Friday 10 August 2018

Kita seorang pendidik

Oleh: Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Apabila kita seorang pendidik..
Tadinya... saya menerima message dari seorang ibu kepada salah seorang bekas pelajar saya. Katanya, anaknya telah lama tidak menghubunginya , anaknya telah lama tidak balik ke rumah.
Hmmm... saya mrmang telah dapat menangkap bicara si ibu dan saya tahu cerita tentang pelajar remaja  yang baru berumur 16 tahun itu. Semuanya bermula apabila dia mula berkenalan dengan sang lelaki di luar kolej. Apakan daya kita untuk mengawal segala pergerakannya.

Apabila kita seorang pendidik..
Rupanya menjadi seorang pendidik kepada golongan remaja bukanlah suatu bidang kerjaya yang mudah. Remaja sangat mudah terjerumus dalam pelbagai gejala sosial. Remaja sangat lancar menuturkan kata- kata tidak sopan tanpa menghiraukan persekitaran, tanpa fikir dengan siapa mereka berbicara.  Kekadang mereka seronok dan. leka dengan alam remaja yang mencabar dalam keseronokan.

Saya sempat menegur dia tadi di dalam group whatapp pelajar sebelum dia left dari group tersebut. Saya minta dia.fikir.....sedari kecil ibu dan ayah bersusah membesarkan dia, tetiba setelah usia remaja, senangnya dia mengikut rasa hati dek kerana orang lain yang tidak pasti jujur atau tidak.  Aduh... Lancang sekali dia membalas kata- kata saya tidak pintas dikaitkan dengan.umurnya yang baru 16 tahun itu.

Hmmm..apalah daya saya untuk menasihat lagi. Jika diikutkan hati, peduli apa.saya...dia bukan pun anak saya, maka suka hatilah nak terlingkup  atau apa sekali pun.
Kannn...
Namun ..
Jauh di sudut hati...
Peranan saya sebagai pendidik bukanlah hanya mengajar dan menjadi pemudahcara bagi pelajar ini dalam mengikuti sesi latihan dan pembelajaran bahkan peranan saya lebih dari itu.
Sayalah pengajar dan saya jugalah ibarat kawan dan ibu ganti  kepada pelajar saya.
Sangat- sangat sedih bila ada pelajar saya yang mula hilang pedoman hidup lalu melakukan perkara-perkara yang tidak bermoral.
Semoga Allah beri petunjuk dan hidayah  dan menjauhi anak~ anak ini dan anak~ anak saya dari segala kemudaratan dalam kehidupan remaja mereka. Amin.


Apabila kita seorang pendidik...
Jelas sekali.. pendidikan juga bermula dengan si pendidik awal.kanak- kanak di premis TASKA TADIKA.
Bagaimana kita pendidik awal membantu mencorakkannya...??


Catatan;
Madam.
#Norazura


Anda boleh hubungi saya:


Nama :  Nor Azura Ismail

Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner

*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.

Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan DidikaAwal 
Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA

EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40


TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN, saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai 8 tema dulu.


HARGA RPA BERTEMA ( 35 RPA DENGAN 9 TEMA) - RM25




PERKHIDMATAN
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA





Perolehi SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA melalui pengiktirafan 





** EBOOK terkini, Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA

RM 20


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642




Terima kasih.

No comments:

Post a Comment