Wednesday 13 June 2018

RPA Aktiviti kanak-kanak - Kenali Kucing dan Arnab


Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Image : carian google


RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA)


RPA  Aktiviti kanak-kanak - Kenali Kucing dan Arnab
Nama Pendidik

Minggu
Tarikh:
Hari:
Masa:
Umur
3 – 4 tahun
Bil. Kanak-Kanak : 5
Bidang Perkembangan
PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN.
Pengetahuan sedia ada
Kanak-Kanak sudah boleh mengenal haiwan peliharaan (kucing)
Objektif
1.       Kanak-kanak boleh mengenal haiwan peliharaan (kucing dan arnab) (P.DPDP)
2.       Kanak-kanak boleh melompat seperti kucing dan arnab. ( P. Fizikal)
3.       Kanak-kanak boleh membuat corak pelbagai mengikut kreativiti sendiri. (P. Kreativiti dan Estetika)
Tema
Haiwan Peliharaan
Tajuk
Kucing dan Arnab saya
Tempat/Ruang
Ruang Aktiviti TASKA
Bahan



Topeng muka arnab , Topeng muka kucing, model arnab dan  model kucing (diperbuat daripada kertas kotak), Gambar arnab dan kucing tanpa warna  dalam kertas bersaiz A4. Warna Air, Video kucing dan Arnab
  
Langkah Pelaksanaan







1.       Pendidik membawa kanak-kanak ke ruang aktiviti.
2.       Pendidik  meminta kanak-kanak duduk dalam bulatan.
3.       Pendidik bermesra bersama kanak-kanak dengan bertanyakan khabar kepada kanak-kanak.
4.       Pendidik memulakan aktiviti dengan memasang video berkaitan kucing terlebih dahulu dan bertanya samada kanak-kanak mengenali kucing atau tidak.
5.       Pendidik bertanya kepada kanak-kanak;
“Siapa tahu, haiwan apakah ini?”
“Siapa yang pernah lihat dan pegang kucing?”
6.       Pendidik kemudiannya memasang pula video mengenai arnab dan mula bercerita  mengenai arnab sebagai haiwan peliharaan manusia.
7.       Pendidik mengulang cerita agar kanak-kanak faham dan tahu.

8.       Pendidik memberikan topeng kucing dan juga topeng arnab kepada kanak-kanak dan meminta kanak-kanak memebuat aksi melompat seperti  yang telah ditunjukkan dalam video tadi.
9.       Pendidik juga meminta kanak-kanak pula bercerita mengenai kucing dan arnab.
10.   Pendidik memberi galakan kepada kanak-kanak terus berbual mengenai arnab dan kucing.
11.   Pendidik memastikan yang kanak-kanak tahu bahawa kucing dan arnab adalah antara haiwan peliharaan manusia.
12.   Pendidik memberi pujian kepada kanak-kanak yang telah mengenal kucing dan arnab sebagai haiwan peliharaan di rumah.
13.   Pendidik terus beri galakan dan bimbingan jika sekiranya ada kanak-kanak yang belum dapat tahu.
14.   Pendidik seterusnya memberi setiap seorang kanak-kanak gambar arnab dan kucing di atas kertas bersaiz A4 dan meminta kanak-kanak untuk membuat corak menggunakan cop hujung jari mengikut kreativiti kanak-kanak.
15.   Pendidik sekali lagi menguji kefahaman kanak-kanak mengenai haiwan peliharaan kucing dan arnab.
16.   Selesai aktiviti, pendidik memninta kanak-kanak mencuci tangan dan mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak.
PEmerhatian
1.       Pastikan kanak-kanak sihat untuk menjalankan aktiviti.
2.       Pastikan persekitaran tempat aktiviti adalah selamat.
3.       Pastikan bahan yang digunakan selamat.


Refleksi






 Dapatkan banyak lagi RPA melalui pembelian EBOOK PELAKSANAAN RPA DI TASKA


EBOOK RPA  BERTEMA DI TASKA- Terdapat 30 RPA dari 8 tema yang berbeza.
RPA Pelaksanaan Aktiviti TASKA ini mengandungi 70 RPA untuk aktiviti bayi hingga 4 tahun yang merangkumi semua aspek perkembangan kanak-kanak.


Untuk Tempahan EBOOK, SILA HUBUNGI


Norazura
Trainer & Fasilitator Kemahiran 
Pendidikan & Penjagaan Awal Kanak-Kanak

0167235080
pnnorazuraismail@gmail.com



No comments:

Post a Comment