Monday, 27 May 2019

Perlukan bersaing menunjuk kepintaran anak?

Oleh : Nor Azura ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Budaya bersaing menunjuk kepintaran anak , yang telah menjadi sikap orang kita sekian lamanya,   terutamanya orang melayu,  perlulah dikikis dengan kadar segera.
Tatkala di lihat, sikap ini masih berlarutan lagi .... sesuatu perlu diubah segera.
.

Sejajar  dengan hasrat pihak Kementerian Pendidikan, untuk memurnikan lagi sistem pendidikan di negara kita, maka sudah sampai masanya,  para ibu bapa sekelian 'set up' minda yang lebih positif lagi murni  berkaitan perkembangan anak-anak.
.

Merujuk  banyak emel dan whatapp yang saya pernah  terima di kalangan ibu bapa yang mengadu bahawa mereka rasa malu dan rasa tercabar jika anak-anak tidak cerdik di peringat sekolah maupun di peringkat lebih awal usia  iaitu di TASKA TADIKA.  Malu bila kawan- kawan, sedara mara dan jiran- jiran menunjuk-nunjuk kepandaian akademik anak, hatta yang masih di peringat awal pendidikan. 
.

Justeru itu, tidak hariranlah premis pendidikan awal yang mendapat tempat di hati ibu bapa adalah premis yang dapat  memastikan anak jadi pandai dan genius. Justeru itu,  tidak harian juga, jika ada di pasaran,  produk-produk minda dijual dengan mengaitkan  testimoni anak pandai belajar,  maka laku deras sahaja produk sebut.  Itulah kenyataannya. Lupa mungkin lupa juga untuk.menyedari,  setiap anak adalah insan yang berbeza dari segi tahap pencapaian  perkembangan fizikal, emosi, kognitif dan bahasa. Kerana itu, belajar kenalpasti dan faham tahap-tahap perkembangan ini.
Jom, ubah pemikiran kita kadar 100 peratus. 
.



Sangatlah diharapkan akan menjadi kenyataan jua nanti, sistem pendidikan kita perlu lebih menjurus kepada memahami potensi seorang anak yang pastinya mempunyai pelbagai kecerdikan yang berbeza antara satu sama lain
Tak faham?
Maksudnya, sistem pendidikan kita perlu melihat kepada potensi setiap anak, lalu potensi yang terserlah itulah yang  perlu digilap sehabisnya. Ibu bapa dan warga pendidik awal juga perlu menerima hakikat bahawa kecerdikan kanak-kanak tidak boleh hanya dirujuk kepada kepandaian akademik sahaja bahkan ia perlu dilihat dari pelbagai aspek yang menyeluruh.
.

Jangan terkejut jika anak yang tidak terserlah akademiknya itu tetapi membesar dalam suasana perkembangan secara semulajadi seorang kanak-kanak, dia lebih hebat dan akan lebih menyerlah kelak. Jadi, adakah perlu untuk menunjukkna kepintaran anak yang hanya menjurus kepada aspek akademik sahaja?
Apa yang kita dapat, selain untuk merasa riak dan bangga dengan pencapaian akademik anak. 
Alahai, tak kemana pun dan sangat tidak membantu aspek perkembangan kanak-kanak tersebut.
.


Justeru itu juga, saya sangatlah setuju acapkala pihak Menteri menyarankan hasratnya untuk menghentikan melahirkan pelajar-pelajar  umpama robot , hanya serap segalanya tanpa faham dan  tahu mengapa. Jadi, para pendidik dan ibu bapa khasnya perlulah sokong dan beri kerjasama yang sepatutnya dalam merealisasikan hasrat ini.
.
Tolonglah, usah lagi membandingkan anak kita dengan anak orang lain. Anak kita mungkin tentu tidak pandai dalam pembelajaran tapi dia seorang yang sangat kreatif dan rajin. Mungkin sahaja, kerana  kreatif dan rajin lebih bermakna daripada sekadar pandai di sekolah.
.

Tolonglah para pendidik pula, jangan  jadikan anak-anak terutamanya di awal usia seperti komputer yang diinstall dengan segala macam maklumat namun tatkala virus datang menyerang, tetiba sahaja kebanyakan  maklumat tersebut hilang lalu ia  jadikan  kita tanpa arah yang tak keruan.
Bukakan minda, hati dan fikiran ke arah menggarap potensi anak dalam mencapai sesuatu kecemerlangan yang unik dalam diri setiap anak..
Fahami mereka
Anda boleh mengubahnya.


Catatan saya,
#NorazuraNor Azura
Trainer & fasilitator
Pendidikan Awal kanak-kanak



Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel :  pnnorazuraismail@gmail.com
             
*******************************************


Produk EBOOK & perkhidmatan 
yang saya tawarkan :



Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah  keibubapaan, bengkel  atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.


EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy)



Harga Terkini, dengan penambahbaikan baru - RM30







RM40
Mengandungi 70 RPA pelbagai tahap  perkembangan  dari bayi hingga 4 tahun.




HARGA RPA BERTEMA ( 50 RPA DENGAN 12 TEMA) - RM28




PERKHIDMATAN 
Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan 
TASKA TADIKA

Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA




RM 20

**Ebook Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di  TASKA  **
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian kanak-kanak di TASKA


Anda boleh tempah EBOOK dan perkhidmatan saya 

Terus hubungi saya  016 7235080 / 019 2115642




No comments:

Post a Comment