Wednesday 17 April 2019

Saya Jurulatih Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Saya seorang Jurulatih pendidikan awal kanak-kanak.
Ada warga dari Larkin, Johor berbesar hati menjemput saya untuk memberi sedikit ilmu bimbingan kepada pekerjanya, para pendidik di sebuah premis pendidikan awal kanak-kanak.
Katanya..
Entah.., seolah sukar sangat nak mengekalkan keberadaan hati dan jiwa setiap pendidik ketika mengasuh dan mendidik anak-anak awal usia ini. Katanya lebih susah juga nak memastikan pendidik kekal bekerja lama di premisnya. Di mana silapnya?


"Tolonglah saya puan, ... beri sedikit bimbingan dan ingatan buat mereka," mungkin begitulah luahan kata hatinya kepada saya.


Selama kami berbual-bual, akhirnya dia turut mengaku bahawa premis pendidikan awal milik keluarganya itu, walau telah bertahun beroperasi, mungkin masih sedikit gagal dalam mengendali pengurusan pekerja secara berkesan.
Ahh.. Saya tidak bertanya, tapi panjang lebar pula ceria dan keluhannya.
Bukan mudah nak memastikan pekerja di sebuah premis pendidikan awal kanak-kanak samada TASKA TADIKA dan seumpamanya diuruskan dengan baik lagi berhemah.

Mungkin ada kalanya yang bekerja hanya menjadikan TASKA TADIKA sebagai sandaran sementara mendapatkan pekerjaan yang lain. Mungkin mereka kurang berminat dengan kanak-kanak. Namun, saya yakin.. minat dan kemahuan serta kesungguhan boleh dipupuk jika kena caranya.

Apa kata... pengusaha atau pengurus pendidikan awal kanak-kanak ini mulakan dulu dengan menjaga kebajikan pekerja sebaiknya.
Cuba kita perbetulkan pengurusan kita dari sudut pandangan pekerja pula.
Apa yang mereka nak kita sebagai majikan buat?

Saya terkejut juga, apabila terus terang si pengurus tadi memakumkan kepada saya bahawa pendapatan bersih di premisnya yang mempunyai lebih dari 100 kanak-kanak ialah 10k dengan seramai 15 orang pekerja. Banyak tu kan.😊
 A good business too..
He.. He.. Kebetulan spontan terkeluar gurauan kata dari saya..
Wahhh.. .. Boleh senanglah juga buat bisnes ini walhal si pengusaha sudah jaranglah muncul kelibatnya.
Lalu kini...
Siapakah yang bertungkus lumus mengendalikan kanak-kanak kalau bukan para pekerja kita.

Lalu.. Mohon..

Please share the cake togeher..
InsyAllah adalah rezeki kita untuk dapat pekerja terbaik nanti.
Kut.. dapat pekerja yang memeningkan kepala tu.. Ia satu ujianlah untuk majikan.
Ingat...rezeki bukan hanya keuntungan bisnes semata.
TASKA TADIKA dapat dikendalikan secara berhemah dengan pekerja yang terampil pun satu rezeki juga.


Justeru..
Bagilah mereka gaji yang sesuai dengan penat lelah mereka. Sesekali kongsikan kegembiraan dari keuntungan bisnes kita, bagilah bonus bila perlu. Bawalah staff jalan-jalan makan angin luar sesekali. 
Mungkin,  bila tiba tarikh birthday nya, tak susah pun.. bagilah hadiah tanda ingatan mesra.
Ni tak...asyik pekerja jer yang nak fikirkan hadiah apa nak kena bagi kat boss bila tiba birthday boss.

Makanya juga, nak pekerja yang terampil.. ringan-ringan lah berkongsi ilmu dan kemahiran dengan staff kita. Cuba buat program atau kursus secara in house. Hah.. jika ada rezeki, hantar jer mereka ikut kursus di luar.
Dah hantar kursus, jika mereka berhenti kerja. macamana pula?
Hmmm....memang susah nak jamin yang ini.
Makanya...
Kalau kita yang hantar guna duit kita, di mana-mana pun jika segala ilmu yang mereka perolehi diamalkan, insyAllah adalah bahagian ganjaran buat kita.
Anggaplah ia satu sedekah buat bekas pekerja kita.
Doa memdoakan yang terbaik, itu yang lebih utama.


Hakikatnya..
Pekerja sebagai tulang belakang sesebuah bisnes, merekalah yang banyak bantu kendali operasi kerja di premis bisnes, majikan pula tolonglah fikir-fikirkan kebajikan staff tersebut seadanya.

Please give and take together.
Terima kasih kepada yang menjemput saya.
Ok, orang Larkin..
Tunggu saya datang yer..
'Profesionalisme pendidik awal kanak-kanak.'
Catatan,
#Norazura
Trainer and Fasilitator
Personel kemahiran
Gambar sekadar hiasan..
Image may contain: 8 people, people smiling, people sitting, people eating, table, indoor and food


Ada yang nak menjemput saya memberikan perkongsian dan bimbingan kepada staff TASKA TADIKA. Hubungi saya melalui emel. 


No comments:

Post a Comment