Wednesday 6 December 2017

Kualiti graduan masa kini

Oleh : Nor azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Sesi temuduga seorang graduan Master di sebuah institusi swasta.
Al kisah yang diceritakan, si penemuduga menemuduga graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian nya itu untuk satu jawatan eksekutif di syarikatnya.

Semasa sesi temuduga di jalankan, kelihatan calon tersebut membawa sekeping kertas yang tatkala sempat ditinjau kelihatan butiran catatan beberapa fakta semasa berkaitan jawatan yang dipohon. Terdapat juga catatan butiran mengenai diri calon. Tentu sahaja kelihatannya calon tersebut telah membuat persediaan awal dengan mendapatkan pelbagai maklumat yang berkaitan mengenai syarikat dan jawatan yang dipohon.  Sebagai seorang memegang Ijazah sarjana,  sangat menunjukkan si calon merupakan imdividu yang tekun dan sentiasa membuat persediaan awal dalam sesuatu perkara.

Secara tidak langsung juga mencerminkan kecmerlangannya dalam mendapatkan maklumat penting dan persediaan nya dalam sesuatu hal. Hah, lupa nak maklumkan sepanjang sesi temuduga, calon jarang memandang tepat ke arah  si penemuduga sebaliknya setiap kali soalan diajukan dengan segera dia akan memandang ke arah kertas yang dibawanya bersama. Si penemuduga tersenyum kehairanan  juga dengan penampilan si calon.

Tiba-tiba si penemuduga  tergerak hati ingin bertanya mengenai satu soalan yang tidak berkaitan langsung dengan syarikat dan jawatan yang dipohon.Mendengar soalan yang diajukan secara spontan tersebut,  secara spontan juga calon terus memandang tepat ke arah si penemuduga dengan pandangan yang kosong.
Apa sudah jadi? Dia terus blur termanggu seketika,  tidak boleh menjawab soalan yang tidak di jangka tersebut.


Apakah kesimpulannya?

Teringat satu ketika, saya terdengar seorang ilmuan bercakap di corong radio memaklumkan tentang kualiti para graduan pada hari ini. Katanya didapati,  sepanjang graduan belajar di institusi pengajian tinggi,  kebanyakan mereka walau bukan semua adalah ibarat robot. Tugas  utama pelajar ialah untuk menghafal dan memahami setiap fakta yang diberi oleh pensyarah. Tugasan mereka adalah sekitar apa yang di arahkan oleh pensyarah di mana sesetengan mereka gagal untuk berkomunikasi dengan baik yang secara tidak langsung menunjukkan mereka kurang membentuk keyakinan diri dalam diri mereka sendiri.

Mereka mampu menghafal data dan mampu menterjemahkannya semula ke dalam helaian kertas peperiksaan dengan baik, akan tetapi, persoalannya mampukah mereka merealisasikan fakta yang dipelajari dan yang telah dihafal dalam kehidupan yang sebenar.

Sebaik tamat pengajian, bersediakah para graduan ini bersaing hebat di pasaran kerja.  Adakah mereka telah layak memegang tanggungjawab dalam sesebuah organisasi.

Bagaimanakah realitilnya kini?
Berbalik semula kepada sistem pendidikan yang di terima dan diaplikasi oleh para pelajar ini.
Tepuk dada tanya diri.
Kita yang bergelar pendidik, bagaimana?
Telah berjayakan kita membentuk individu berkeyakinan tinggi yang mampu bersaing dalam pasaran pelbagai industri?

Jom fikirkan bersama.


SIAPA SAYA?

Nama :  Nor Azura Ismail

Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner

*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan DidikaAwal 
Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA

EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk digital)


Harga kini, RM 30









PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA





Perolehi SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA melalui pengiktirafan 





** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642







No comments:

Post a Comment