Thursday 9 May 2019

Wakaf Buku

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Bismillah....
Apabila saya adalah diri saya yang sebenar-benarnya; perasaan rendah diri tidak pernah tidak menemani sepanjang perjalanan kehidupan saya. Mesti ada. Dari kecil hinggalah saat usia bakal mengamit setengah abad ini, rasa diri ini kecil sahaja berbanding insan lain.
.
Saya memang begitu, jika sesiapa melihat saya punya keyakinan diri, ketahuilah saya sentiasa sedang melawan perasaan sifat hakiki dalam diri ini.
.
Apa yang paling saya cuba hindari selalu? Ya, saya paling tidak selesa berada dalam sesuatu majlis besar, rasanya seperti sedang tenggelam dalam gahnya majlis berlansung.😥😥
Teruk ehh..
Kenapa ya?
Maka apa yang tersurat serta tersirat di dalam hati ini, Allah jua yang Maha mengetahuinya.
.
Justeru...
Tatkala, nama saya adalah antara dari kalangan mereka yang lebih muda menyerlah, lebih berpotensi kelihatannya, lebih hebat dari yang disangka, sayalah insan yang terkesima. Sungguh rasa banyak perkara lagi yang perlu saya pelajari dalam penulisan yang hebat ini.
.
Tangan yang menulis bisa melenturkan hati yang keras.
Tangan yang menulis bisa mengalirkan bibit-bibit kebaikan dalam kehidupan.
.
Alhamdullillah..
Saya antara penulis dalam Siri Buku Muhasabah Diri, Bercakap Dengan Cermin ini.
Saya cuba melihat ia bukan suatu mimpi tapi realiti peluang yang diberi di saat saya masih mengapai lena dalam dunia penulisan ini.
Siri buku ini diterbitkan oleh Akademi Bonda Nor bersama Galeri Ilmu.
.
Lalu..
Saya panjangkan syukur seiring dengan keberkatan Ramadan ini. Ya, saya antara yang menulis kisah-kisah di dalam siri buku muhasabah diri ini. Kisah tulisan saya mungkin kecil sahaja nilainya namun ada banyak lagi kisah-kisah hebat perkongsian rakan penulis sekelian.
.
Saya dengan nada merendah diri, bukanlah untuk mendabik dada tatkala menunjukkan buku-buku ini yang telah terbit serta bakal. berada di pasaran kedai buku. Saya bahkan sekadar ingin mendambakan rasa ihsan anda semua kerana keberkatan Ramadan sedang bersama dengan apa jua yang kita lakukan kini.
.
Ya, projek wakaf buku untuk diserahkan kepada institusi yang perlu. Mudahan apa yang dibaca, segala nilai kebaikannya akan mengalir pula ganjaran pahalanya untuk mereka yang mewakafkannya.
.
Lalu..
Kawan-kawan, teman-teman kaum saudara saya,
Jomlah kita berwakaf..
Wakaf 9 buku, hanya Rm180@rm20 untuk setiap buku.
Atau, nak beli untuk bacaan sendiri pun boleh juga. Pilih sahaja mana-mana tajuk buku yang berkenan di hati.
Buku yang ada tulisan kecil saya?
'Sakitnya tu di sini'
Ahh.. tajuknya seperti tepat menepek dalam diari kehidupan saya.
.
Jom beli dan jom baca..
Mudahan beroleh keberkatan dari bacaan yang baik-baik ini. Setiap pembelian, pun akan disalurkan juga sebagai wakaf untuk Tabung Anak Yatim Baitul Jannah, Kodiang Kedah
.
Jangan segan, jangan malu, jangan rasa rendah diri seperti saya.
.
Nak berebut pahala wakaf sempena bulan mulia ini, whatapp saya yer, 0192115642.



Copypaste#
Apa beza wakaf dengan sedekah?
SEDEKAH
1. Dalam bentuk duit, makanan atau apa saja yang boleh memberi manfaat pada penerima.
2. Diberi kepada orang atau sekelompok orang tertentu.
.
WAKAF
1. Hanya untuk barangan yang bersifat fizikal dan tahan lama. Misalnya, tanah, buku atau bangunan. Duit atau makanan tidak boleh diwakafkan.
2. Diberi untuk kegunaan awam. Semua orang boleh guna.
*********
TIPS BERAMAL SECARA BIJAK
1. Jika kita sedekahkan buku pada seseorang, buku itu menjadi ekslusif miliknya.
Tapi kalau kita wakafkan buku, ia menjadi hak orang ramai. Ruang pahala lebih banyak kerana lebih ramai dapat manfaatnya.
2. Jika kita sedekahkan makanan, pahalanya pada sekali kenyang. Jika kita sedekahkan baju, pahalanya selagi mana baju itu digunakan.
Tapi jika kita sedekah atau wakafkan buku, pahalanya mungkin seumur hidup. Oleh kerana ia bernilai ilmu, maka selagi ilmu itu bermanfaat buat si pembaca, pahalanya berterusan!
*****
Hadis ini sangat popular dan betapa ruginya kita jika tidak terkesan dengannya!
.
Jika mati seorang manusia itu akan terputuslah catatan amalannya melainkan pada tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, dan anak soleh yang mendoakan baginya kebaikan.
Hadis riwayat Imam Muslim (1631)
.
.
Imam Nawawi RAH menjelaskan bahawa sedekah jariah di dalam hadis ini bermaksud wakaf. Rujuk Syarh Muslim (11/85).
*******
Tuan puan,
Sertai kami untuk projek wakaf buku siri muhasabah diri BERCAKAP DENGAN CERMIN. 1 set untuk kesemua 9 buah buku ini hanya RM180 sahaja.
Berita baiknya lagi , 100% royaltinya adalah untuk pembinaan kompleks anak yatim Baitul Jannah di Kedah.
Ayuh, sama-sama kita mengatur perancangan untuk kematian. Kumpul bekalan selagi masih berkesempatan. Perjuangkan syurgamu!



Nak berwakaf , hubungi saya 0167235080/0192115642
Norazura


No comments:

Post a Comment