Wednesday 11 April 2018

Bisnes TADIKA, inillah permulaannya

Oleh : Nor Azura Ismail
Catatan cerita 1.


Dunia Pendidikan  Awal Kanak-Kanak.
Bermulanya perjalanan ini.
18 tahun yang lalu, ketika bergelar  surirumah yang diulit dengan anak-anak yang masih kecil lagi yang menjadikan faktor utama saya mendapat gelaran ini.
Tetiba, ketika itu, hati meronta-ronta ingin bekerja semula. Tetapi, kerja apa yang boleh dilakukan dengan keadaan anak-anak kecil sekeliling pinggang ini. Puas difikir, akhirnya Allah memberi ilham untuk saya memulakan perniagaan  dalam industri pendidikan awal kanak-kanak. 
Dengan.penuh tekad, saya bermula dengan mengusahakan sebuah TADIKA dengan hanya berbekalkan pengalaman mendidik anak sendiri dan dengan usaha mencari sendiri sedikit ilmu asas awal yang diperlukan dalam bisnes ini.
Dengan perasan teruja, penuh semangat,   seronok dan berkobar- kobar saya mulakan bisnes ini bersama harapan dan cita - cita besar. Paling penting ketika itu, anak- anak kecil saya seramai 4 orang itu, masih tetap bersama saya di mana sahaja saya berada.
Alhamdullillah, Dia Allah, mengizinkan saya meneruskan cabaran demi cabaran awal dalam bisnes ini. Namun, disebalik keterujaan menjadi seorang usahawan TADIKA, saya diuji dengan pelbagai kerenah samada dari badan penguatkuasa, pekerja dan ibu bapa dan juga persekitaran. Saya yang ketika itu,  hakikatnya agak kurang ilmu berkaitan bisnes dan juga agak cetek ilmu serta kemahiran mengenai pendidikan awal kanak kanak, Lalu, saya sering teruji dan terusik dengan masalah dan cabaran semasa. Saya menjadi kurang tabah, sesekali  menjadi lemah dan lemas dengan persekitaran perjalanan awal bisnes  ini.
Aduhai bukan mudah sebenarnya mengharungi segalanya.  Inilah titik tolak saya mula melangkah masuk ke dunia penuh cabaran, mendidik anak- anak awal usia. Sempatlah saya merasa indahnya menjadi usahawan TADIKA. Panggilan cikgu yang dilantunkan dari mulut anak-anak maupun ibu bapa laksana butiran permata sebuah penghargaan.
Sesungguhnya pengalaman awal ini, biar pun penuh dugaan yang sesekali kelihatan perit dan pahit, namun ia tetap menjadi titik tolak untuk saya terus maju ke depan. Sering dulu, saya rasakan, siapalah saya ketika itu, seorang insan, seorang usahawan baru yang mula berjinak -jinak dalam industri ini. Kesimpulannya, untuk terjun dalam industri pendidikan awal kanak- kanak ini bukan boleh dibuat mudah semudah menulis abc. Segala persedian awal dari setiap sudut perlu sempurna,  lenglap lagi mencukupi. 
Allah lah perancang kehidupan yang terbaik. Setiap jalan kehidupan  tersirat  pelbagai pengalaman dan  pengajaran bagi setiap insan yang menyedari dan menghargainya.
Setakat ini dulu cerita 1 saya. 
Tunggu cerita seterusnya.
#sebuahpengalaman
#Norazurachildcarepractitioner

Siapa saya?

Norazura Childcare Practitioner
#Pakar Pengajar  Sijil Kemahiran Malaysia Asuhan dan Didikan Awal kanak-kanak
#Jurulatih/Fasilitator Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
#Coaching Penubuhan TASKA/TADIKA
#Coaching Persijilan Kemahiran Malaysia
#Penulis EBOOK;
- Panduan Perniagaan TASKA
- 50 Koleksi Idea Kreatif Permainan Kanak-Kanak
- Panduan SOP Pengendalian Kanak-Kanak di  TASKA
#Bengkel@ Kursus pendidikan awal kanak-kanak

LAIN-LAIN EBOOK:



RM 20                                          


RM 40     / RM 30


HUBUNGI SAYA DI 0167235080


No comments:

Post a Comment