan selamat .hingga tiba ke destinasinya.
Tak pernah ada masalah atau rintangan??
Ehhh...siapa kata tiada...!!
Macam- macamlah..
24 tahun lah kann...
Lama tu...
Datanglah ribut atau ombak yang mengganas...nescaya dia  tetap teguh setia serta cekal mengemudinya.

Dia suami saya.
24 tahun bersama dia...
Pelayaran ini masih panjang lagi...selagi diizinkan Allah.
Untuk dia..
Terima kasih atas segalanya.
Semoga Allah merahmati kita.


#Norazura
Trainer & Fasilitator Kemahiran.
Pendidikan & Penjagaan Awal Kanak-Kanak

No comments:

Post a Comment