Friday 3 May 2019

Anak itu ujian

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Alhamdullillah;
Saya dikurniakan Allah anak-anak yang ramai. Perit jernih, penat lelah membesarkan anak-anak seramai 8 orang ini, biarlah jadi ingatan pengalaman pahit manis kehidupan saya. Benar,  mempunyai anak yang ramai, tidak semuanya sentiasa indah, tidak semuanya pasti mudah belaka.


Lalu,  apabila saya menoleh ke arah insan-insan yang tidak dikurniakan anak, bahkan Allah jualah yang Maha Mengetahui isi hati nurani mereka. Namun,  Tatkala saya mungkin pernah berkeluh-kesah membesarkan anak-anak yang pelbagai kerenah ini, sedang mereka yang tidak punyai anak,  ternanti-nanti dalam doa mereka ingin merasai apa yang saya lalui. Tatkala selalu hati saya berbunga- bunga melihat wajah si anak kecil berlari-larian, mereka mungkin terhiris hati mendengar orang berbicara tentang anak.


Hakikatnya,  tatkala mungkin rumah saya hiruk-pikuk bersepah sana sini dek kerana anak yang ramai, sedang mereka, rumah mereka aman damai kemas sentiasa. Tatkala saya bersengkang mata, bersilang urat tak tidur malam melayan ragam anak yang buat hal tetiba, mungkin sahaja tidur mereka lena disulami bantal empok sambil diulit mimpi indah. Tatkala saya berhempas pulas bertempur hebat mencari duit untuk keperluan hidup anak-anak ini, mereka masih boleh bekerja dengan tenteram lalu menggunakan duit untuk melancung sana sini saban tahun. Tatkala waktu sukar, kerana anak itu juga suatu ujian. Hanya Allah jua yang tahu peritnya hati seorang ibu.


Ahhh.....
Kita insan makhluk Allah ini, suka sangat mengeluh. Selalu kita melihat kita yang tiada kesempurnaan..
Sedang di luar sana,  ramai insan diuji Allah lebih hebat dari kita. Ada punya anak, namun Allah pinjam seketika sahaja. Deritanya hati kerana berpisah di bumi yang nyata. Maka, bersyukur lah dengan apa yang Allah telah kurniakan kepada kita.


Ada anak pun diuji. Tiada anak pun diuji. Semuanya mehnah dari Allah. Rezeki kita tidak sama, Allah jua yang menentukannya. Maka, saya doakan kita semua dikurniakan kebahagiaan dan dirahmati Allah senantiasa. Berlapang dada selalu..
Mudahan Allah permudahkan jua segalanya yang kita hambaNYA inginkan ini.
InsyAllah.

Catatan,
#Norazura


SIAPA SAYA?
Anda boleh hubungi saya:


Nama :  Nor Azura Ismail
Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner
*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :


Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40


TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN, saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai 12 tema 


HARGA RPA BERTEMA ( 50 RPA DENGAN 12 TEMA) - RM28




PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642

No comments:

Post a Comment