Tuesday, 18 August 2015

Perkembangan Kognitif kanak-kanak dibawah 4 tahun

1   Teks : Nor Azura Ismail        
      Rujukan : Buku Modul PERMATA NEGARA


      DEFINISI@TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF
·   Maksud kognitif adalah berkait rapat dengan kognisi, iaitu aktiviti atau         proses memperolehi ilmu secara  pemikiran melalui deria. Maka perkembangan kognitf kanak-kanak adalah berkait rapat dengan perkembangan otak mereka serta interaksi sosial, khasnya dengan rakan sebaya yang lebih berpengalaman.

·        Secara holistiknya juga, perkembangan kognitif boleh ditakrifkan sebagai;
-       proses peningkatan keupayaan fikiran, pengetahuan dan keintelektualan seorang kanak-kanak dan kemampuan menjana akal budi dalam pelbagai aktiviti penyelasaian masalah, memahami, menganalisa dan membentuk pengetahuan serta pemahaman baru terhadap pengalaman baru yang dilaluinya.


-    Perkembangan kognitif kanak-kanak memberi penekanan terhadap pembinaan pemikiran kanak-kanak. Ia berpusat kepada perubahan pemikiran kanak-kanak yang berlaku dalam satu peringkat perkembangan kepada yang seterusnya.


·        Mengikut kurikulum PERMATA NEGARA Perkembangan Kognitif dikaitkan dengan;
Perkembangan Awal Matematik & ,Pemikiran Logik
Perkembangan Deria dan Pemahaman Dunia Persekitaran

Definisi Awal Matematik 
Awal Matematik bagi kanak-kanak ialah pemahaman tentang bentuk, kuantiti, ruang, dimensi, kedudukan, corak, masa, awal nombor, perwakilan nombor dan operasi nombor. Awal Matematik sangat penting untuk membina asas pemikiran matematik dan logik.

Definisi Pemikiran Logik
Ialah proses berfikir yang berasaskan penaakulan(reasoning) iaitu memberikan sebab atau alasan kepada sesuatu perkara atau memikirkan kesan atau akibat daripada sesuatu perkara.


Contoh :
Apabila tin kosong diketuk, ia mengeluarkan bunyi..

Maksud Deria
Deria ialah pancaindera yang ada pada seseorang seperti mata, hidung, telinga, lidah dan kulit. Kanak-kanak membina ilmu pengetahuan melalui deria dan sifat ingin tahu yang wujud secara semulajadi dalam diri mereka. Pengalaman diperolehi melalui apa sahaja yang mereka lihat, dengar, sentuh, hidu dan bau serta rasa.

Maksud Dunia Persekitaran
Ialah kesemua keadaan atau situasi yang terdapat di sekeliling kanak-kanak samada  aspek fizikal atau eksternal yang terdiri daripada manusia, haiwan, tumbuhan dan segala bentuk elemen dan kejadian semulajadi yang terdapat di dunia dan atmosfera.



2.    TAHAP PERKEMBANGAN KOGNITIF KANAK-KANAK BAWAH 4 TAHUN

0 – 6  bulan
Awal Matematik:
·        Melihat objek mengikut arah objek yang bergerak
·        Menumpu perhatian terhadap objek bergerak
·        Suka warna warna terang
·        Memegang dan menggigit objek.

Awal Sains :
·        Memusing kepala  arah sumber cahaya
·        Merenung arah objek yang terletak lebih kurang 20 – 25 sm daripadanya.
·        Fokus pada objek dekat.
·        Ikutpergerakan objek
·        Merenung gambar pada buku dan cuba sentuh
·        Memindahkan pandangan
·        Tertarik pada bunyi terutama suara orang.

************************************************************************


6 – 12 bulan
Awal Matematik :
·        Memahami konsep
·        Mengenali saiz, warna dan bentuk objek
·        Membelek objek dan menjatuhkan objek ke lantai
·        Faham konsep kedalaman
·        Faham konsep pengekalan objek
·        Memadan bentuk dengan acuan.

Awal Sains :
·        Boleh beza wajah orang yang dikenali atau tidak.
·        Mengikut dengan mata  objek yang bergerak secara melintang atau menegak.
·        Mengesan dan mengutip objek halus
·        Boleh beza warna asas, warna terang
·        Boleh beza objek besar kecil
·        Meneroka objek sekitar
·        Masuk objek dalam mulut


*************************************************************************

1 – 2 Tahun
Awal Matematik :
·        Memahami rutin harian
·        Memahami hubungan antara dua objek.
·        Mengingat perkara yang telah berlaku.
·        Membezakan kuantiti.
·        Menyebut konsep
·        Berfikir pada peringkat pra logik
·        Boleh menyusun ikut urutan
·        Boleh membuat padanan satu ke satu.

Awal Sains:
·        Mengikut dengan mata pergerakan objek  dalam bentuk bulatan besar.
·        Membezakan jarak
·        Kenal perubahan pada objek.
·        Beza warna sekunder
·        Meneliti objek
·        Meneliti, meneroka dan peka pada persekitaran
·        Membezakan tekstur.

 ************************************************************************************


2- 3 tahun
Awal matematik :
·        Selalu bertanya apa, mengapa
·        Selalu minta dicerita perkara yang dia ingin tahu
·        Bertanya berulang kali
·        Cepat membuat aktiviti padanan
·        Sebut 1 hingga 5
·        Faham kuantiti
·        Mengenali bentuk
·        Memahami saiz dan perbezaan bentuk

Awal sains :
·        Memberi sebab kepada kejadian
·        Suka bermain dan bina blok
·        Meneliti, meneroka, peka dan membuat pilihan dari persekitaran.
·        Membezakan jarak dan ruang.
·        Mengenali perubahan yang berlaku pada satu objek.
·        Membezakan pelbagai rasa
·        Bertindakbalas pada ransangan deria
·        Mengesan perbezaan antara bentuk
·        Membina bangunan guna blok

3 – 4 tahun
Awal matematik :
·        Memahami dan menggunakan idea abstrak atau simbolik
·        Rasa ingin tahu yang mendalam
·        Mengenali persamaan, perbezaan dan corak.
·        Boleh memahami kuantiti dan membanding bilangan, saiz dan isipadu
·        Boleh buat seriasi
·        Boleh buat representasi nombor yang lebih besar.
·        Boleh membilang 1 – 10.
·        Mengira jari dan objek
·        Kenal angka dan menulis angka.
·        Memahami lebih banyak bentuk dan saiz
·        Faham konsep kuantiti
·        Boleh berfikir secara logik
·        Membuat operasi mudah
·        Memberi sebab dan akibat

Awal Sains
·        Menguasai kemahiran- memperhatikan dengan penggunaan semua deria.
·        Boleh mengenal dan menggunakan gabungan pelbagai pengalaman warna, bentuk, tekstur dan rasa dalam penyelesaian masalah.
·        Suka bertanya mengapa dan bagaimana.
·        Mengambarkan cirri persamaan dan perbezaan objek

·        Membuat pengecaman dan menyenaraikan ciri ciri.



Sunday, 16 August 2015

Belajar melalui Bermain

Teks dan foto oleh : Nor Azura Ismail
Rujukan : Buku Modul PERMATA



Bermain adalah tugas utama dan tugas paling hakiki bagi kanak-kanak. Tidak sempurna kehidupan seseorang kanak-kanak tanpa mendapat peluang untuk bermain dengan sepuasnya.  Maksudnya kanak-kanak bebas untuk mengisi masa mereka dengan hanya bermain dan terus bermain tanpa hentinya. 

Hakikatnya bermain merupakan satu kaedah@cara yang paling berkesan untuk menggalakkan pembelajaran anak-anak. Tak perlu bersusah mewujudkan suasana pembelajaran secara formal, hanya melalui bermain anak-anak dapat belajar pelbagai perkara. 
Kanak-kanak belajar melalui bermain.

Apakah istimewanya bermain; apakah yang dapat diperolehi oleh kanak-kanak apabila bermain?
Ramai ibubapa masih tidak tahu bahawa kanak-kanak belajar melalui bermain. 
Jom saya kongsikan bersama kebaikan bermain untuk kanak-kanak.

  • Kanak-kanak akan melibatkan diri dengan pengalaman secara langsung.
  • Kanak-kanak dapat menggunakan pelbagai peralatan permainan atau bahan di persekitarannya secara kreatif.
  • Kanak-kanak  bebas  melahirkan imiginasinya.
  • Kanak-kanak  bebas bergerak, bermain, bekerjasama, berkongsi  dengan kawan-kawan sebaya.
  • Kanak-kanak   dapat berinteraksi tanpa had.
  • Kanak-kanak merasa gembira serta  seronok  dan seterusnya dapat membina sahsiah dan emosi diri yang positif.
  • Kanak-kanak dapat meningkatkan kecergasan diri apabila bermain terutamanya jika mereka bermain dengan aktiviti yang melibatkan pergerakan fizikal secara aktif.
  • Kanak-kanak dapat meningkatkan kebolehan berfikir ketika bermain serta meningkatkan kebolehan serta kemahiran tertentu dalam diri mereka..


Mengikut panduan Kurikulum PERMATA Negara, terdapat beberapa jenis permainan yang dapat menggalakkan perkembangan pembelajaran kanak-kanak;


1.   Permainan Bebas – Kanak-kanak bebas bermain berdasarkan minat  dan apa yang mereka pilih sendiri.Permainan bebas memberi peluang kepada kanak-kanak meneroka, membuat eksperimen dan menunjukkan kreativiti mereka.

Cth :  Main blok secara bebas.

2.       Permainan Manipulatif- Kanak-kanak memanipulasi bahan atau peralatan semasa bermain.  Aktiviti permainan jenis ini biasanya dirancang oleh pendidik. Permainan jenis ini dapat menggalakkan kanak-kanak melahirkan idea, imiginasi dan kerativiti mereka. Kanak-kanak akan merasa seronok dan dapat juga meningkatkan daya tumpuan dan perhatian kanak-kanak.
Contoh : Membina blok menjadi menara tinggi.

3.       Permainan Fizikal – Ialah permainan yang melibatkan pergerakan fizikal samada dijalankan di dalam bangunan atau di luar bangunan. Permainan jenis ini banyak membantu meningkatkan kecergasan sera kemahiran moto kasar dan moto halus kanak-kanak.
Contoh : bermain di playground

4.       Permainan Bahasa – permainan bahasa bertujuan untuk menggalakkan kanak-kanak berkomunikasi, bertutur dan mendengar.
Contoh :  bercerita atau berbual semasa bermain pondok@main masak-masak.



5.       Permaianan sensori – Ia adalah permainan yang melibatkan penggunaan deria untuk mendengar, melihat, merasa dan menghidu.
Contoh : meramas dan menguli tepung, main pasir @ main air.

6.       Permainan Kreatif – permainan yang melibatkan imiginasi dan rekacipta melalui bahan yang disediakan atau apa sahaja bahan dlam persekitaran kanak-kanak.
Contoh: membuat kereta daripada kotak atau menghasilkan sesuatu daripada sehelai kertas.



7.       Permainan Kognitif – permainan yang melibatkan pemikiran logic, penyelesaian masalah dan juga aktiviti berkaitan awal matematik.
Contoh : main memadankan dan mengumpul bahan yang sama warna.



8.       Permainan traditional – pelbagai permainan yang telah dimain sejak dari dulu lagi dan masih boleh di main oleh kanak-kanak masakini.
Cth : main congkak dan main teng teng.


Peranan kitasebagai orang dewasa ialah kita perlu faham jenis permainan yang sesuai untuk kanak-kanak mengikut tahap perkembangan serta kebolehan kanak-kanak. Dengan ini, kita dapat membantu menjadikan bermain bukan hanya sekadar bermain sahaja tetapi  dapat membolehkan kanak-kanak belajar melalui bermain. 
Sekian. Terima kasih.

** Semua foto permainan di atas ada dalam ebook ini. Jom dapatkan lagi  koleksi pelbagai idea permainan untuk kanak-kanak yang lain  melalui ebook ini.



Thursday, 13 August 2015

Bengkel Aktiviti TASKA TADIKA

Oleh : Nor Azura Ismail

KHAS UNTUK PENGUSAHA TASKA TADIKA ATAU KUMPULAN YANG BERMINAT.


ANDA BOLEH MENJEMPUT SAYA BAGI MENGENDALIKAN SESI BENGKEL BERIKUT KHAS UNTUK KAKITANGAN TASKA TADIKA ANDA ATAU UNTUK MANA-MANA KUMPULAN YANG BERMINAT.

Bengkel Menyediakan Alat Permainan dari Bahan Kos Rendah bersama anak-anak orang asli.



  • Bengkel Kreativiti Kanak-Kanak
  • Bengkel Pergerakan Kreatif Kanak-Kanak
  • Bengkel Amalan Asuhan Bayi dan Kanak-Kanak
  • Bengkel Urutan Bayi
  • Bengkel Penggendalian Aktiviti Awal Sains untuk Kanak-Kanak
  • Bengkel Menyediakan Alat Permainan dari Bahan Kos Rendah




HUBUNGI SAYA UNTUK PERBINCANGAN SEGERA !!!

NOR AZURA 0167235080
pnnorazuraismail@gmail.com