Monday 22 July 2019

Kursus Asas Asuhan bayi dan kanak-kanak

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Alhamdullillah,
Baru-baru ini saya mendapat undangan menjadi Jurulatih jemputan untuk program BAKAT Tentera. Ya, mereka telah merancang sekian lamanya untuk mengadakan kursus berkaitan asuhan kanak-kanak kepada warga ahli BAKAT. Rupanya ramai ahli BAKAT tentera ini yang terdiri dari para isteri  tentera ada mengasuh anak di rumah. Pendek kata mereka merupakan pengasuh di rumah, tetapi ramai yang tidak peka kepada syarat dan peraturan yang ditetapkan jika nak mengasuh anak orang.


Jadi, saya berkesempatan berkongsi ilmu dan kemahiran bersama mereka.

Apa yang saya kongsikan dalam program ini?

Antaranya ialah tentang potensi pengasuhan dalam industri ini, kaedah dan SOP rutin menggendalikan bayi dan juga berkaitan perancangan aktiviti perkembangan kanak-kanak. Semuanya adalah  ilmu dan kemahiran  yang perlu diaplikasi dalam pengasuhan kanak-kanak.

Insyallah, mereka  boleh jadi pengasuh yang professional selepas ini. Oleh itu, saya turut berkongsi ilmu berkaitan syarat dan pendaftaran TASKA di Rumah.


Kursus Asas Asuhan bayi dan Kanak-Kanak. 
2 siri telah pun berlangsung setakat ini. Rata-ratanya  mendapat sambutan yang menggalakkan. Ya, mereka sangat  teruja untuk mempertingkatkan ilmu dan kemahiran asuhan ini.


Usai selesai mengendalikan Kursus asuhan bayi dan kanak-kanak anjuran BAKAT  baru-baru  ini, sesi bual-bual dan minum petang bersama-sama YAM Tengku Puteri Seri Teja Pahang, Puan Sri Hajjah Tengku Muhaini binti Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah dan barisan pengerusi jemaah tertinggi BAKAT. 
Semerbak mewangi seisi ruang dewan ini dengan haruman bunga rampai kesukaan Tengku Puteri.


Yang terujanya,  selain saya  diminta duduk dengan group VVIP ini, saya  juga teruja tengok betapa tingginya minat dan pengharapan VVIP ini dalam memajukan industri pengasuhan terutamanya di kalangan ahli BAKAT sendiri. Terbaiklah Tengku Puteri, Puan Sri dan Datin-Datin semua.
Saya  mengukir senyuman berbunga jer lah.


Alhamdullillah...
InsyAllah,  kita tunggu next kursus kendalian saya. 

Jom , kita terus belajar,

Kemahiran Pengasuhan dan Pendidikan awal kanak-kanak, sangat penting tau!

Ada yang nak menjemput saya?

NORAZURA
0167235080






No comments:

Post a Comment