Wednesday 11 July 2018

Rekod TASKA

Pengendalian rekod-rekod yang betul  tersusun lagi teratur di premis TASKA menunjukkan keprofessionalan pengurusan sesuatu TASKA.
Setuju tak?

Kebetulan, saya sedang kendalikan sesi pembangunan portfolio calon- calon Diploma Kemahiran Malaysia , bidang Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak- Kanak melalui kaedah Pengiktirafan Pengalaman Terdahulu. (PPT).  Melalui kaedah PPT calon perlu kumpulkan semua bukti-bukti kerja yang telah dijalankan di TASKA.
Tahu tak, apa masalahnya?

Kebanyakan calon saya, personal TASKA ini, tidak ada menyimpan sedia ada dokumen atau rekod yang diperlukan di TASKA seperti Rekod Pemeriksaan Fizikal, Rekod Ubatan, Rekid semak barangan Peribadi, Rekod Aduan ibu bapa dan sebagainya. Ramai yang tidak dapat sediakan dokumen- dokumen ini sebagai bukti.

Kesimpulannya, jika TASKA ada catatan buku Log Harian Kanak-kanak, itu adalah milik ibu bapa. TASKA sendiri perlu keluarkan semua item tersebut dalam rekod-rekod sendiri.utk rujukan TASKA. Jangan lupa, rekod pengurusan, pentadbiran dan pekerja TASKA. Barulah boleh jadi  TASKA professional.

Jom, buat SKM/DKM

No comments:

Post a Comment