Thursday 15 November 2018

SKM ECCE PPT

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Semuanya kerana SKM ECCE PPT
( Sijil Kemahiran Malaysia Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-Kanak secara Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu)


Program : Bengkel Pemantapan Personel Kemahiran - PPT
Bertempat di : IKBN Pagoh.
Tarikh : 13 November 2018

Untuk makluman..
SKM secara PPT bukan program sijil atau Diploma penuh.
Kaedah yang dilalui pula bukannya dengan mesti menyiapkan tugasan demi tugasan hingga tidak tidur malam,  kata calon.

Selalu saya dengar calon stress kerana perlu siapkan tugasan.. ., Tapi, adakah tugasan???
Hakikatnya ..
Dalam SKM PPT tiada yang yang disebut kelas...tiada tugasan baru,
Tiada pula yang dipanggil  jurulatih SKM dan ia bukan seperti sedang mengikuti sijil atau Diploma di mana- mana kolej.
BUKAN....
BUKAN sama sekali...


Pengiktirafan SKM PPT hanya sekadar memperakukan pengalaman seseorang dalam bentuk persijilan sahaja. Ia sebenarnya satu  sijil hebat kerana ia membuktikan bahawa seseorang itu sangat terampil dan berpengalaman dalam bidangnya.
Ia suatu cara yang sangat mudah sebenarnya.

Namun...
Sepanjang saya menjadi personel persijilan kemahiran Malaysia melalui kaedah Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu ( PPT) ini,  telah macam- macam fesyen@ bentuk portfolio dan LPKT yang saya jumpa. Pening sangat pening tau bila berhadapan dengan pelbagai situasi dan cabaran  pelbagai  kerenah calon.  Bila ditegur, ada yang positif menerima bahkan ramai pula yang memandang negatif. Calon pula ingat bila memohon sahaja,  gerenti mesti lulus.
Begitukah? Siapakah yang menjanjikan begitu.?

Hari ini, di Bengkel pemantapan personel PPT ini, para personel berkumpul untuk memantapkan  cara dan kaedah penilaian terhadap calon.. Satu usaha baik yang dilakukan oleh pihak JPK bagi menyeragamkan juga pelbagai kerenah dan cara penilaian personel.  Lalu..... Kami personel pun terus menimba maklumat demi maklumat agar tiada yang tersasar dari landasan dan garis panduan yang ditetapkan.

Oleh itu, wahai calon- calon SKM semua, mohon  jangan pandang kami remeh  sebelah mata. Kami melaksanakan segala amanah yang ditugaskan secara profesional dan mengikut standard yang ditetapkan.

Sekadar maklumat buat calon- calon maupun buat mereka yang baru- baru nak  berjinak sebagai personel SKM PPT, saya  kongsikan dapatan sepanjang hari dalam bengkel ini.


1.   Nilai  SKM akan dipandang tinggi jika kualiti calon benar- benar telah  ditapis dari awal- awal permohonan lagi.  Samada calon layak atau tidak layak  dipersijilkan, semuanya mesti menepati standard yang ditetapkan. Dengan kata lain, dalam pembangunan portfolio calon, mesti dipastikan bukti- bukti semua telah sedia ada mengikut standard NOSS. Ia mesti bukti yang benar,  bukan bukti yang  baru nak buat, bukan gambar- gambar yang diambil secara olok- olok atau lakunan semula.
Di peringkat penilaian  pegawai penilai lagi, mesti dipastikan calon layak hingga ke peringkat verifikasi akhir. Jika tidak layak...sila berhentikan proses penilaian. Calon kena tahu bahawa mereka tidak layak untuk dipersijilkan. Tolong jangan ambil mudah dan ambil remeh dalam menyediakan bukti keterampilan. Bukti bukan bukti baru, bukan tugasan atau nota. Bukti mesti perkara benar yang menunjukkan keterampilan  pengalaman seseorang.  Maka...jika calon gagal menunjukkan bukti yang sahih lagi benar, terimalah hakikat bahawa calon itu belum layak untuk dipersijilkan.


2. Biasanya... tatkala saya menilai  Laporan Pencapaian Keterampilan Terdahulu ( LPKT) yang disediakan oleh calon,  keringat saya menjadi kelam dan seribut. Saya tertanya, apakah ini??
Penulisan laporankah atau penulisan tesis akademik??. Hakikatnya LPKT calon penuh dengan eleman copy paste dan nota meleret- leret. Hishhh...seribut membacanya hingga rasa seakan mahu menjerit.

Dalam bengkel tadi ..... Sangat lega mendengar pegawai JPK memaklumkan dan sekaligus mengesahkan penilaian saya selama ini.  Kata pegawai JPK, LPKT adalah penulisan hasil dari pengalaman sebenar calon. Ia adalah suatu perkara@ projek yang telah pun dilaksanakan oleh calon sebelum memohon lagi. Calon perlu menulis pengalaman yang mereka lalui berkaitan standard NOSS dalam bentuk format laporan yang ditetapkan sahaja.

Ingat yer..!!! .tak perlu sibuk buat soal selidik, tak perlu sibuk cari responden, tak perlu sibuk- sibuk ikut gaya penulisan tesis . Mendengar penerangan Pegawai tadi, rasanya senang dan mudahnya tulis LPkT , sekali lagi ditekankan....ia umpama menulis diary pengalaman namun dalam format yang ditetapkan. Mudah jer sebenarnya. Sedangkan majoriti LPKT yang ada....semuanya ke laut, , ' rubbish';...  itu kata pegawai JPK .
Ehhh...camner....dah lulus SKM ni...!!! sendiri fikirlah yer....

Justeru....
Jadilah insan yang selalu boleh  belajar menerima ilmu, mendapatkan maklumat yang benar dan boleh menerima teguran membina.
Saya tulis cataran ini kerana saya prihatin akan kualiti persijilan dalam  industri kita ini, Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-Kanak ini.. Tiadalah maksud tersirat yang lain. Samada anda adalah calon, PP atau PPL, kita yang menentukan kualiti persijilan SKM dalam pendidikan awal kanak- kanak ini.

Bagi saya.... Biarlah orang nak kata apa... biar pun cabaran saya hadapi kian hebat, namun yang penting KUALITI persijilan ini tetap  perlu dipelihara selamanya.
Jangan sekadar berbangga dengan adanya sijil SKM PPT, tapi... kosong tak tau apa- apa berkaitannya bahkan tidak pula.mampu menunjukkan keterampilan yang diperlukan. Saya mencari KUALITI mengikut STANDARD bukan mengejar kuantiti semata.

Sekian.
Mohon maaf  andai tersilap maupun terkasar bahasa. Saya sekadar melaksanakan tugas.
INTEGRITI... Itulah yang selalu saya dengar.....maka laksanakanlah ia bersama- sama.
InsyAllah..semoga Allah mudahkan kita.

Semuanya kerana SKM ECCE PPT
( Sijil Kemahiran Malaysia Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-Kanak secara Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu)

Catatan,
#Norazura.


Anda boleh hubungi saya:


Nama :  Nor Azura Ismail

Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner

*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan DidikaAwal 
Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA

EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40


TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN, saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai 8 tema dulu.


HARGA RPA BERTEMA ( 35 RPA DENGAN 9 TEMA) - RM25




PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA





Perolehi SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA melalui pengiktirafan 





** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642




No comments:

Post a Comment