Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Gambar : carian google
Masalah Pemakanan di kalangan kanak-kanak di TASKA.
Pemasalahan
besar berkaitan pemakanan di kalangan kanak-kanak di TASKA ialah secara umumnya kanak-kanak
sangat suka dan sangat menggemari makanan segera dan lebih teruk lagi apabila
sesetengah ibu bapa tidak menghiraukan apa sahaja hidangan pemakanan anak mereka. Contoh makanan yang kanak-kanak
gemari ialah makanan ringan, berlemak, manis dan minuman berkarbonat. Makanan
tersebut ialah salah satu makanan yang tidak baik untuk diamalkan kerana boleh
memudaratkan kesihatan dan perkembangan kanak-kanak.
Memandangkan pengambilan makanan tidak
berkhasiat yang tinggi di kalangan kank-kanak di TASKA, menyebabkan kanak-kanak sering
tidak mendapat keseimbangan nutrisi penting dalam pemakanan mereka. Seringkali nutrisi tertentu yang diperlukan
dalam tumbesaran dan perkembanagn kanak-kanak diambil dalam kuantiti yang tidak
mencukupi. Contohnya seperti pengambilan
protin dari sumber makanan yang pelbagai.
Gaya
hidup yang moden juga merupakan salah
satu faktor yang menyebabkan kanak-kanak turut dihidangkan dengan makanan yang lebih cepat dan mudah di sediakan .
Samada
di rumah maupun di TASKA, mereka yang menyediakan makanan kepada kanak-kanak
sering mengambilmudah cara penyediaan pemakanan kepada kanak-kanak tanpa
memikirkan sumber nutrisi yang diperlukan oleh kanak-kanak dalam membesar. Dengan kata lain, kesimbangan nutrisi dalam
setiap hidangan menu kanak-kanak sering tidak menepati dan mencukupi bagi
keperluan tumbesaran kanak-kanak. Misalnya, kebanyakan kanak-kanak di TASKA kurang gemar
kepada sumber makanan yang mengandungi vitamin mineral seperti sayuran. Begitu juga dalam pengambilan protin, kanak-kanak
hanya suka kepada sumber protin tertentu tetapi tidak menyeluruh seperti suka
makan ayam sahaja.
Sumber
protin seperti yang terdapat dalam ikan kurang digemari dan dipilih oleh
kanak-kanak. Ini mungkin disebabkan
faktor kanak-kanak tidak diperkenalkan kepada sumber protin ikan sedari awal
lagi. Antara faktor lain kekurangan
sumber protin dalam menu makan kanak-kanak ialah kerana harga ikan yang
mahal. Jika di TASKA tentunya pihak
TASKA tidak mampu menyediakan pelbagai hidangan yang berasaskan ikan. Apatah lagi, kanak-kanak yang hadir di TASKA
memang kurang menggemari ikan.
Pihak
TASKA sendiri lebih suka mengambil sumber protin dalam ayam dan menjadikan menu
ayam sebagai protin utama di dalam jadual Menu di TASKA. Jika dirujuk kepada
Jadual menu sediada di TASKA, kebanyakan jadual menu memasukkan sumber protin
yang datangnya daripada ayam. Jarang
atau mungkin tiada terdapat langsung menu berasaskan ikan dalam jadual menu
kanak-kanak di TASKA. Selain dari itu, turut mempengaruhi menu ini ialah berkaitan
dengan tabiat kanak-kanak yang memang tidak
suka makan ikan.
Justeru, beberapa masalah pemakanan di kalangan kanak-kanak di TASKA ini perlulah diatasi oleh semua pihak yang terlibat dalam asuhan kanak-kanak. Kanak-kanak yang sihat dan cergas pastinya kanak-kanak yang sentiasa mendapat keseimbangan dalam menu pemakanannya.
Jom cuba menu mudah dalam menyediakan makanan kanak-kanak di TASKA.
BEBOLA MATA IKAN
BEBOLA MATA IKAN
Bahan-bahan:
1 ekor isi ikan kembung yang direbus (buang tulang)
1 BIJI UBI KENTANG
Daun bawang yang dicincang
Cara penyediaan
1.
Gaulkan isi ikan dengan ubi kentang yang
dilenyek.
2.
Campurkan dengan daun bawang yang telah
dicincang.
3.
Gaulkan sehingga sebati.
4.
Bentukkan bahan-bahan yang digaul tadi dalam
bentuk yang bulat.
5.
Bahan-bahan ini boleh digoreng atau direbus.
Sedia dihidangkan.
CORNFLAKES MILO
Bahan-bahan:
100g marjerin
100g cornflakes
100g serbuk milo
4 sudu makan madu
Cara penyediaan:
1.
Cornflakes dihancurkan (sederhana) disimpan di
tempat bekas.
2.
Masak mentega hingga cair di api yang sederhana
besar.
3.
Apabila sudah cair masukkan madu (kacau hingga
sebati)
4.
Masukkan milo (kacau hingga sebati)
5.
Bila sudah sebati tuangkan ke dalam bekas
cornflakes yang telah dihancurkan.
6.
Bulatkan semasa masih panas. Kemudian masukan ke
dalam peti sejuk.
S Sekian, selamat mencuba.
No comments:
Post a Comment