Sunday 21 July 2019

Kita boleh jadi hebat!

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Kita boleh jadi hebat!

Boleh kah?
Mudahkah?
InsyAllah, segalanya boleh, andai kita mempunyai tindakan.

Saya baru membaca sebuah buku ni. tajuknya memang best dan kalau saya, memang boleh terinspirasi dengan penulisannya.

Tajuk buku :
From Cleaner to Winner

Hebat orang dalam buku ini, si penulis buku ini sendiri. Kisah penuh inspirasi, kisah benar dalam hidup si penulis yang satu persatu kesusahan telah dilalui.

Now.. she is a winner!

Dia asalnya hanya seorang cleaner@tukang cuci di pejabat tetapi Masya-Allah jangan terperanjat, dia kini mampu menjana pendapatan berbelas ribu ringgit hingga mencecah lebih 20k sebulan dengan hanya menjual kuih kapit selepas waktu bekerjanya sebagai cleaner. Yakin segalanya boleh, tiada yang mustahil jika kita berusaha lagi bertawakal.

Apa rahsianya?
What is so special about her, this cleaner?

Saya dengar si diri penulis sendiri bercerita bahawa melalui pengalamannya bekerja sebagai cleaner, dia belajar banyak perkara positif dalam kehidupannya. Dia belajar menghayati maksud kebersihan dan mengapa persekitaran wajib dibersihkan dengan betul. Bukan asal boleh jer.

Alaaa, dia hanya cleaner jer tapi cleaner ini bukan sebarang cleaner,  bahkan dia sentiasa fokus dan bersungguh bekerja tanpa rasa malu tanpa rasa rendah diri. Sedangkan sebelum jadi cleaner dia mempunyai pengalaman juga bekerja sebagai receptionist. Tentu berbezakan kerja receptionist dan cleaner.
Rupanya....

To be a good cleaner... she always try to learn about new things.

Walaupun hanya buat kerja-kerja mencuci, dia pastikan dia tahu setiap objektif kerja pencucian yang dilakukannya. Kerana itu, dia aplikasikan konsep kerjanya dalam kerja sampingannya yang lain iaitu sebagai seller@kini stokis kuih kapit.

Kalau nak tahu macamana si cleaner ini mampu menjana pendapatan hebat sebagai seller kuih kapit, hah cari dan baca sendirilah buku tu.

Kita boleh jadi hebat!

Apa yang saya nak simpulkan ialau walau apa jua bidang pekerjaan kita, samada kita sekadar kerja pengasuh TASKA atau cikgu TADIKA maupun kita sekadar office boy di office, apatah lagi jika kita berjawatan lebih hebat dari ini. Kalau kita fokus dan buat betul-betul setiap kerja yang diamanahkan oleh majikan, insyaAllah kita pasti dapat meraih pengalaman bermakna. Lalu kemudiannya kita bakal pula melakar satu kejayaan dalam dalam apa jua kerjaya yang kita ceburi nanti. 

Sebaliknya kalau kerja kita pun selalu lemau, cincai-cincai, tidak fokus, tidak berdisplin dan tiada objektif tepat yang ingin dicapai. Hmmmm...., memang kat takat situlah tahap kepandaian@ kemahiran kita forever.
Jangan harap majikan nak salute dengan kita. Jangan mimpi kita mampu upgrade diri kita sendiri. Poning jer sebenarnya ada pekerja lemau seperti itu tetapi apa boleh buat, kekadang majikan pun tidak punya pilihan.
Hadap jer lah pekerja itu dengan hati yang selalu merintih lemah.
Akhirnya selalu juga sang majikan terpaksa menjadi lilin panas membakar diri sendiri😭😭

Ingat yer, kita boleh jadi hebat! asal sahaja kita bertindak segera ke arahnya.

Catatan,
Norazura
Trainer & Fasilitator.

No comments:

Post a Comment