Bagaimanakah anda melaksanakan aktiviti Pemakanan bersama kanak-kanak di TASKA supaya InsyAllah objektif pemakanan dapat tercapai dengan mudah?
Agaknya kalau kita cakap, begini dengan kanak-kanak,.
"Awak tahu tak apa khasiat buah epal?"
"buah epal ini mengandungi serat dan anti oksida.
Full stop.🤭🤔
Budak-budak tu pun berkelip-kelip jer matanya pandang teacher😅🤣
Agak-agaknya budak umur 3 tahun maupun 4 tahun tu, boleh faham tak, apa kebaikan makan buah epal ni jika gitu caranya kita cakap dengan kanak-kanak.
Cam ner yer..
Apa agaknya kesalahan yang selalu peserta buat dalam menulis RPA pemakanan maupun dalam pelaksanaan amalinya.
Antaranya...
1. Langsung tak sebut tentang khasiat, kebaikan ataupun amalan pemakanan
2. Ada sebut pada awal permulaan aktiviti sahaja, pastu terus tak mention lagi tentang kebaikan pemakanan, sebaliknya terus lebih fokus kepada objektif yang lain.
3. Sebut dengan cara@ayat tinggi, tapi buat seolah-olah budak - budak tu faham.
He.. He..
Kita yang tua ni pun ada yang tak faham apa maksud serat dan anti oksida tu tau..
Awak..
Sebenarnya, untuk RPA pemakanan, objektif utamanya ialah untuk nak galakkan kanak - kanak faham dan tahu kenapa kena makan sesuatu makanan yang berkhasiat itu, untuk apa.
Jadi, bila cikgu nak terangkan kepada kanak-kanak, gunakanlah pendekatan atau cara atau bahasa yang mudah kanak-kanak faham.
Guna pendekatan yang sesuai.
Beri penekanan kepada aspek kebaikan dalam pemakanan.
***
Kenapa adik kena makan roti?
Supaya adik boleh jadi kuat dan boleh lari laju...
Macam ni...
Tunjukkan lah gambar orang yang kuat.
Tak yah lah sebut perkataan karbohidrat tu pun. 😅
Selepas beritahu tentang khasiat makanan, kenalah ada langkah pengukuhan yang lain berkaitan khasiat pemakanan tersebut...
Selepas itu..
Barulah cikgu boleh mula buat langkah aktiviti yang merujuk kepada gabungjalin objektif yang lain pula.
Di akhirnya, pastikan semula yang kanak-kanak telah faham.
Tanya semula..
Kenapa yer kita kena makan buah epal?
Kena ingat juga..
Paling penting adalah proses kepada aktiviti ini, bukannya hasil.
RPA berkaitan pemakanan wajib cerita tentang khasiat, kebaikan atau amalan dalam pemakanan.
Ingat tu!!
Ok..
Adakah anda faham
Wahai peserta KAP semua.😊😊
Then....
Inilah cabaran KAP online.
Sejauh mana peserta benar-benar faham??
Catatan,
#Norazura
Trainer and Facilitator KAP
No comments:
Post a Comment