Friday 3 May 2019

MAJIKAN Vs PEKERJA

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Alkisahnya....
Saya pernah jadi pekerja bawahan, pernah juga duduk di tahap pengurusan. Saya berpeluang menjadi majikan dan memiliki pekerja sendiri. Sayalah ketua, saya juga kuli.
-
Keseluruhannya saya mulakan kerjaya saya dari peringkat bawahan hinggalah jadi boleh jadi boss. Saya merasai setiap pengalaman itu.
-
Jadinya....
Apabila saya menulis dari perspektif seorang pekerja maupun dari penilaian seorang ketua@majikan, saya akan menghayati setiap bait-bait tulisan yang terilham hasil rentetan pengalaman kerjaya saya sedari dulu.
-
Namun, saya mula perasan......
Acapkali saya tulis dari segi perspektif seorang pekerja, apa yang pekerja inginkan dan harapkan dari majikannya, tentu pasti ada majikan akan berbunyi@beri komen sedikit. Samada mereka setuju atau tidak dengan tulisan saya, itulah yang para pekerja ingini.
-
Tentunya menzahirkan penghargaan dan memastikan kebajikan staf paling utama didambakan oleh para pekerja. Mereka akan sentiasa berlapang dada dengan boss@ketua yang sentiasa bersikap terbuka, memahami dan boleh berbincang secara profesional bukan yang asyik mengikut emosi dan ego seorang boss.
-
Begitu juga sebaliknya jika saya menulis dari perspektif pengharapan seorang ketua, boss atau majikan.
Pastinya ada suara-suara sipi pekerja mula berbunyi tanda menzahirkan pula rasa tidak puashati terhadap majikan masing-masing. Saya akui itu sebab saya sendiri pernah melalui dan merasainya.
-
Seorang ketua@majikan pula sangat mengharapkan mempunyai staff yang berdedikasi, bermatlamat, bersungguh, fokus, cepat, berkebolehan dan dapat mengendalikan tugasan yang diberi dengan baik.
-
Hakikatnya....samada kita adalah ketua@ majikan ataupun pekerja, jadilah individu yang terbaik dan disenangi oleh mereka yang bersama berurusan dengan kita. Fikir yang positif selalu.
InsyAllah, apa yang kita fikirkan, itulah yang akan kita gapai dan perolehi.
-
Buat ingatan diri saya juga...
Jika ingin jadi orang berjaya, selalulah intai-intai kelemahan diri kita sendiri dan perbaikinya, BUKAN selalu melihat kelemahan orang lain sahaja.
-
Ketahui kelemahan kita dari perspektif pandangan @komen mereka yang mengenali diri kita.
Mudahan-mudahan kita selalu berusaha untuk menjadi yang lebih baik dari kita yang semalam.
InsyAllah.



Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Personel Kemahiran

No comments:

Post a Comment