Sunday 21 July 2019

Bina hubungan dengan ibu bapa

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com

Bina 'Rapport'! - Bina hubungan dengan ibu bapa

Masa first time saya dengar perkataan Rapport ni pun, mengaru juga kepala saya memahaminya..
Teringat semalam,  Kebetulan ada parents nak daftar anaknya belajar program kemahiran Pendidikan Awal kanak-kanak di kolej tempat saya bekerja.  Banyak betul persoalan yang dia nak tahu. Semuanya kelihatan masih samar-samar.


Saya pun dijemput mengadap parents itu. Biasalah tu kan, sudah menjadi   sebahagian tugas saya sebagai pengurus program kemahiran ini.  Teringat pula dulu-dulu ketika saya uruskan operasi TADIKA dan TASKA, memang inilah kerja rutin saya.
'Deal with parents'


Parents nak daftar anak, saya kena 'explain' dan pastikan 'close deal'. Parents nak buat aduan, pun kita juga yang kena hadap, walau merah padam muka kita kena sindir, kena perli kena marah dek kerana amukan perasaan parents. Pastikan 'settle case'. 


Haih...pengurus@pengusaha dengan ibu bapa ibarat lagu dan irama, tidak  boleh dipisahkan. Mesti senada, seirama, mesti sehaluan, mesti boleh duduk dalam kotak fikiran yang sama. Kalau tidak, alamatnya akan terjadilah 'breakdown' communication', silap-silap boleh meletus perang suara dan emosi.


Jadinya, jika anda berada di posisi yang perlu berhadapan dengan parents ataupun 'client', sediakan diri dengan ilmu yang mantap, kemahiran berbicara yang positif lagi berkesan. Sebelum itu.. pastikan anda tahu bagaimana membina 'Rapport'
Apa pulak benda ni yer??


'Rapport' adalah jambatan untuk kita mula membina hubungan baik dengan seseorang.
Bina 'instant Rapport' yakni secara segera kita wujudkan hubungan baik dengan orang yang kita jumpa apatah lagi jika baru 'first time' jumpa. Belajar wujudkan keselesaan dan dapatkan kepercayaan orang itu terhadap kita.
Camner pulak nak buat tu??


Cuba seminima mungkin. untuk sama dengan 'client' kita. Cer fikirkan kesamaannya. Mungkin dari segi bercakap, pastikan topik anda boleh masuk dalam fikiran dia. Jaga gaya tubuh. Jadi pendengar setia
Wujudkan rasa harmoni. Tanpa disedari, kemudiannya tetiba jer client itu suka borak dan rasa selesa duduk dengan kita, seolah macam dah lama kenal pulak. Ketika itu juga kan, kita cerita apa juga insyAllah dia ok jer dengan kita.
'mission complete'


Kenapa orang boleh percaya atau terinspirasi?
Cuba lah guna tip 'Rapport' ini dengan lebih kreatif.


Kepada para pengusaha atau pendidik di TASKA TADIKA, hubungan yang baik dengan ibu bapa merupakan antara aspek yang penting dalam membantu perkembangan pembelajaran anak-anak di TASKA TADIKA. Ibu bapa yang selesa dengan TASKA TADIKA akan sentiasa mempunyai tanggapan yang selesa terhadapa apa jua aktiviti atau program yang dilaksanakan. Secara tidak langsung, melalui rapport dan hubungan baik ini, dapat menjamin kestabilan emosi yang berpanjangan antara kedua-dua pihak.

Penting ni tau!
hanya mereka yang bergelumang dengan operasi TASKA TADIKA sahaja yang tahu !


Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Personel Kemahiran.



No comments:

Post a Comment