Tuesday 29 October 2019

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Coretan motivasi
Selalu kan kita dengar, kata - kata positif seperti ini;
Manusia perlu belajar dari kegagalan demi untuk menggenggam sebuah kejayaan.
Kegagalan juga merupakan guru terbaik buat kita.
Kalau anda belum pernah tempuhi kegagalan, itu tanda anda belum benar-benar menikmati erti kejayaan.
Setuju?


Kenapa puan tutup bisnes TADIKA puan dulu?
Allahu.. panjanglah kisahnya.
Tapi kan....
Ketika itu, benar bahawa saya telah gagal....
Gagal dalam memahami kerenah manusia..
Gagal dalam mengawal emosi diri..
Gagal dalam memahami prinsip diri sendiri..
Gagal membina jati diri utuh sebagai seorang pendidik awal kanak-kanak.


Saya kalut...
Masya-Allah, saya akhirnya tumbang gagal di persada industri pendidikan awal kanak-kanak ini walaupun saya bermula dengan gilang gemilang.
Maaf saya pinta kepada semua yang pernah merasa tempias dek kerana kegagalan saya.
Maafkan saya seadanya..

Saya tekad ketika itu..
Bersama linangan airmata sebuah kekecewaan bertimpa, saya undurkan diri seketika dari persada industri ini.

Sesudah itu...
Lama saya bermenung...
Lama saya stress seorang diri..
Lama saya fikir..
Berfikir dan terus berfikir..

Lantas bagaimana?
Apa yang harus saya lakukan...?
Yang pernah gagal sahaja bisa merasakan pedihnya..
Adakah saya harus menjadi insan yang berputus asa dari rahmat Allah?
Adakah saya harus biarkan kegagalan ini terus tenggelam dalam deraian airmata saya?
Tidak sama sekali, walau ketika itu jalan saya nampak samar sungguh.
Kelam...
Saya tidak tahu bagaimana untuk bermula sekali lagi.


Nahhh!!
Bangunlah wahai diri....
Bangkitlah walau kau harus menginjak sedikit demi sedikit.
Derap demi derap langkahmu..
Pedulikan mereka yang memandang sinis.
Abaikan segala perasaan negatif dan rendah diri yang bersarang hebat di dadamu.

Kau kan ada Allah..
Yakin lah..
Suara bisikan semangat itu seakan halus menerjah ke sanubari saya
Masya-Allah, kuatnya tekad saya ketika itu.

Benar....
Tanpa semangat yang kuat, tanpa hati dan jiwa yang tabah serta kental.
Tanpa kenal getir dan lelah walau kekadang bermandi jua dengan airmata.
Mana kan bisa saya harungi semula perjalanan menyusuri onak dan ranjau dunia pendidikan awal kanak-kanak ini.

Satu persatu langkah saya aturkan jua beserta iringan doa dari mereka yang selalu menjadi penguat kehidupan saya.
Kepada Allah saya sandarkan harapan. Yakin bahawa rezeki itu dari Allah.
Saya belajar semula kerana kegagalan yang lepas.

Sukar?
Tiada yang sukar jika kau ada kemahuan dan kesungguhan!!
Alhamdullillah, syukur selalu padamu ya Allah.

Kerana..
Langkah saya tetap di sini. Jiwa saya mekar menghijau di sini jua.
InsyAllah...
Dunia pendidikan awal kanak-kanak, tetap dihati.


No comments:

Post a Comment