Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com
Kanak-kanak dan pemakanan, tentu akan ada pemasalahannya serta kerenah yang timbul. Pengasuh di TASKA misalnya mendapati kanak-kanak mempunyai pelbagai ragam@kerenah apabila tiba sahaja makan makan. Ada yang tidak suka makanan berkhasiat dan sukar untuk diajak makan. Jadi, antra caranya..., cuba pengasuh buat aktiviti yang menarik bagi menggalakkan kanak-kanak untuk suka makan.
Ok, disediakan contoh RPA untuk aktiviti berkaitan pemakanan. Cubalah...
RANCANGAN
PELAKSANAAN AKTIVITI (RPA) - PEMAKANAN
Nama
Pendidik
|
|
Minggu
:
|
|
Hari
/ Tarikh :
|
|
Masa
:
|
|
Umur Kanak-Kanak /
Bil :
|
2/3
Tahun / 5 orang
|
Bidang
Perkembangan/
Pembelajaran
:
|
Perkembangan Bahasa, Komunikasi dan Literasi Awal
(PBKLA))
|
Pengetahuan
Sedia Ada :
|
Kanak-Kanak sudah boleh
faham dan sebut bahawa sayur elok untuk dimakan. (PBKLA)
|
Objektif
|
1. Kanak-kanak
boleh bercerita tentang kebaikan makan sayur bayam iaitu baik untuk dapatkan
mata yang sihat. (PBKLA)
2. Kanak-kanak
boleh bekerjasama membuat aktiviti dalam kumpulan (PSSKR)
3. Kanak-kanak
boleh meleraikan daun dan batang sayur bayam (PF)
|
Tema :
|
PEMAKANAN
|
Tajuk :
|
Sedapnya sayur bayam in!
|
Tempat / ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti TASKA
|
Bahan :
|
1. Satu
ikat sayur bayam – bayam hijau atau bayam merah
2.
Besen
@ Tapis
3. Lukisan
gambar mata besar yang cantik( lukis atas kertas lukisan @ A4 )
4.
Kertas
A 4 kosong
5.
Pen
Marker - hitam
|
Langkah-langkah
Pelaksanaan
|
1. Minta
kanak-kanak ke ruang aktiviti dan ucapkan salam pengenalan kepada kanak-kanak
2. Kanak-kanak
diminta cuci tangan terlebih dahulu dan dibahagi dalam 2 kumpulan kecil.
3. Aktiviti
dimulakan dengan kanak-kanak ditanyakan soalan,
“ Siapa suka makan sayur?”
“ Siapa tahu sayur memang elok untuk
dimakan?”
4. Kanak-kanak
dirangsang dan dipastikan boleh sebut bahawa sayur baik untuk dimakan.
5. Seterusnya
kanak-kanak mendengar cerita daripada pendidik tentang sayur bayam dan antara
khasiat sayur bayam iaitu untuk menjadikan mata kanak-kanak cantik dan
bersinar.
6. Minta
kanak-kanak bulatkan matanya menandakan matanya sihat dan kuat sambal
kanak-kanak memegang gambar sepasang mata yang besar dan bersinar.
7. Pastikan
kanak-kanak faham dan tahu kebaikan makan sayur bayam dan minta kanak-kanak
bercerita semula tentang kebaikan makan sayur bayam tersebut.
8. Galakkan
kanak-kanak terus bercerita dan rangsang perbualan antara mereka.
9. Ucapkan
tahniah jika kanak-kanak menampakkan kefahaman tentang khasiat sayur bayam
tersebut.
10. Sekiranya didapati ada
kanak-kanak yang masih kurang jelas lagi, ceritakan dengan cara yang lebih
mudah.
11. Seikat sayur bayam
diletakkan di hadapan kanak-kanak dan galak kanak-kanak ikut demo pendidik
leraikan daun sayur bayam satu persatu dan patahkan batangnya lebih kecil.
12. Galak dan rangsang serta
bantu kanak-kanak buat aktiviti ini sambil buat bersamanya.
13. Kanak-kanak diminta
masukkan daun dan batang sayur bayam ke dalam besen@tapis.
14. Kanak-kanak diberitahu
bahawa sayur bayam ini akan dibasuh dan dimasak serta boleh makan bersama
nanti.
15. Galak lagi kanak-kanak
lukis gambar matasihat yang diingininya di atas kertas yang diberi.
16. Selesai aktiviti, pendidik
mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak dan ajak kemas bersama-sama
17. Jangan lupa, cuci tangan.
Pemerhatian:
1.
Keselamatan
-
Pastikan
ruang aktiviti selamat dan bebas dari bahan dan peralatan yang merbahaya.
-
Pastikan
bahan-bahan yang digunakan tidak merbahaya
-
Pastikan
kanak-kanak diajar memakai apron
2.
Kebersihan
-
Pastikan
kanak-kanak mencuci tangan sebelum dan selepas aktiviti.
-
Pastikan
tempat aktiviti dikemaskan selepas selesai aktiviti.
3.
Kesihatan
-
Pastikan
kanak-kanak sihat semasa menjalankan aktiviti ini.
|
RPA
Nama
Pendidik
|
|
Minggu
:
|
|
Hari
/ Tarikh :
|
|
Masa
:
|
|
Umur Kanak-Kanak /
Bil :
|
3
- 4 Tahun / 10 orang
|
Bidang Perkembangan/
Pembelajaran :
|
Perkembangan Awal Matematik dan Pemikiran Logik(PAMPL)
|
Pengetahuan Sedia Ada :
|
Kanak-kanak sudah boleh berfikir
untuk membezakan makanan yang baik dan
yang kurang baik (PAMPL)
|
Objektif
|
1.
Kanak-kanak
boleh berfikir tentang kesan jika makan makanan tidak sihat – ‘Junk Food’ (PAMPL)
2.
Kanak-kanak
boleh bercerita tentang makanan yang
baik (PBKLA)
3.
Kanak-kanak
boleh menampal peket makanan segera
pada kertas. (PF)
|
Tema :
|
PEMAKANAN
|
Tajuk :
|
Jangan makan ‘Junk Food’
|
Tempat / ruang aktiviti
|
Ruang aktiviti TASKA
|
Baha
|
1.
Pamplet
bahan makanan yang dijual di pasaraya.
2.
Gunting
3.
Gam
4.
Kertas
Mahjong
|
Langkah-langkah
Pelaksanaan
|
1.
Kanak-kanak
duduk di ruang aktiviti dalam kumpulan besar.
2.
Aktiviti
dimulakan dengan ucapan selamat dan perbualan pagi antara kanak-kanak dan
pendidik.
3.
Minta
kanak-kanak cerita apa yang dia suka makan dan sejauh mana dia tahu makanan
yang baik dan kurang baik untuk di makan. Pastikan kanak-kanak tahu bezanya.
4.
Kanak-kanak
diajak sama-sama berfikir apakah kesan makanan yang tidak baik kepada
kesihatannya. Galak kanak-kanak berbual bersama dan rangsang kanak-kanak
berfikir mengenainya.
5.
Minta
kanak-kanak sebut antara kesan makanan kurang baik kepada kesihatan misalnya
melemahkan fungsi berfikir, menyebabkan sakit perut atau sukar hadam.
6.
Beri
pujian jika kanak-kanak nampak telah faham sebaliknya terus beri bimbingan
jika kanak-kanak masih kurang jelas.
7.
Keluarkan
pamplet yang diperolehi dari pasaraya dan rujuk di bahagian yang ada gambar
pelbagai makanan yang dijual di pasaraya samada makanan segar atau diproses.
8.
Minta
kanak-kanak tunuk dan berbual sekali lagi mengenai beza makanan yang baik dan
kurang baik.
9.
Ingatkan
kanak-kanak semula tentang kesan makanan kurang baik seperti ‘ junk food’ dan makanan yang diproses.
10.
Seterusnya
kanak-kanak diminta gunting gambar makanan yang baik dan kurang baik dan
ditampal di dua bahagian dalam kertas mahjong yang berbeza – Ruang makanan
baik, ruang makanan kurang baik.
11.
Tunjukkan
demo, beri bimbingan dan bantu kanak-kanak.
12.
Biarkan
kanak-kanak teruskan aktika dan bila aktiviti siap, uji sekali lagi kefahaman
kanak-kanak.
13.
Selesai
aktiviti, pendidik mengucapkan terima kasih kepada kanak-kanak dan minta
kanak-kanak bantu mengemas ruang aktiviti.
Pemerhatian:
1. Keselamatan
-
Pastikan
ruang aktiviti selamat dan bebas dari bahan dan peralatan yang merbahaya.
-
Pastikan
bahan-bahan yang digunakan adalah
selamat, sesuai dan tidak merbahaya
2. Kebersihan
-
Pastikan
kanak-kanak mencuci tangan selepas aktiviti.
-
Pastikan
tempat aktiviti dikemaskan selepas selesai aktiviti.
3. Kesihatan
-
Pastikan
kanak-kanak sihat semasa menjalankan aktiviti ini.
|
Refleksi
|
1.
Kanak-kanak
2.
Pengasuh
|
Cadangan
|
1.
Kanak-kanak
|
Anda nak dapatkan lebih banyak RPA lagi? Hubungi saya Norazura 0167235080
Anda boleh hubungi saya:
Nama : Nor Azura Ismail
Tel/Whatsapp : 016 7235080/ 019 2115642
Emel : pnnorazuraismail@gmail.com
page : http://Facebook Nor Azura/Norazura childcare practitioner
https://www.facebook.com/nor.azura.39794
https://www.facebook.com/nor.azura.39794
*******************************************
Produk EBOOK, Buku & perkhidmatan
yang saya tawarkan :
Penceramah@Jurulatih Jemputan
Jemputan untuk sebarang program@ceramah keibubapaan, bengkel atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.
Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA
EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy@ Words softcopy)
Jemputan untuk sebarang program@ceramah keibubapaan, bengkel atau program untuk pendidikan awal kanak-kanak, TASKA dan TADIKA.
Info@Maklumat - Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak PERMATA - kursus wajib untuk bakal pengusaha TASKA dan pengasuh@pendidik TASKA
EBOOK Saya
(ebook adalah buku dalam bentuk ebook PDF Softcopy@ Words softcopy)
1. Ebook 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
2. Ebook Panduan Perniagaan TASKA
3. Ebook Rancangan Pelaksanaan Aktiviti TASKA (RPA)
Koleksi
Rancangan Pelaksanaan Aktiviti (RPA) yang wajb disediakan oleh semua
pengasuh@pendidik di TASKA. TERKINI, bersama pakej RPA PERKEMBANGAN,
saya telah berjaya hasilkan EBOOK RPA BERTEMA, yang mempunyai pelbagai
tema sebagai asas bagi pelaksanaan aktiviti kanak-kanak di TASKA.
4. PERKHIDMATAN
i. Konsultansi penubuhan TASKA TADIKA
ii. Penyediaan kertas kerja penubuhan perniagaan TASKA TADIKA
5. Penyediaan Blogspot untuk TASKA TADIKA
6. Bimbingan Persijilan Kemahiran Malaysia
Perolehi SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA melalui pengiktirafan
** Gambar : Hanya sebagai contoh sahaja
7. EBOOK Panduan Pengendalian SOP Kanak-Kanak di TASKA
Langkah-langkah kerja@pengendalian rutin harian ( sebelum, semasa, selepas) kanak-kanak di TASKA
RM 20
8. BUKU ASIHAN KEMAHIRAN ASUHAN KANAK-KANAK
DAN
Anda boleh terus tempah EBOOK, BUKU dan perkhidmatan saya
Terus hubungi saya 016 7235080 / 019 2115642
Emel : pnnorazuraismail@gmail.com
ok..saya berminat nak tahu sijil kemahiran malaysia
ReplyDelete