Sunday 7 May 2017

Pengajar Kemahiran pendidikan Awal Kanak-Kanak

Oleh; Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Benarkah, Ada pengajar SKM atu disebut Pegawai Penilai  tidak berkualiti?

Bagaimanakah kualiti pengajar Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Pusat Bertauliah Kemahiran sedia ada yang menjalankan prorram SKM berkaitan?

Menjadi seorang pengajar kemahiran dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah satu profesyen kerjaya yang sangat-sangat diperlukan masa kini. Kalau dilihat, pengajar akademik bidang ini memang telah terbukti mereka berkelayakan samada mereka terdiri dari pensyarah mahupun Jurulatih PERMATA.
Tetapi untuk menjadi pengajar persijilan kemahiran Malayasia (SKM) yang benar- benar berkualiti masih ramai tidak memenuhi keperluan dan kekosongan dalam kerjaya ini.

Sememangnya, dalam industri terdapat ramai jurulatih pendidikan awal kanak-kanak  yang otai dan sangat berpengalaman luas,  tetapi mereka tidak menceburi industri persijilan Malaysia secara menyeluruh. Mengapa?
Mungkin kerana mereka tidak peka atau kurang cakna kepada keperluan sebagai pengajar SKM ini.
Jadi, siapakah yang menjadi pengajar SKM berkaitan  sedia ada masa kini?

Mahu tidak mahu kerjaya sebagai pengajar SKM ini terpaksa dipenuhi oleh lepasan-lepasan pelajar SKM pendidikan dan penjagaan awal kanak-kanak yang kemudiannya melanjutkan pelajaran ke program Sijil Latihan Vokasional (VTO) yang mana telah melayakkan mereka menjadi pengajar SKM sepenuh masa di pusat bertauliah yang diikriraf.
Mereka memang memenuhi syarat untuk didaftarkan sebagai pengajar SKM iaitu telah mempunyai SKM dan juga VTO. Inilah syarat asas menjadi pengajar kemahiran.dalam.apa.jua bidang.

Persolannya, dari segi kualiti , apakah mereka benar-benar berkemampuan menjadi seorang pengajar pendidikan awal kanak-kanak setaraf dengan kualiti jurulatih dan pensyarah- pensyarah pendidikan awal kanak-kanak yang lain?
Walaupun pendidikan awal kanak,-kanak telah dijadikan sebahagian daripada program kemahiran di bawah Jabatan Pembangunan Kemahiran namun kemahiran ini sama sekali sangat berbeza dengan kemahiran bidang lain seperti bidang masakan atau jahitan.
Bidang jahitan atau masakan cukup hanya memerlukan pengajar yang benar-benar mahir dalam.menjahit atau masak. Tetapi, sangat berbeza dengan kemahiran pendidikan awal kanak-kanak, di mana pengajar atau jurulatih perlu kuat ilmu pengetahuan dan sangat mahir berkecimpung dalam industri TASKA.

Lihat sahaja para jurulatih Kursus Asuhan PERMATA. Mereka terdiri daripada individu berpengalaman lama dan berpengetahuan luas dalam.industri sebenar di TASKA. Selain itu, proses untuk diikfiraf sebagai Jurulatih pula tidaklah semudah seperti memperolehi VTO. Inilah hakikatnya.

Oleh itu, bukalah mata anda semua wahai mereka yang berkecimpung dalam industri ini. Ada rasa bimbang di hati jika kita hanya mengharapkan pengajar-pengajar junior ini.memenuhi industri sebagai pengajar SKM. Hakikatnya , mereka hanya memenuhi.syarat menjadi.pengajar SKM tetapi mereka sendiri masih kurang ilmu.pengetahuan.dan ada yang tidak berkecimpung dulu dalam industri TASKA yang sebenar.
Bagaimana hanya megharapkan mereka.mengajar anak-anak yang ingin menjadi.pelajar SKM sepenuh masa? Sangat bimbang memikirkan hal ini.

Untuk mereka khasnya bekas-bekas pelajar yang telah pun bergelar pengajar SKM atau yang bakal.menamatkan VTO dan ingin menjadi pengajar SKM, hanya anda yang tahu kualiti ilmu dan kemahiran dalam diri anda.
Jangan.menggadai kualiti SKM.ini.
Tolong jangan berasa selesa dengan status jawatan anda sekarang. Bukalah mata dan jangan tipu diri anda sendiri. Jangan.mengaburi.mata pelajar-pelajar muda yang tidak.tahu apa-apa.
Kenyataannya anda perlu tingkatkan lagi ilmu dan.kemahiran anda. Anda semua masih terlalu muda untuk.memahami cabaran dalam pendidikan awal kanak kanak.ini kerana anda belum melalui pengalaman sebenar dalam industri ini.

Teruskan belajar dan bantu meningkatkan kualiti SKM itu sendiri.
Tepuk.dada tanya diri sendiri. Jika tidak mampu menjadi pengajar SKM yang berkualiti, mohonlah undur diri. Usah mencalar kualiti SKM Pendidikan dan penjagaan awal kanak- kanak ini dengan ilmu dan kemahiran anda yang rapuh itu.
Jom sama sama bantu meningkarkan.kualiti SKM di mata masyarakat. Mesti ada ilmu dan mesti telah melalui pengalaman bertahun-tahun dalam.industri TASKA, baru boleh digelar pengajar berkualiti.
Pastikan anda memperolehinya.
Saya , pakar pengajar Persijilan Kemahiran Malaysia yang diiktiraf.
Persijilan Kemahiran Malaysia Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-kanak.
Norazura.



Siapa saya?
Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di  TASKA
#Bengkel@ Kursus pendidikan awal kanak-kanak

LAIN-LAIN EBOOK:

RM 20                                          











No comments:

Post a Comment