Sunday 24 February 2019

Kucing terbiar Vs anak kecil didera

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Imej : Carian google


Kucing terbiar  Vs anak kecil didera

Ketika saya singgah beli ayam goreng kfc tadi, betul-betul di depan pintu masuk kfc tu ada seekor anak kucing terbiar. Ia sedang duduk di situ namun tidak kelihatan tenang pun. Bulunya seolah mengembang cantik namun sayangnya kucing itu kelihatan comot sekali. Badannya umpama tidak cukup zat.
Matanya kuyu seolah seperti sukar dibuka. Ia kelihatan tidak bermaya. Ia tidak mengiau tidak pula menguit. Sikit pun dia tidak hiraukan orang yang lalu lalang masuk melalui pintu depan kfc itu.


Sakitkah kucing terbiar  itu?
Bertubi-tubi soalan itu menerjah ke kotak fikiran saya. Tika saya sedang beratur untuk order makanan di kfc, berkali-kali itu saya melihat ke arah kucing itu.
Ya Allah, kesiannya sang kucing itu..
Sakit ker ia.. Lapar ker ia?
Ahh.. Ia berjaya mengusik emosi saya.
Ikut kan hati.. Ingin saya angkut bawak balik.


Teringat pula kucing-kucing yang kat rumah tu, gemuk dan sihat belaka. Manakan tidak....sepanjang masa di sua makan. Hingga rasanya.... tidaklah kucing-kucing di rumah tu pandai cari makan sendiri. 
Bahkan.. kekadang yang kita bagi makan tu pun, tak habis pun dimakannya. 

Hmmm....begitulah nasib si kucing jalanan yang terbiar.  Kasihan sungguh hati yang melihatnya. Walau ia hanya seekor binatang, kesayuannya meruntun hati saya. Sempat saya berdoa dalam hati, semoga Allah lindungi anak kucing itu. Pasti ada bahagian rezeki hidup yang baik buat makhluk Allah, si anak kucing terbiar tadi.


Masya-Allah.. tetiba teringat pula,  beberapa hari ni, dok asyik melintas jer kisah anak-anak kecil didera. Sana sini terpampang dan viral kisah anak-anak kecil  di dera. Ada yang sehingga berakhir dengan sebuah kematian tragis. Anak didera pengasuhlah, di dera ibu /bapa tiri. Paling tragis ada pula yang didera oleh ibu bapa sendiri.


Astagfirullahalazhim, manusia sudah tidak ada hati dan perasaan lagi mungkin. Sanggup memperlakukan si kecil yng tidak berdaya sesuka hatinya. Manalah kudrat anak-anak kecil yang didera untuk melawan segala kepayahan yang dihadapinya. Sedang si anak kucing terbiar pun sayau dan sepi hati memandangnya apatah lagi jeritnya perasaan dan jasad anak-anak kecil yang didera itu.

Sepatutnya..,.
Bayi kecil yang indah mata memandang, mesra jiwa membelai, mereka patut diasuh dan dijaga dengan nilai pengasuhan yang positif yang penuh belas kasihan dan kasih sayang. Namun, mengapa masih  ada jua insan yang rakus hatinya seperti batu mungkin. Patutkah si anak kecil menjadi mangsa bisikan nafsu amarah di dalam diri?


Maka , untuk anak-anak berkaitan.
Syurgalah tempat kamu anak-anak yang pergi meninggalkan dunia fana ini akibat di dera.
Di mana pula selayaknya tempat si pendera?
Allah jualah yang Maha MengadiliNya nanti.


Catatan
Norazura
Trainer & Fasilitator
Pakar Pengajar pendidikan awal kanak-kanak
Personel kemahiran

No comments:

Post a Comment