Wednesday 30 August 2017

Ayah, teman teman rapat anak perempuan

Kenapa ya agaknya, anak-anak remaja perempuan sekarang cepat sangat cari 'boyfriend' special.  Kekadang umur baru masuk 15 tahun atau mungkin lebih muda , sudah pandai ada teman special. Kata mereka, tak sah  atau tak gah lah kalau tak ada teman lelaki. Hmmm, kalau pandai jaga diri , satu hal juga. Namun tak semua begitu kan. Ramai yang leka mengikut buaian perasaan dan hawa nafsu dan akhirnya hingga jatuh ke dalam bibit-bibit dosa.

Saya  ada terdengar satu tip dari seorang pakar motivasi keluarga (kena ambil tip dari pakar, sebab tak lah mahir sangat dalam mengendalikan remaja ini). 
Kata pakar motivasi tersebut, orang yang perlu rapat dengan anak perempuan ialah ayahnya sendiri. Seorang ayah perlu ambil peranan untuk selalu mendengar luahan dan cerita dari anak perempuan.  Katanya, kalau nak tahu, lelaki  pertama yang anak perempuan akan rasa cinta ialah dengan ayahnya. Anak perempuan perlu rapat dengan ayahnya. Selalunya, anak perempuan ini akan rasa yang  ayahnya adalah seorang lelaki yang hebat. Lalu, dia akan sentiasa gembira bila si ayah selalu beri perhatian kepada dia.

Hah, ingat lah dalam islam pun ada menyebut, untuk memberi keutamaan kepada anak perempuan berbanding anak lelaki.

Jadi  bila anak perempuan rasa dirinya sangat disayangi dan selalu diberi perhatian oleh seorang lelaki  bergelar ayahnya, maka dia pasti tidak akan mengosongkan hatinya untuk sibuk mencari lelaki -lelaki misteri di luar sana.

Maka, insyAllah  anak perempuan remaja ini akan lebih tahu menjaga maruah diri dan maruah keluarga biar di mana pun dia berada.

Tip anak perempuan.
#Norazurachildcarepractitioner

No comments:

Post a Comment