Sunday 21 July 2019

Kecederaan di TASKA

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com



Saya tidak menguruskan TASKA TADIKA lagi tapi sebagai seorang yang suka berkongsi dan aktif menyelami industri ini, saya selalu juga terima keluhan dan aduan dari ibu bapa.

Ada yang whattapp, ada yang hantar emel pada saya. Baru-baru ini , ada ibu bapa kepada
 seorang bayi umur 10 bulan, dia tunjuk gambar baby dia penuh dengan bengkak-bengkak kecil di badan. Macam kena gigit sesuatu. Katanya selalu begitu.

What to say.., baby 10 bulan tu.

Katanya, selalu juga bayinya ada kesan-kesan bengkak di badan. Bila tanya pihak TASKA, jawapannya tidak perasan. Mungkin betul kena cubit dan kena gigit dengan kanak-kanak lain. Tentu yang gigit tu adalah anak umur setahun ke atas.

Saya lupa nak tanya, baby di TASKA anaknya itu, tidak diasingkan bilik bayi dengan ruang aktiviti kanak-kanak lain ker? Macamana boleh bayi dijaga bersama kanak-kanak lain?
Susah saya nak komen lebih sebab tak berapa jelas gambaran sebenarnya. Parents tu nak bawa anaknya jumpa doktor dulu. Saya nasihatkannya kalau rasa perlu, boleh buat aduan terus ke JKM atas sebab kecuaian penjagaan di TASKA.


Kes gigit dan cubit ni memang biasa berlaku di TASKA apatah lagi dalam usia tertentu terutama diperingkat umur 1, 2, mungkin hingga 3 tahun, anak-anak memang suka mencubit dan menggigit.
Pengasuh kenalah peka. Ni bila ditanya, asyik angkat bahu tanda tidak tahu. Berbincang selalu dengan ibu bapa. Sebolehnya pengasuh berjaga sepenuhnya agar tiada kejadian seperti itu. Tapi saya tahu, bab menggigit ni,  kekadang spontan jer berlaku.

Tengok tengok anak dah nangis kena gigit. Nampaknya parents yang buat aduan pada saya tu sangat kesal sebab dah banyak kali berlaku perkara ini.
Ada yang nak bagi pandangan?


Norazura

No comments:

Post a Comment