Wednesday 3 June 2020

DAPATKAN BUKU KEMAHIRAN ASUHAN KANAK-KANAK

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Ramai individu yang menceburi bidang Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan mungkin mengimpikan sebuah kerjaya yang indah sebagai seorang Pendidik di TASKA. Hakikatnya, menjadi seorang pengasuh@pendidik di TASKA, ia masih kelihatan seperti sebuah kerjaya yang remeh dan  masih dipandang 'low profile' oleh kebanyakan orang. Ini mungkin juga disebabkan oleh sikap individu itu sendiri yang bekerja di TASKA atau seumpamanya, TIDAK KREATIF, TIDAK PEKA, TIDAK TERAMPIL dalam melaksanakan peranannya sebagai seorang pengasuh@pendidik. Namun, sedarkah anda bahawa dari tugas-tugas pengasuhan dan pendidikan awal inilah bakal membantu peribadi dan keterampilan anak-anak menjadi individu yang  berjaya ketika dewasnya kelak. MAKA PARA PENGASUH@PENDIDIK HARUS BANGKIT DARI LENA YANG PANJANG!

Hakikatnya juga, daripada elemen pengasuhan daN pendidikan awal kanak-kanak yang berakar umbi serta bermula di institusi TASKA ini jugalah yang akan membantu menggilap dan membentuk potensi serta tahap perkembanagn kanak-kanak secara semulajadinya. Maka, besarlah tanggungjawab para pengasuh@pendidik awal dalam merealisasikan peranannya di TASKA.

Umum sepatutnya memahami bahawa kanak-kanak bukan sekadar individu yang perlu diasuh dan dipastikan keperluan rutin hariannya sahaja tatkala berada di TASKA, bahkan lebih dari itu seorang kanak-kanak memerlukan perhatian selain dari  pelbagai aktiviti dan corak didikan yang kreatif dalam menzahirkan ciri-ciri semulajadi dan sikap hakiki seorang kanak-kanak.

Kanak-kanak sangat perlu dididik dan diasuh dalam keadaan yang kondusif gabungan dari faktor persekitarannya dan juga faktor peranan pengasuh@pendidik yang diamanahkan untuk tujuan itu. Kanak-kanak perlu juga diasuh dan dididik mengikut acuan sebenar kerja hakiki seorang kanak-kanak iaitu keperluan untuk bermain dan merasa seronok.

Justeru, bagi merealisasikan asuhan dan didikan yang professional di TASKA, setiap yang bergelar pengasuh@pendidik perlulah dipastikan telah memiliki ilmu pengetahuan, kemahiran serta keterampilan dalam melaksanakan tugas-tugas dan peranannya sebagai sebagai seorang pengasuh@pendidik di TASKA. Untuk menjadi seorang pengasuh@pendidik awal yang hebat, bermakna individu tersebut berjaya meletakkan dirinya sebagai seorang pengasuh@pendidik yang memahami konsep hakiki pendidikan awal kanak-kanak. Dengan itu, dia berjaya juga melaksanakan peranannya dalam mengasuh dan mendidik kanak-kanak melalui dunia keseronokan zaman kanak-kanak mereka.

Tidak dapat dinafikan pengasuh ibarat ibu ganti kepada kanak-kanak bahkan lebih dari itu dalam mendidik serta memahami tahap perkembangan kanak-kanak. Justeru itu, tidak hairanlah jika pengasuh yang hebat itu ibarat bunga yang sentiasa mekar di hati kanak-kanak.


NAK TAHU LEBIH LANJUT?
DAPATKAN SEGERA BUKU KEMAHIRAN ASUHAN KANAK-KANAK INI.











No comments:

Post a Comment